close

კულტურა

არქეოლოგიაეს საინტერესოაისტორიაკვლევებიკულტურა

სამკაულის შექმნისა და განვითარების ისტორია

 სამკაულის ისტორიის საწყისები წარსულ ათასწლეულთა წიაღში იკარგება. სპილენძ-ბრინჯაოს ხანიდან მოყოლებული (ძვ. წ. IVII ათასწლეული), როცა ადამიანი ლითონს დაეუფლა, ლითონმა, განსაკუთრებით ოქრომ და ვერცხლმა, სამკაულის წარმოებაში უპირველესი ადგილი დაიმკვიდრა.

ამის ძირითადი მიზეზი იყო ამ კეთილშობილი ლითონების, ოქროსა და ვერცხლის, მიმზიდველი ფერი და ბზინვარება, მათი ქიმიური მდგრადობა. გარდა ამისა, ორივე ეს ლითონი, განსაკუთრებით კი ოქრო, არაჩვეულებრივად პლასტიკურია, რის გამოც, შეუცვლელი მასალაა სამკაულის წარმოებაში.

ოქრომჭედლობა, როგორც ხელოსნობის დარგი, წარმოშობიდანვე მნიშვნელოვანწილად სწორედ სამკაულთა წარმოებას ემსახურებოდა. ამდენად, ოქრომჭედლობის განვითარების ისტორია ძირითადად ემთხვევა სამკაულის ისტორიას. თუმცა ვერავინ იტყვის, როდის შეიმკო პირველად თავი ადამიანმა. პირველი სამკაული იყო ის, რასაც ბუნება პირველყოფილ ადამიანს მზამზარეულად სთავაზობდა; ყვავილებითა და მცენარეული რტოებით შემკობის წესი კაცობრიობას დღემდე გამოჰყვა. ბრინჯაოს ხანაში საბოლოოდ ჩამოყალიბდა სამკაულთა ძირითადი სახეობები – ბეჭედი, სამაჯური, გულსაკიდი, ყელსაბამი, საყურე და დიადემა (შუბლის შესამკობელი) და შეიქმნა კომპლექტი ანუ სამკაულის ნაკრები, რომელსაც დღემდე არ განუცდია არსებითი ცვლილება.

საუკუნეთა განმავლობაში იცვლებოდა სამკაულის მასალა, ფორმა და სტილი, მაგრამ უცვლელი რჩებოდა სამკაულის ძირითადი კომპლექტი. სამკაულს ოდითგან მხატვრულ-ესთეტიკური დანიშნულება ჰქონდა. მისი მიზანი ადამიანის შემკობა იყო. ამდენად, ქალის სილამაზის იდეალისა და ჭირვეული მოდის ცვალებადობის კვალდაკვალ სამკაულის ფორმა და ხასიათი საკმაოდ სწრაფად და ხშირად იცვლებოდა. სამკაულს იმთავითვე ჰქონდა ასევე ავგაროზის დანიშნულებაც. ფიქრობდნენ, რომ თუ ადამიანი სამკაულად ატარებდა ღვთაების ან მისი რაიმე ატრიბუტის სიმბოლურ გამოსახულებას, იგი ეზიარებოდა ამ ღვთაებას და მისი მფარველობის ქვეშ დაცული იქნებოდა ყოველივე ავისაგან. განსაკუთრებული ზებუნებრივი ზემოქმედების ძალა მიეწერებოდა სამკაულად გამოყენებულ ცხოველთა კბილებს, ზოგიერთ მინერალს და სხვ.

 შუა საუკუნეების ქრისტიანულ ქვეყნებში, სადაც ოქრომჭედლობა განსაკუთრებით განვითარდა, სამკაულთა შორის საპატიო ადგილი დაიკავა ჯვარმა, როგორც ქრისტეს სიმბოლომ. მაგრამ არც ათასწლეულების სიღრმიდან მომდინარე ძველ რწმენა- წარმოდგენებს დაუკარგავს მნიშვნელობა ამ ეპოქაში. პირიქით, სწორედ შუა საუკუნეებში, როდესაც გაიზარდა ინტერესი ალქიმიისა და ასტროლოგიის მიმართ, განსაკუთრებული მნიშვნელობა მიენიჭა ფერადი ქვების, მინერალების სიმბოლიკას, რასაც ზოდიაქოს ნიშნებიც დაუკავშირეს. ეს წარმოდგენები დღესაც ცოცხლობს. სამკაულს ძველ დროში ეთნიკური თუ სოციალური მდგომარეობის განმასხვავებელი ნიშნის, ანუ ინსიგნიის ფუნქციაც ჰქონდა. სამკაული, როგორც ინსიგნია, გაცილებით დიდი დატვირთვის მქონე და უფრო კონსერვატულიც იყო. ბეჭედი, სამაჯური, ყელსაბამი და საყურე გარკვეულ პერიოდში წარჩინებული მამაკაცის მორთულობის აუცილებელი ელემენტი გახდა. საქართველოს მიწის წიაღი მდიდარია მადნეული რესურსებით. საქართველოს ტერიტორიაზე ადრებრინჯაოს ხანის (ძვ. წ. III ათასწლეულის მეორე ნახევარი) ყორღანებში აღმოჩენილი მასალა გვიჩვენებს, რომ აქაური ოქრომჭედლები ფლობდნენ ლითონის მხატვრული დამუშავების უმთავრეს ხერხებს; გარდა ამისა, უძველესი სამკაულის შესწავლის საფუძველზე შეგვიძლია დავასკვნათ, რომ ოქროს სამკაულს ზედა ფენის წარმომადგენლები – როგორც კაცები, ისე ქალები – ატარებდნენ, მასობრივად კი – სპილენძისა და ბრინჯაოს სამკაული იყო გავრცელებული.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
კულტურასაქართველო

,,ვიოლინო ჩემი სულის ხმაა, მას ისევე ვუვლი, როგორც ცოცხალ არსებას“ – ბაქარ ღიბრაძე

 ,,მუსიკა ჩემი ცხოვრების განუყოფელი ნაწილია, სულ ჩემთანაა, ხოლო როცა დროებით მიწევს მასთან განშორება, ვხვდები, რომ ეს შეუძლებელია. ვიოლინო ჩემი სულის ხმაა, მას ისევე ვუვლი, როგორც ცოცხალ არსებას. ის ნამდვილი ცხოვრების თანამგზავრია, თუმცა, ყოველთვის ვერ ,,ვუგებთ“ ერთმანეთს, ჯერ კიდევ შეწყობის პროცესში ვართ,“ – ასე გადმოსცემს მუსიკისადმი დამოკიდებულებას 21 წლის მევიოლინე – ბაქარ ღიბრაძე.

მიუხედავად იმისა, რომ ვიოლინოს სერიოზულად 18-19 წლის ასაკში შეხედა, უკვე რამდენიმე სოლოკონცერტიც ჰქონდა. მისი გეგმები კი, დამსახურებულად ამბიციურია. უფრო დეტალურად ახალგაზრდა მუსიკოსის შესახებ ინტერვიუდან შეიტყობთ.

ბაქარ, უპირველესად, ზოგადად რომ გააცნოთ თქვენი თავი მკითხველს – რას წარმოადგენთ და რას საქმიანობ?

ვარ მუსიკოსი, მევიოლინე, ვსწავლობ ვანო სარაჯიშვილის სახელობის სახელმწიფო კონსერვატორიაში, მაგისტრატურის პირველ კურსზე, ვიოლინოს სპეციალობით.

მუსიკით პირველად ადრეულ ასაკში დავინტერესდი, დედ-მამა მუსიკოსები არიან, გუნდის დირიჟორები, მათაც კონსერვატორია დაამთავრეს, ხოლო ბიძა მევიოლინეა, სახლში უკრავდა ხოლმე, მეც დავინტერესდი და შემიყვანეს ვიოლინოზე, სწრაფად ვითვისებდი, მგონია, რომ სერიოზულად ამ საკრავს 18-19 წლის ასაკში შევხედე, შემეძლო, არ გამეგრძელებინა კონსერვატორიაში სწავლა, მაგრამ, ვიგრძენი, რომ უბედური ვიქნებოდი მუსიკის გარეშე, სერიოზულად მაშინ გავიაზრე რომ უნდა გავყოლოდი.

როგორც ვიცი, ქუთაისიდან ხართ – როგორ შეეგუეთ და აუწყვეთ ფეხი დედაქალაქის რიტმს?

-ქუთაისიდან ვარ – იქ დავიბადე და გავიზარდე, თავიდანვე ჩავერთე მუსიკის სფეროში, მიუხედავდ იმისა რომ ქუთაისში არ იყო აქტიური კულტურული ცხოვრება. როცა სრულწლოვანი გავხდი, მქონდა დაუოკებელი სურვილი თბილისში გადმოსვლისა, ოჯახს არ ჰქონდა საშუალება ჩემთვის ქირის და ყოველდღიური ხარჯების დასაფარად, ამიტომ, მარტო წამოვედი საუკეთესოს მოლოდინში, მუშაობა დავიწყე რესტორანში, თუმცა რამდენიმე თვე ვიწვალე, სანამ ნორმალურ.სამსახურს ვიპოვიდი, დროდადრო ქუჩაშიც ვუკრავდი, დღეს კი ვმუშაობ ბარ-რესტორან ,,საამოში“ –  ამით ვირჩენ თავს, საკმაოდ კარგ ადგილას მოვხვდი, კარგი ხალხის გარემოცვაში.

-თუ გყავთ კონკრეტული მუსიკოსი, რომელიც თქვენთვის სამაგალითოა, გინდა ჰგავდეთ?

მყავს სამაგალითო მევიოლინეები. განსაკუთრებულად მომწონს მენუჰინი, ოისტრახი, ჰეიფეცი, თანამედროვეებში – ლიანა ისაკაძე, ლიზა ბათიაშვილი, მაქსიმ ვენგეროვი, ჯულია ფიშერი, ასევე, შლომო მინცი და მრავალი სხვა.

ბევრი მევიოლინე მომწონს, თუმცა, ჩემ თავს ვერავის ვამსგავსებ, ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში ვარ და სამომავლოდ უფრო გამიიოლდება პარალელების გავლება, თუმცა, ვფიქრობ, რომ საკუთარი თავი უნდა ვიპოვო, საკუთარი ბგერა, ფრაზა, მანერა და უნდა ვიყო ინდივიდუალური.

-თავად თუ ქმნით მუსიკას?

-მუსიკას ვქმნი ყოველ წუთსა და წამს, არ ვწერ, მაგრამ მიყვარს სპონტანური იმპროვიზაცია, ასე ვერთობი ხოლმე სახლში, ხშირად, სცენაზეც მივმართავ ამ ხერხს და მაყურებელთან ერთად აღმოვაჩენ რაღაც ახალს, რომელიც არც მე ვიცოდი, სახალისოა და მგონია, რომ აქ გამოვხატავ საკუთარ მეს ყველაზე მეტად.

-რაც შეეხება კონკურსებს, კონცერტებს – ამის შესახებ რომ გვიამბოთ. როგორც ვიცი, საკმაოდ შთამბეჭდავი აქტივობები გაქვთ.

-ბავშვობიდან ვღებულობდი მონაწილეობას კონკურსებში, არაერთხელ გავმხდარვარ ლაურეატი, საქართველოს სხვადასხვა ქალაქში, როგორც სოლო, ასევე კამერულ მუსიკაში, ერთხელ გავხდი სომხეთში, ქალაქ გიუმრში, საერთაშორისო კონკურის ლაურეატი, ჯამში 4 სოლოკონცერტი მქონდა. ვფიქრობ, რომ გაცილებით მეტი სოლო უნდა დავუკრა, დიდ გამოცდილებას ვღებულობ ამ დროს.

სოლოკონცერტზე გამოსვლა უდიდესი სიამოვნებაა და თან პასუხისმგებლობაც, იქ შეგიძლია კარგად გადმოსცე შენი აზრი. როდესაც კონცერტზე გავდივარ, ტრადიციულად, ვღელავ, დაკვრას რომ ვიწყებ, შემდეგ მეხსნება მღელვარება და მსიამოვნებს ნაწარმოების შესრულება. ბოლოს კი – შვებასა და თვითმკმაყოფილებას ვგრძნობ.

-როგორც ვიცი, საქართველოს გარდა, უცხოეთშიც მიიღეთ განათლება…

-გასულ სასწავლო წელს მოვხვდი გაცვლით პროგრამაში, დანიაში, ქალაქ ორჰუსში, გავეცანი იქაურ კულტურას, საზოგადოებას, სწავლების მეთოდებს და, ზოგადად, ყველაფერს. ძალიან განსხვავდება საქართველოსგან, მოხიბლული ვარ დანიითა და დანიელებით, მშვიდი ხალხია, ძირითადად,  უკონფლიქტო. მასწავლებლები პროფესიონალიზმითა და უშუალობით გამოირჩევიან, ზომიერი მიდგომა აქვთ მოსწავლეებთან.

ორჰუსში არის საინტერესო კულტურული ცხოვრება, ხშირია მაღალი კლასის კონცერტები და ღონისძიებები, დიდი სიამოვნებაა იყო იქ სწავლა.

-რაც შეეხება თქვენს სამომავლო გეგმებს…

-სპონტანური იმპროვიზაცია ცხოვრებაშიც მომწონს, რაც დავგეგმე, არაფერი ისე არ მოხდა, ასე რომ, ახლა არაფერს ვგეგმავ, მოხდეს ის, რაც მოხდება. დანიაშიც შემთხვევით აღმოვჩნდი და მინდა ისევ შემთხვევით აღმოვჩნდე სადმე კარგ ადგილას, დარწმუნებული ვარ, ასეც მოხდება.

 

 

მასალა მოამზადა:  ნატალია ჯალაღონიამ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

 

სრულად ნახვა
ეზოთერიკაკულტურამსოფლიოფილოსოფია

,,ვინც არსებობს სხვისთვის და არა თავისთვის – მარადიულია” – ლაო-ძი

ლაო-ძი  ძვ.წ. VI საუკუნის ერთ-ერთი უდიდესი ჩინელი ფილოსოფოსი, რომელმაც კაცობრიობას დაუტოვა ფილოსოფიური თხზულება  „დაო დე ძინი“. სწორედ ეს თხზულება მიიჩნევა დაოიზმის – ჩინეთის რელიგიურ-ფილოსოფიური მიმდინარეობის საფუძვლად.

,,დოქტრინა“ გთავაზობთ მონაკვეთებს ,,დაო დე ძინიდან“:

ყოფიერი და არყოფნა ერთმანეთს შობს;

ვინც არ მედიდურებს, ყოველივე მას მორჩილებს;

ყოვლადბრძენი არ მოქმედებს და ყოველივე არსი მას მორჩილებს;

დაო ცარიელია, მაგრამ ამოვლინებისას – ამოულევია;

დაო აწესრიგებს ქაოსს – დაო მარადიულია;

ვინც ბევრს ღაღადებს – მარცხდება;

ვინც არსებობს სხვისთვის და არა თავისთვის – მარადიულია;

კაცი საქმეს რომ აღასრულებს, სოფლიურ უსასრულობას უნდა შეერთოს;

ჭურჭელს თიხისგან ამზადებენ, მაგრამ ჭურჭლის არსს – მასში მოთავსებული სიცარიელე ქმნის;

ვინცა შეიცნო ყოფიერი – ვითარცა სავსება და ხილვადი – მანვე შეიცნო არყოფნა, ვითარცა სიცარიელე და უხილავი;

გვამი იხრწნება – სული უკვდავია;

ვინც ბევრს იხვეჭს, ჭეშმარიტებას კარგავს. ვინც ზომიერებას მორჩილებს, უბედურებას ასცდება;

უწოდე სნეულს სნეულება და გაგეცლება სნეულება;

ო, უბედურებავ! შენ ძირი ხარ ბედნიერების! ო, ბედნიერებავ, შენ ძირი ხარ უბედურების!

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
არქიტექტურა/დიზაინიკულტურამსოფლიოსაქართველო

ქართული და იაპონური საცხოვრისების შედარებითი ანალიზი

ეროვნული არქიტექტურა – ეს არის ის სიმფონია, თანაჰარმონიულობა, თანაჰანგობრიობა, რომელიც არის ხელთქმნილსა და ხელთუქმნელს შორის. სახლი წარმოადგენს სივრცეს, რომელიც განსაკუთრებული სახით არის ორგანიზებული, ყოველი ადამიანი გააზრებულად თუ გაუაზრებლლად ცდილობს ამ სივრცის მოწყობას თავისი ყოფაცხოვრების და ტრადიციიდან გამომდინარე.

ტრადიციული არქიტექტურა – ეს არის ქვეყნისა და მისი კულტურის სახე, რომლიც ძირითადად შექმნილია უცნობი ხუროთმოძღვრის მიერ ხალხური ადათწესების გათვალისწინებით. ყველა ერს აქვს მისთვის დამახასიათებელი ტრადიციული საცხოვრებელი სახლი, მათ შორის არის როგორც განსხვავებები, ასევე – მსგავსებები ფუნქციურ თუ  კონსტრუქციულ გადაწყვეტაში, დეკორსა თუ სხვა მახასიათებლებში.

მხოლოდ საკუთარ სახლში შეუძლია ადამიანს იგრძნოს თავი დაცულად და დაისვენოს გარე სამყაროსგან, აქედან გამომდინარე, ისმის კითხვა – რას წარმოადგენს ტრადიციული იაპონური სახლი: „მინკა“ და  ქართული:„ოდა“ სახლი?

სურათი 1: იატაკის ტიპი იაპონონურ საცხოვრისში. წყარო:  jnto.go.jp

სისტემა: იაპონური საცხოვრებელი სახლის სახე (მინკა), შეიძლება იყო ერთნაირი სხვადასხვა ფენის წარმომადგენლებთან, თუმცაღა, ამ სახლების სტრუქტურული შემადგენლობა იცვლებოდა სოციალურ ფენასთან იდენტიფიცირების კონტექსტში. (იხ. სურათი 1).  როგორც წესი შემოსაზღვრული იყო ღობითა და ჭიშკრით, რომელთა ზომა და მოკაზმულობა მეტყველებდა მათი პატრონის სტატუსზე. ზოგადად, სტრუქტურულად, სახლის გეგმა იყო მართკუთხა, ერთსართულიანი, მისი სტრუქტურა, როგორც თანამედროვეობაში ეს ტერმინი დაფუძნდა, იყო კარკასული და სეისმურად მდგრად სისტემას წარმოადგენდა. იატაკის დონე იყო აწეული 0,6 – 0,7 სმ-ით, რაც გამოწვეულია იაპონიის ბუნების ბიოკლიმატური სტატუსკვოთი – სინესტე, სეისმური ზონა.  (იხ. სურათი 2).

სურათი 2: მინკა – სახლის ჭრილი. წყარო: jnto.go.jp

მოძრავი ტიხრები: რომლებიც მიმართულნი იყო ქუჩისკენ, იყო ყრუ, სტატიკური და უმოძრაო, ხოლო ის კედლები რომლებიც გადაჰყურებდა შიდაეზოს, ყოველთვის იყო მოძრავი. მოძრავი კედლები – ,,ამადო” კეთდებოდა მერქნის მყარი ფურცლებისგან და წელიწადის თბილ დროს ხდებოდა მათი დემონტაჟი. ოთახები ერთმანეთისგან გამოყოფილი იყო შიდა მოძრავი კედლებით – ,,ფუსუმათი”. ტრადიციულ იაპონურ სახლში ,,ვაბის” პრინციპის თანახმად, ცოტა ავეჯია. საუკეთესო სახლებში მისაღებ ოთახში ყოველთვის იდგა დაბალი მაგიდა და დამონტაჟებული იყო წიგნების თაროები, აგრეთვე ნიშა – ,,ტოკონომა”, რომელიც მთლიანი სახლის ესთეტიკურ ცენტრს წარმოადგენდა.

სისტემა: ოდა სახლი ფართო გავრცელების არეალს პოულობს დასავლეთ საქართველოში. თავისი გეგმარებითი და მოცლობით-სივრცითი გადაწყვეტილებებით, აღნიშნული საცხოვრისი გამოირჩევა მრავალფეროვნებით, შეგვიძლია გამოვყოთ ,,ოდა სახლის” სამი ძირძველი სახეობა.

I – წარმოადგენს მოგრძო ფორმის ერთი ოთახისგან შემდგარ სახლს, რომელსაც ერთ-ერთი გვერდიდან ერწყმის აივანი, გადახურულია ორქანობიანი სახურავით. (იხ. სურათი  3).

სურათი 3: I ტიპი, ოდა სახლი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

II – ხასიათდება ერთი, ორი, სამი და, იშვიათ შემთხვევაში, ოთხი ოთახის ჯაჭვით, რომელთა გასწვრივ მოწყობილია ფართო აივანი.

სურათი 4: II ტიპი, ოდა სახლი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

III – ტიპი შეიცავს ოთახების ორფრთიან განლაგებას, რომელთაც ორივე მხარეს აქვთ აივნები, გეგმარება არის კვადრატული ფორმის და ეს ყოველივე გადახურულია ოთხქანობიანი სახურავით. აქ შეინიშნება სივრცის განვითარების ეტაპები, რთულდება საცხოვრისის შიდაორგანიზება, არსი ცვლილებებისა გამოიხატება იმაში, რომ ოროთახიან საცხოვრებელში სასადილოს გამოეყო მისაღები ოთახი, რომელიც მთავარ ოთახად გადაიქცა, საძინებელს კი გამოეყო მცირე სამეურნეო აივანი.

სურათი 5: III ტიპი, ოდა სახლი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

იმერეთში, გურიაში, სამეგრელოში, აჭარაში და აფხაზეთში ასეთ სახლებს თავისებური ხასიათი აქვთ.  ამ მიდამოებში განსაკუთრებულად დიდია ატმოსფერული ნალექები, არის მაღალი ტენიანობა, რის შედეგადაც, კარკასული სისტემა გამოიყენება. ზემოხსენებულ რეგიონებში სახლები შენდებოდა ხის და ქვის ბურჯებზე, რომელთა სიმაღლე 0,5 დან 2,5 მეტრამდე იყო. (იხ. სურათი 6)

სურათი 6: ოდა სახლის ფასადი წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

,,ოდა  სახლის” თითქმის ყველა სახეობაში გვხვდება გეგმის სრული მიბმა ფასადის გადაწყვეტასთან. კარების და ფანჯრების ჭრილი ძალიან ხშირად განლაგებულია შემდეგი თანმიმდევრობით:

ფანჯარა > კარი > ფანჯარა>კარი >ფანჯარა

       დიდი ოთახი        პატარა ოთახი

მოძრავი ტიხრები: რაც შეეხება ასაკეც ტიხრებს – ისინი, როგორც იაპონიაში, ქართულ სახლშიც გვხვდება, ზოგიერთ ოდა სახლში არის ასაწყობი ტიხრები, რომლებიც   აერთიანებს ორ-სამ მოსაზღვრე ოთახს და იქმნება ერთიანი სივრცე.

აივანი: იაპონურ სახლში გვხვდება ტრადიციული ,,ენგავა”. ეს არის ღია გალერეა, რომელიც მიჰყვება შენობის გარეპერიმეტერს, მას სახლის სახურავი ფარავს.

ენგავა წარმოადგენს მრავალფუნქციურ სირცეს, იგი არის გარედერეფანი, რომელიც აკავშირებს სახლის ყველა ოთახს, (იხ. სურათი  7), ამავე დროს ენგავა იცავს წვიმისგან, თოვლისგან და ზაფხულის სიცხისგან, ის შეიძლება გამოყენებულ იქნას სტუმრების მისაღებ ადგილად, თუმცაღა, სამურაების სახლების შემთხვევაში მასში უნდა ემოძრავა დარაჯს, ისე, რომ არ დაერღვია ოჯახის წევრთა მყუდროება.

სურათი 7: მინკა სახლის ფასადი, ენგავათი. წყარო: jnto.go.jp

ენგავას მთავარი დანიშნულება იყო გარდამავალი სივრცის როლი, გარე და შიდა სამყაროს შორის, სახურავი და მოძრავი დარაბები ,,შიჯი” ენგავას ინტერიერის ნაწილად აქცევს. ხოლო ღია სივრცით ის მიეკუთვნება გარესამყაროს.  ოთახებიდან შეიძლებოდა ენგავაზე მოხვედრა, რომელიც ამყარებდა ურთიერთკავშირს ინტერიერსა და ექსტერიერს შორის, სწორედ ის მოიაზრება ,,შუალედურ სივრცედ”. (იხ. სურათი  8).

სურათი 8: იაპონური ტრადიციული სახლის ჭრილი. წყარო: jnto.go.jp

აივანი: ზემოთ განხილული იაპონური ტრადიციული საცხოვრისის მახასიათებლების და ე.წ.  შუალედური სივრცის ცნების ფონზე შეგვიძლია დავინახვოთ მსგავსება ქართულ ტრადიციულ არქიტექტურასთან, ოდა სახლის სახით, რომელიც უძველესი დროიდან გვხვდება და დღემდეა შემორჩენილი.  ე.წ. შუალედური სივრცე სხვადასხვა სახით გვხვდება დასავლეთ საქართველოს რეგიონების ოდა სახლებში  (იხ. სურათი 9).

სურათი 9: ოდა სახლის აივანი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

ღია აივნები სხვადასხვა პერიმეტრალური დისლოკაციით გარს უვლის სახლს. ამგვარად, აივანი გარდამავალი სივრცეა ოდა სახლის ეზოსა და თვითონ სახლს შორის. ოთახები განლაგებულია საერთო აივნის გასწვრივ. აივნის სვეტებს შორის მანძილი განსაზღვრავს მის იერსახეს, რომელიც გამშვენებულია უნიკალური ხის ორნამენტებით – აჟურით.

სურათი  10იაპონური ბაღის გეგმა. წყარო: jnto.go.jp

აივნის ტიპის სახით ოჯახის ცხოვრებასთან დაკავშირებული მრავალფუნქციონალურობა იკვეთება, სადაც დიდ როლს თამაშობს ქართული ტრადიციები და სტუმართმოყვარეობა, ხდება სტუმართან შეგებება, გამასპინძლება. აივნით იქმნება ქართველი ადამიანის საცხოვრისის არქიტექტურული სახე, სადაც მისთვის დამახასიათებელი ,,შუალედური სივრცე” არსებობს, ამ მხრივ, ქართული ოდას აივანს უდიდესი მხატვრულ-ესთეტიკური და ფსიქო-ემოციური დატვირთვა აქვს, რაც ახასიათებს იაპონურ გარდამავალ სივრცეს ,,ენგავას”.

ეზო: ეზო, ქვები – ცნობილი ჯუჯა ბაღები – იაპონური ტრადიციიდან და რელიგიდან გამომდინარეობს. ჭიშკრიდან იწყება გახსნილი სივრცე, სიღრმეში მდებარე შენობასთან მისასვლელ გზას ეზო უნდა გაევლო, ეს ეზოები სხვადასხვა ტიპისაა და შუალედური სივრცის ინდივიდუალურ სახეს გვთავაზობს (იხ. სურათი 11).

სურათი 10: იაპონური ბაღი. წყარო: jnto.go.jp

იაპონური ტრადიციული ეზოები – ბაღები, გარდამავალ სივრცედ შეიძლება მოვიაზროთ. ქვის ლოდებისა და ქვიშის ფერდოვანი გამის მეშვეობით ისინი ქმნიან მაღალი ღირებულებების ესთეტიკურ გარემოს (იხ. სურათი 12).

წყარო 11: ქართული ბარის გეგმა. წყარო: ეროვნულ ბიბლიოთეკა

ეზო: „ოდა სახლის” წინ კოინდარით დაფარული ეზოები მისი  წინამოა.  სტუმარი  შემოდის ეზოში, ის უკვე მასპინძლის საცხოვრისშია და ექმნება გარკვეული განწყობილება.

სურათი 12: გადახურული ჭიშკარი

გარდამავალი სივრცის ფუნქციას დასავლეთ საქართველოში ასრულებს ეზო მოლით, რომელშიც მასპინძელი ეგებება სტუმარს. კაკლის ან მუხის ხის ძირში იგი უმასპინძლდება მას ჩირით, თხილით, ხილით, ჭაჭით. ადგილი ჰქონდა ე.წ აპერიტივეს, სანამ დიასახლისი მოამზადებდა სადილს სატრაპეზოდ. (იხ. სურათი 13).

სურათი 13: იაპონური ეზოს ხედი წყარო: jnto.go.jp

ხედი: იაპონური სახლიდან ზემოაღწერილიდან გამომდინარე იყურება შიდა ეზოში ესპლანადით ანუ საკუთარ მიკროსამყაროს პროექციაზე. ყრუ პერიმეტრიალური კედლით იაპონელი ემიჯნება რეალურ გარემოს და იხსნება ექსკლუზიურ – საკუთარ ვირტუალურ სამყაროში.

ხედი: საქართველოში,  უნდა აღინიშნოს, რომ მიუხედავად სახლის ორიენტაციისა, იმერელი კაცი მას აუცილებლად ხედზე ხსნის. ზოგადად ქართველისათვის ხედი გარესამყაროზე – ბუნებაზე პრიორიტეტულია. აქედან გამომდინარე, განწყობას უპირველესი მნიშვნელობა აქვს მათთვის. კონკრეტულ შემთხვევაში, ოდა სახლი იხსნება ყველა შესაძლო ხედებზე ოთხივე მიმართულებით. სახლი გარესამყაროსთან კავშირშია, სტუმართმოყვარეა და ამავე დროს ბუნება არის მისი განუყოფელი ნაწილი. მისი ეზო არის მთელი სამყაროს მისტიკური ანარეკლი და იგი სიმფონიაშია მასთან.

სურათი 14: ქართული ეზოს ხედი

მსგავსებები ნამვილად არსებობს ქართულ და იპოონურ საცხოვრისს შორის, ტრადიციული არქიტექტურის ფორმირებაზე მრავალი ფაქტორი მოქმედებს, მათგან ერთ-ერთი მნიშვნელოვანია ადამიანთა ცხოვრების წესი და ბუნებრივ-კლიმატური პირობები. ხაზი შეიძლება გაესვას იმ მაგალითს, როდესაც ორივე ტრადიციული საცხოვრისის შემთხევაში სახლის იატაკის ნიშნული აწეულია მიწის ზედაპირიდან, აივნების სისტემის მსგვასებას, ბუხრებს,  მოძრავ ტიხრებსა და სხვა დეტალებს.

მეცნიერულად დადგინდა, რომ ოდა სახლის მიწის ზედაპირიდან ყველაზე ოპტიმალური აწევის დონე რეგიონის ბიოკლიმატური ანალიზიდან გამომდინარე ეს არის 0,8 – 0,9 სმ, რაც აგრეთვე საინტერესო პარალელს ავლებს იაპონური საცხოვრებელი სახლების კონსტრუქციასთან და მათ ზომებთან.

თანამედროვე არქიტექტურის შექმნისას იაპონელი არქიტექტორები დიდ ყურადღებას ანიჭებენ შესასვლელს – ,,გარადამავალ სივრცეს”. მათ ნამუშევრებში კარგად ჩანს იაპონური ტრადიციის შენარჩუნება, მისი გაგრძელება და განვითარება. ცნობილი იაპონელი არქიტექტორის – კიშო კუროკავას მოღვაწეობაში მთავარი ადგილი უჭირავს არქიტექტურის ,,მნიშვნელობას”, რომელიც ბადებდა სივრცის შეგრძნებას, ყოველივე ის კი ეყრდნობოდა იაპონურ  კულტურას. მან თავისი მზერა მიაპყრო ნაციონალური კულტურის შესწავლას, ცდილობდა გამოევლინა ესთეტიკის, ხელოვნებისა და ფილოსოფიის საკვანძო მომენტები, ის მივიდა იმ დასკვნამდე, რომ არქიტექტურა უნდა პასუხობდეს იაპონური კულტურის ძირითად პრინციპებს.

ყველასათვის ცნობილი მეტამორფოზის არსი – ცვლილება და გარდაქმნა, კიშო კურკავას არქიტექტურულ თეორიაში უკავშირდება გარდამავალ სივრცეს ანუ იგივე შუალედურ სივრცეს და ორაზროვნებას. მას მიაჩნია, რომ არქიტექტურაში მეტამორფოზა შესაძლებელი გახდა, შუალედური ზონების არსებობის წყალობით. თავის ბოლო ნამუშევრებში კუროკავა ცდილობს შექმნას ისეთი არქიტექტურული სივრცე, რომელიც შეესაბამება იაპონურ მსოფლმხედველობას. იაპონური სივრცის კონცეფციას არასდროს ახასიათებდა გამოკვეთილი საზღვრები, აქ არ ხდებოდა  მკვეთრი გამიჯვნა ინტერიერისა და ექსტერიერის სივრცეებს შორის. მასზე მეტყველებს იაპონური სახლის ტიპოლოგია, რომელსაც წინ ღია სივრცე აქვს.

როცა თანამედროვე ქართულ არქიტექტურა იქმნება,  უნდა შენარჩუნდეს სწორედ ის სული და მნიშვნელობა, რომელიც ახასიათებს ტრადიციულ ქართულ  არქიტექტურას – ეს იქნება რომელიმე კონკრეტულ სივრცე, დეტალი თუ  ის მისტიკა , რომელიც არის სივრცეში და სიტყვებით არ გამოითქმის.

 

გამოყენებული ლიტერატურა: 

[[1]] Crouch, D., & Jonhson, G. (2001). Traditions in Architecture, Africa, America, Asia and Oceania. New York: Oxford University Press.

[2] Davitaia, M. (2000). Concept of kisho kurokawa Architecture and Paradigms of Georgian Architecture. Tbilsi: Georgian Technical Univesity.

[3] Garakanidze, M. (1956). Georgian Traditional Wooden Architecture.

[4] Meparishvili, N. (2016). Traditional Homes of Georgia: The Reason to be Proud. Smithsonian Center for Folklife and Cultural Heritage.

[5] Turner, T. (2011). Asian Gardens, History, Beliefs and Design. New York: Routiedge.

 

 

 

 

 

 

 

დავით ასანიძე

ურბანული და სივრცითი დაგეგმარების მაგისტრი

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
კულტურასაქართველო

გულწრფელი მხატვრობა – ლალი დანილუკის შემოქმედება

დამახასიათებელი პალიტრა, განწყობა, გულწრფელი ემოციები და სიახლის ძიების სურვილი გადმოტანილი ნახატებზე – ეს ლალი დანილუკის შემოქმედებითი პორტრეტია. ,,დოქტრინა” მხატვართან ინტერვიუს გთავაზობთ.

-რატომ ხატვა? – არსებობდა თუ არა წინმსწრები მიზეზირის გამოც ცხოვრება მას დაუკავშირეთ?

-რატომ ხატვა? ნამდვილად არ მაქვს ამაზე პასუხი და ვერც ვპოულობ ზუსტ ახსნას, ალბათ იმიტომ, რო მე ვარ მე და ეს ყველაფერი იმდენად ჩემშია, რომ სხვა რამის კეთება ჩემთვის წარმოუდგენელია, ვაკეთებ იმას, რაც ვიცი და ეს მაბედნიერებს. ამის მიზეზი ჩემი განწყობაა, ჩემი შეხედულება რეალობაზე და ერთგვარი პროტესტის გამოხატულება. ასევე, სათქმელი, მე ამ ენაზე ვმეტყველებ, უბრალოდ, ვხატავ.

დედა ჩემი მეგობარი, ჩემი მოტივატორი, ინსპირაციის წყარო და კარგი მრჩეველი იყო ცხოვრების გზაზე…

-რა ინდივიდუალური სტილით გამოარჩევდით თქვენს ნახატებს?

-მე ვაკეთებ იმას, რასაც უნდა ვაკეთებდე და ვცდილობ, ხელოვნებაში ვიყო გულწრფელი. ჩემი ნახატები გამოირჩევა ფერით. სწორედ ესაა განწყობისა და გულწრფელობის მანიშნებელი შემოქმედებაში. ეს ძალიან მნიშვნელოვანი ასპექტია ჩემს ნახატებში.

-არსებობს თუ არა მხატვარირომელმაც თქვენს შემოქმედებაზე გავლენა იქონია?

-ზოგადად, შემოქმედებაზე შეიძლება უბრალო ადამიანმაც იქონიოს გავლენა, ყოფამ და ყოფითმა ცვლილებებმა… თუმცა ძალიან დიდ პატივს ვცემ მის შემოქმედებას და ხშირად მისი შემოქმედება ჩემთვის ხდება საყრდენი – დიდი და ბუმბერაზი მიქელანჯელო, ვისი შემოქმედება მაშეშებს, მისი მონუმენტალისტური ფორმები და სხეულის ასახვა, სიძლიერე და, ამავდროულად, სიმშვიდე… ასევე, ძალიან მიყვარს ჩრდილოეთაღორძინება… ეს პერიოდი ჩემს სულთან ძალიან ახლოსაა, თუმცა მე ვქმნი სულ სხვა არტს…

– საინტერესო და დამახასიათებელი ხელწერა გაქვთ – რა იყო და არის ამ ყველაფრის შთაგონების წყარო?

-მე დღემდე ძიების პროცესში ვარ, სწავლისა და განვითარების. ვცდილობ და მივისწრაფვი ჩემი არტი მეტად ინფორმაციული იყოს, შესაძლოა, ვერ აღმოჩნდეს ყველასთვის მისაღები, მაგრამ ყვებოდეს თავის სათქმელს. ყოველდღიურობა და მოვლენები ირგვლივ ყველაზე დიდი ინსპირაციის წყაროა ჩემს შემოქმედებაში, მე ვამბობ უბრალოდ ჩემს სათქმელს, გამოვხატავ ჩემს აზრს და პროტესტს ჩემი შემოქმედებით, არავის არ ვახვევ ჩემს მოსაზრებას – ის შეგიძლია უბრალოდ მიიღო ან არა… რა არის ხელოვნება თუ არა ერთგვარი პროტესტი და ცვლილებების შეტანის უპირატესობა? ხელოვნება ყველაზე მეტისმთქმელია – ყოველდღიური ესთეტიკის ზრდის საშუალებაა.

-ამჟამად აშშში იმყოფებით – აქვს ამას  უშუალო მიზეზი თქვენს პროფესიასთან?

-ამ ეტაპზე, ეს არის ჩემი საცხოვრებელი და შემოქმედებითი ლოკაცია, ძალიან დიდი გამოწვევა ეს ქვეყანა – მე ის მივიღე და ჩავები ამ პროცესში…

 

მასალა მოამზადა:  ნატალია ჯალაღონიამ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
კულტურასაქართველო

გელათის სამონასტრო კომპლექსი მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის ძირითად ნუსხას დაუბრუნდა

 

2017 წლის 10 ივლისს, მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტმა გამოიტანა უპრეცედენტო გადაწყვეტილება და გელათის მონასტერი მსოფლიო მემკვიდრეობის ძირითად ნუსხაში დამოუკიდებელო სტატუსით დააბრუნა.
კომიტეტმა, მხედველობაში მიიღო სახელმწიფო მხარის მიერ გაწეული უდიდესი ძალისხმევა და ყველა რეკომენდაციის ზედმიწევნით შესრულება.  საქართველომ 
მსოფლიო მემკვიდრეობის ცენტრთან და ICOMOS-თან აქტიური თანამშრომლობით, წამყვანი საერთაშორისო ექსპერტების ჩართულობით მოამზადა მოთხოვნილი დოკუმენტაცია. აღსანიშნავია, რომ გელათის სამონასტრო კომპლექსზე მიმდინარე საკონსერვაციო და სარეაბილიტაციო პროცესები სრულ თანხვედრაშია მსოფლიო მემკვიდრეობის კონვენციის სახელმძღვანელო პრინციპებთან.
გელათის სამონასტრო კომპლექსის იუნესკოს ძირითად ნუსხაში დაბრუნების გადაწყვეტილება კომიტეტის 41-ე სესიაზე, კრაკოვში (პოლონეთი) მიიღეს.

გელათის მონასტერი, ბაგრატის საკათედრო ტაძართან ერთად მსოფლიო მემკვიდრეობის ნუსხაში ჯერ კიდევ 1994 წელს შევიდა. 2008 წლიდან მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტის მითითებების უგულებელყოფით ბაგრატის სარეკონსტრუქციო პროცესის დაწყების შედეგად, 2010 წელს ბაგრატის საკათედრო ტაძარი და გელათის მონასტერი საფრთხის ქვეშ მყოფი მსოფლიო მემკვიდრეობის ძეგლთა ნუსხაში იქნა გადატანილი.
მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის 41-ე კომიტეტის სხდომაზე მიღებული გადაწყვეტილებით, დასრულდა საქართველოში მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის საფრთხის ქვეშ მყოფი ძეგლების (მცხეთის ისტორიული ძეგლების და ბაგრატი/გელათის) ძირითად ნუსხაში დაბრუნების გრძელი და რთული გზა.
სახელმწიფო, მსოფლიო მემკვდრეობის ცენტრთან და მის მრჩეველ ორგანოებთან თანამშორმლობით, აქტიურად მუშაობს მსოფლიო მემკვიდრეობის ეროვნული წინასწარი ნუსხის განახლებაზე, რაც  მყარ საფუძველს ქმნის მომავალ წლებში მსოფლიო ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობის კონვენციის ფარგლებში ახალი წარმატებული ნომინაციებისათვის, რათა საქართველოს უნიკალური კულტურული და ბუნებრივი მრავალფეროვნება ღირსეულად წარმოჩინდეს  მსოფლიო მემკვიდრეობის რუკაზე.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
კულტურასაქართველო

გელათის სამონასტრო კომპლექსი მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის ძირითად ნუსხას დაუბრუნდა

2017 წლის 10 ივლისს, მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტმა გამოიტანა უპრეცედენტო გადაწყვეტილება და გელათის მონასტერი მსოფლიო მემკვიდრეობის ძირითად ნუსხაში დამოუკიდებელო სტატუსით დააბრუნა.
კომიტეტმა, მხედველობაში მიიღო სახელმწიფო მხარის მიერ გაწეული უდიდესი ძალისხმევა და ყველა რეკომენდაციის ზედმიწევნით შესრულება.  საქართველომ 
მსოფლიო მემკვიდრეობის ცენტრთან და ICOMOS-თან აქტიური თანამშრომლობით, წამყვანი საერთაშორისო ექსპერტების ჩართულობით მოამზადა მოთხოვნილი დოკუმენტაცია. აღსანიშნავია, რომ გელათის სამონასტრო კომპლექსზე მიმდინარე საკონსერვაციო და სარეაბილიტაციო პროცესები სრულ თანხვედრაშია მსოფლიო მემკვიდრეობის კონვენციის სახელმძღვანელო პრინციპებთან.
გელათის სამონასტრო კომპლექსის იუნესკოს ძირითად ნუსხაში დაბრუნების გადაწყვეტილება კომიტეტის 41-ე სესიაზე, კრაკოვში (პოლონეთი) მიიღეს.

გელათის მონასტერი, ბაგრატის საკათედრო ტაძართან ერთად მსოფლიო მემკვიდრეობის ნუსხაში ჯერ კიდევ 1994 წელს შევიდა. 2008 წლიდან მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტის მითითებების უგულებელყოფით ბაგრატის სარეკონსტრუქციო პროცესის დაწყების შედეგად, 2010 წელს ბაგრატის საკათედრო ტაძარი და გელათის მონასტერი საფრთხის ქვეშ მყოფი მსოფლიო მემკვიდრეობის ძეგლთა ნუსხაში იქნა გადატანილი.
მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის 41-ე კომიტეტის სხდომაზე მიღებული გადაწყვეტილებით, დასრულდა საქართველოში მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის საფრთხის ქვეშ მყოფი ძეგლების (მცხეთის ისტორიული ძეგლების და ბაგრატი/გელათის) ძირითად ნუსხაში დაბრუნების გრძელი და რთული გზა.
სახელმწიფო, მსოფლიო მემკვდრეობის ცენტრთან და მის მრჩეველ ორგანოებთან თანამშორმლობით, აქტიურად მუშაობს მსოფლიო მემკვიდრეობის ეროვნული წინასწარი ნუსხის განახლებაზე, რაც  მყარ საფუძველს ქმნის მომავალ წლებში მსოფლიო ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობის კონვენციის ფარგლებში ახალი წარმატებული ნომინაციებისათვის, რათა საქართველოს უნიკალური კულტურული და ბუნებრივი მრავალფეროვნება ღირსეულად წარმოჩინდეს  მსოფლიო მემკვიდრეობის რუკაზე.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
კულტურასაქართველო

გელათის სამონასტრო კომპლექსი მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის ძირითად ნუსხას დაუბრუნდა

2017 წლის 10 ივლისს, მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტმა გამოიტანა უპრეცედენტო გადაწყვეტილება და გელათის მონასტერი მსოფლიო მემკვიდრეობის ძირითად ნუსხაში დამოუკიდებელო სტატუსით დააბრუნა.
კომიტეტმა, მხედველობაში მიიღო სახელმწიფო მხარის მიერ გაწეული უდიდესი ძალისხმევა და ყველა რეკომენდაციის ზედმიწევნით შესრულება.  საქართველომ 
მსოფლიო მემკვიდრეობის ცენტრთან და ICOMOS-თან აქტიური თანამშრომლობით, წამყვანი საერთაშორისო ექსპერტების ჩართულობით მოამზადა მოთხოვნილი დოკუმენტაცია. აღსანიშნავია, რომ გელათის სამონასტრო კომპლექსზე მიმდინარე საკონსერვაციო და სარეაბილიტაციო პროცესები სრულ თანხვედრაშია მსოფლიო მემკვიდრეობის კონვენციის სახელმძღვანელო პრინციპებთან.
გელათის სამონასტრო კომპლექსის იუნესკოს ძირითად ნუსხაში დაბრუნების გადაწყვეტილება კომიტეტის 41-ე სესიაზე, კრაკოვში (პოლონეთი) მიიღეს.

გელათის მონასტერი, ბაგრატის საკათედრო ტაძართან ერთად მსოფლიო მემკვიდრეობის ნუსხაში ჯერ კიდევ 1994 წელს შევიდა. 2008 წლიდან მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტის მითითებების უგულებელყოფით ბაგრატის სარეკონსტრუქციო პროცესის დაწყების შედეგად, 2010 წელს ბაგრატის საკათედრო ტაძარი და გელათის მონასტერი საფრთხის ქვეშ მყოფი მსოფლიო მემკვიდრეობის ძეგლთა ნუსხაში იქნა გადატანილი.
მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის 41-ე კომიტეტის სხდომაზე მიღებული გადაწყვეტილებით, დასრულდა საქართველოში მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის საფრთხის ქვეშ მყოფი ძეგლების (მცხეთის ისტორიული ძეგლების და ბაგრატი/გელათის) ძირითად ნუსხაში დაბრუნების გრძელი და რთული გზა.
სახელმწიფო, მსოფლიო მემკვდრეობის ცენტრთან და მის მრჩეველ ორგანოებთან თანამშორმლობით, აქტიურად მუშაობს მსოფლიო მემკვიდრეობის ეროვნული წინასწარი ნუსხის განახლებაზე, რაც  მყარ საფუძველს ქმნის მომავალ წლებში მსოფლიო ბუნებრივი და კულტურული მემკვიდრეობის კონვენციის ფარგლებში ახალი წარმატებული ნომინაციებისათვის, რათა საქართველოს უნიკალური კულტურული და ბუნებრივი მრავალფეროვნება ღირსეულად წარმოჩინდეს  მსოფლიო მემკვიდრეობის რუკაზე.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
არქიტექტურა/დიზაინიკვლევებიკულტურამსოფლიო

რატომაა 2,000 წლის რომაული ბეტონი თანამედროვეზე ბევრად უკეთესი?

უძველესი რომის ერთ-ერთი  საიდუმლოებაა ბეტონის ნავსადგურის ნაგებობები, რომლებიც მიუხედავად იმისა, რომ 2,000 წელია ზღვის ტალღები ეცემა, კიდევ შენარჩუნებულია მაშინ, როცა თანამედროვე ქმნილებები მხოლოდ ათწლეულებს უძლებს.

მეცნიერებმა ამ ფენომენის მიღმა დაუჯერებელი ქიმია აღმოაჩინეს და დიდი ხნის დაკარგულ რეცეპტს მიუახლოვდნენ. როგორც აღმოჩნდა, რომაული ბეტონი დროთა განმავლობაში კიდევ უფრო მყარდება.

მკვლევარების გუნდმა, რომელსაც იუტას უნივერსიტეტის გეოლოგი მარი ჯექსონი ხელმძღვანელობს, რომაული ბეტონის კრისტალური სტრუქტურა შეისწავლეს.

თანამედროვე ბეტონი, როგორც წესი,  დამზადებულია პორტლანდ ცემენტის, სილიკის ქვიშის, კირქვის, თიხის, ცარცის და სხვა ინგრედიენტების ნარევის დუღილის ტემპერატურაზე გაცხელებით. ეს პასტა აერთიანებს ,,აგრეგატს” – ქანებსა და ქვიშას.

რაც შეეხება რომაულ ბეტონს. ის შექმნილია ვულკანური ნაცრის, კირისა და ზღვის წყლის შედეგად წარმოშობილი ქიმიური რეაქციისგან.

ვულკანურ ნაცართან შერეული კირდუღაბი იყო ვულკანური კლდე, როგორც აგრეგატი, რომელიც შემდეგ ისეთ მასალასთან შედიოდა რეაქციაში, რომელიც რომაულ ბეტონს ბევრად უფრო გამძლედ აქცევდა, ვიდრე წარმოგვიდგენია.

მკვლევარებმა ნიმუშები ელექტრონული მიკროსკოპის, რენტგენის მიკრობიფორაციისა და რამაული სპექტროსკოპიის გამოყენებით მიიღეს. ამ განვითარებული ტექნიკით მათ შეძლეს უძველეს ბეტონში ყველა მინერალური კომპონენტის იდენტიფიცირება.

მეცნიერები განსაკუთრებით ალუმინის შემცველი ტუბერმორიტით დაინტერესდნენ, მძიმე სილიკონზე დაფუძნებული მინერალი, რომლის მიღება საკმაოდ იშვიათი და რთულია ლაბორატორიაშია, უძველეს ბეტონში უხვადაა წარმოდგენილი.

როგორც ირკვევა, ალუმინის ტუბერმორიტი და ფსოლიფსიტი ზღვის წყალთან შეხების შედეგად იზრდება, ნელ-ნელა შლის ვულკანურ ნაცარს და ქმნის სივრცეს ამ რკინაბეტონური კრისტალებიდან ძლიერი სტრუქტურის ჩამოსაყალიბებლად.

ეს საკმაოდ უცნაურია და იმის საწინააღმდეგოა, რაც თანამედროვე ბეტონში ხდება. ის  იფიტება, ვინაიდან მარილწყალი ჩამორეცხავს რკინის არმატურასა და იმ ნაერთებს, რომლებიც მასალის ერთიანობას განაპირობებს.

სამწუხაროდ, რომაელების ბეტონის დამზადებიოს რეცეპტი დაიკარგა. ამ ბეტონის გამოყენება საუკეთესო იქნებოდა თანამედროვე ნაგებობებშიც, განსაკუთრებით სანაპირო ნაგებობებში. ასე რომ, ამ რეცეპტის აღდგენით მკვლევარების ზემოთხსენებული გუნდი დიდ სამსახურს გაუწევს საზღვაო ინჟინრებს.

 

წყარო: http://www.sciencealert.com

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა:

 

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოაკულტურამსოფლიო

ორიგამი ანუ ქაღალდის ხელოვნება

ორიგამი  ეს არის ქაღალდის ხელოვნება რომლიც დაიბადა იაპონიაში. მისი ისტორია ჰეიანის ეპოქიდან (794 – 1185 წ.წ) იწყება, როცა ქაღალდი ფუფუნების საგანია, რადგან  ხელით მზადდება, ამიტომ ის გამოიყენება განსაკურთებულ ვითარებაში, უფრო მეტად რელიგიურ  დღეებში. ქაღალდისგან გაკეთებულ ფიგურებს იაპონელები რიტუალურად   აკავშირებდნენ ღმერთებთან.

კამაკურის პერიოდიდან (1185 – 1333 წ.წ.) ქაღალდის ნაკეთობები ადგილს იკავებს უკვე საიმპერატორო კარზე და არისტოკრატულ საზოგადოებაშიც. მისი  გაკეთება სავალდებულო ჟესტად მიიჩნეოდა, და ის ვინც კარგად დაეუფლებოდა ამ ხელოვნებას  უაღრესად განათლებულ და დახვეწილ მანერების მქონე პიროვნებად იყო აღქმული.

დროთა განმავლობაში, ორიგამი რელიგიური დატვირთვიდან გამოდის და პოპულარული ხელოვნების დარგი ხდება.

 

 

სრულად ნახვა
1 21 22 23 24
Page 23 of 24