ასტრონომია - კოსმოსი

სტრონომია - კოსმოსი

მარსზე აღმოჩენილი „ადამიანის ჩონჩხი“ – სიცოცხლის ნიშანი წითელ პლანეტაზე თუ პარეიდოლიის შედეგი?

მარსი

რამდენიმე ტაბლოიდმა გაავრცელა მარსზე გადაღებული ფოტო, რომელზეც ზოგიერთი გამოცემის ინტერპრეტაციით, სავარაუდოდ, ადამიანის კიდური მოჩანს.

აღნიშნულ ფაქტს ნასა-ს პრესსპიკერი გამოეხმაურა და აღნიშნა, რომ ფოტო არც ახალი გადაღებულია და მასზე არც ადამიანის ძვალი მოჩანს.

კერძოდ, მისი განმარტებით, ფოტო მარს როვერმა Curiosity-მა MastCam-ის საშუალებით 2014 წლის 14 აგვისტოს გადაიღო და მასზე მარსის კლდე მოჩანს, რომელმაც ასეთი ფორმა ეროზიული პროცესის, ქარის ან წყლის შედეგად მიიღო.

„თუკი მარსზე ოდესმე სიცოცხლე არსებობდა, ეს იქნებოდა სიცოცხლის პატარა მარტივი ფორმა, რომელსაც მიკრობები ეწოდება. დიდი ალბათობით, მარსის ატმოსფეროში არასდროს იქნებოდა იმ რაოდენობის ჟანგბადი, რომელიც უფრო რთული ორგანიზმებისთვისაა საკმარისი,“- ნათქვამია ნასა-ს პრესპიკერის მიერ გავრცელებულ განცხადებაში.

ექსპერტები განმარტავენ, რომ მარსზე გადაღებულ ამ ფოტოზე ადამიანის ჩონჩხის დანახვა პარეიდოლიის შედეგია. პარეიდოლია ფსიქოლოგიური ფენომენია, როდესაც ადამიანი სხვადასხვა საგანში იმ ნიმუშს ხედავს, რომელიც სინამდვილეში, არ არსებობს. პარეიდოლიაა მაგალითად, ღრუბლებში, ყავაში, ან თუნდაც კლდეზე ადამიანის სახის დანახვა.

წყარო : sciencealert.com

სტრონომია - კოსმოსი

სატურნის მთვარე ტიტანი მშობლიურ პლანეტას 100 – ჯერ უფრო სწრაფად შორდება, ვიდრე ამას მეცნიერები ფიქრობდნენ.

image

ახალი გამოკვლევის თანახმად, სატურნის უდიდესი მთვარე პლანეტასთან საკმაოდ ახლოს „დაიბადა“, მაგრამ 4,5 მილიარდი წლის განმავლობაში მან გადაინაცვლა იქ, სადაც ამჟამად ორბიტაზე მოძრაობს, პლანეტადან 1.2 მილიონი კილომეტრის დაშორებით.

ახალი კვლევის ავტორები აცხადებენ, რომ სატურნის მთვარის ორბიტა სატურნისგან დაშორებით 100 ჯერ უფრო სწრაფად ინაცვლებს, ვიდრე ამას მეცნიერები ვარაუდობდნენ.

მთვარეები იმ პლანეტებზე, რომლების გარშემოც მოძრაობენ, მცირე ძალის გარვიტაციულ ზემოქმედებას ახდენენ. ამ გრავიტაციული ურთიერთქმედების შედეგი არის ის, რაც დედამიწაზე ოკეანეებში ტალღებს იწვევს. ამ მიზიდულობისგან დედამიწის შიგნით წარმოქმნილი ხახუნი ქმნის სითბოს, რომელიც ცვლის პლანეტის გრავიტაციულ ველს. ეს მთვარეს დედამიწისგან თანდათან, წელიწადში დაახლოებით 3.8 სანტიმეტრით აშორებს.

ტიტანი სატურნს იგივენაირად იზიდავს, თუმცა მეცნერები ფიქრობენ, რომ სატურნის შიგნით წარმოქმნილი ხახუნი უფრო სუსტია, ვიდრე დედამიწაზე და ეს პლანეტა სატურნის აირისებრი შემადგენლობის გამოა.

მანამდე ჩატარებულ კვლევაზე დაყრდნობით მეცნიერები ფიქრობედნენ, რომ მთვარე სატურნს წელიწადში 0.1 სანტიმეტრით შორდებოდა, თუმცა ახალმა კვლევამ აჩვენა, რომ ტიტანი სატურნს წელიწადში 100-ჯერ უფრო სწრაფად, 11 სანტიმეტრით შორდება.

კვლევის შედეგი თანხვედრაშია 2016 წელს ჯიმ ფულერის მიერ შეთავაზებულ თეორიასთან, რომლის თანახმად, ტიტანის გარე მიგრაცია გაცილებით სწრაფად ხდებოდა, ვიდრე ამას მანამდე ფიქრობდნენ. ამავე თეორიით, ტიტანი სატურნზე „გრავიტაციულ ზეწოლას“ ახდენს, რაც პლანეტის ვიბრირებას იწვევს, ამ ვიბრირებისგან წარმოქმნილი ენერგია კი მთვარეს უფრო სწრაფად გადააადგილებს, ვიდრე ამას აქამდე ფიქრობდნენ.

წყარო : space.com

სტრონომია - კოსმოსიედამიწა

NASA-ს ასტრონავტი ოკეანის ყველაზე ღრმა წერტილში ჩავიდა

მარიანის-ღრმული

NASA-ს ყოფილი ასტრონავტი – კეტრინ სალივანი დედამიწის ყველაზე ღრმა წერტილში – მარიანას ღრმულში დაეშვა. კეტრინი პირველი ამერიკელი ქალი ასტრონავტია, რომელიც ღია კოსმოსში გავიდა და ე.წ. Spacewalk შეასრულა და ამიერიდან, უკვე პირველი ქალი, რომელმაც მარიანას ღრმული მოინახულა. 68 წლის სალივანმა კიდევ ერთი რეკორდი მოხსნა – ის პირველი ადამიანია, რომელიც კოსმოსში, შემდეგ კი პლანეტის ყველაზე ღრმა წერტილში იმყოფებოდა.

სტრონომია - კოსმოსი

მეცნიერებმა პლანეტა სატურნზე მომხდარი უცნაური მოვლენა ახსნეს

shutterstock_651297454

ბრიტანელმა მეცნიერებმა პლანეტა სატურნის ექვსკუთხედის საიდუმლო ამოხსნეს. კვლევის შედეგები Proceedings of the National Academy of Sciences-ზე გამოქვეყნდა.

მეცნიერებმა დაასკვნეს, რომ უცნაური მოვლენა აიხსნება ანტიციკლონის მოძრაობით და პლანეტის გარსში სითბოს გადაცემის პროცესებით.

კვლევაში ნათქვამია, რომ კონვექცია ჩნდება პლანეტის შიდა შრეებში, ხოლო ტურბულენტურობის შედეგად გიგანტური ქარბუქის სახით წარმოიქმნება ატმოსფერული მოვლენის რთული გეომეტრიული ფორმები.

ეს დასკვნა მეცნიერებმა, მას შემდეგ გააკეთეს, როცა ლაბორატორიაში სატურნის ექვსკუთხედის მოდელირება განახორციელეს.

სტრონომია - კოსმოსი

ნასამ მთვარეზე გასამგზავრებელი ხომალდის ასაგებად სამი კომპანია შეარჩია

unnamed

აშშ-ის აერონავტიკის და კოსმოსური სივრცის კვლევის სამმართველომ (ნასა) მთვარეზე გასამგზავრებელი სპეციალური სისტემების ასაგებად კომპანიები : SpaceX-ი, Blue Origin-ი და Dynetic-ი აირჩია.

ნასა აღნიშნულ კომპანიებს 967 მილიონ აშშ დოლარს გამოუყოფს, რასაც ისინი 2024 წლისთვის მთვარეზე ასტრონავტების წასაყვანად განკუთვნილი სისტემების ასაგებად გამოიყენებენ.

ნასა-ს წარმომადგენლის, ლიზა უატსონ-მორგანის, განმარტებით, მათ სამი კომპანიის არჩევით თავი დაიზღვიეს იმ შემთხვევისთვის, თუკი რომელიმე მათგანი შეთავაზებულ პროექტს ვერ განახორციელებს.

შარშან, ჯეფ ბეზოსის კომპანია Blue Origin-მა მთვარის ხომალდის – Blue Moon-ის- დიზაინი წარადგინა, რომლის მთვარეზე გაგზავნას საკუთარი სიმძიმეების გადაზიდვის უნარის მქონე რაკეტით, New Glenn-ით, აპირებს.

ილონ მასკის SpaceX-ი კი კოსმოსურ სისტემა Starship-ს ააგებს, რომლითაც მთვარეზე 100 მეტრული ტონა ტვირთის გადატანა იქნება შესაძლებელი.

ნასა-ს მიერ არჩეული მესამე კომპანია Dynetics-ი კი მთვარეზე გასამგზავრებლად სისტემა Vulcan-ს შექმნის.

ხომალდის  საკუთარი კონცეფცია ნასა-ს კომპანია Boeing-მაც შესთავაზა, თუმცა ის არჩეულ კომპანიებს შორის ვერ მოხვდა.

წყარო : reuters.com

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტინა”

სტრონომია - კოსმოსის საინტერესოაატეგორიის გარეშესოფლიო

სასტუმრო ღია კოსმოსში

5vgsweft

მზად ხართ გაატაროთ დასვენების დღეები კოსმოსში? ჯერჯერობით, ამ თემაზე ყველაზე სწორი კითხვაა: ეს უკვე შესაძლებელია? – წერს BBC.

2018 წლის აპრილში, კონფერენციაზე Space 2.0 , რომელიც სან-ხოსეში (კალიფორნიაში) ჩატარდა, გაირკვა რომ Aurora Station -ი ორბიტაზე მსოფლიოში პირველი სასტუმრო გახდებოდა.

Aurora Station -ის სტუმრები იცხოვრებენ დიდი სივრცის მქონე ოთახში და 12 დღის განმავლობაში დედამიწის ხედებით დატკბებიან. ასევე ნახავენ ისეთ ატმოსფერულ მოვლენას, როგორიცაა ჩრდილოეთის ნათება.

Aurora Station -ის ორბიტაზე გაშვება 2022 წელს იგეგმება. ყველაზე იაფი ბილეთის ფასი ერთ პერსონაზე 9,5 მილიონი დოლარია.

როგორც კომპანია Orion Span-ის წარმომადგენლები აცხადებენ, უკვე მსურველების ვრცელი რიგი დგას. ამ დროისათვის ადგილები 7 თვის განმავლობაში წინასწარ არის დაჯავშნილი.

17 წლის სტაჟიორი NASA-ს პლანეტის აღმოჩენაში დაეხმარა

shutterstock_1006597891

17 წლის ვულფ ცუკიერმა NASA-ში სტაჟირების მესამე დღეს აღმოაჩინა პლანეტა, რომელიც ორ ვარსკვლავს ირგვლივ ბრუნავს. ამის შესახებ CNN-ი წერს.

გამოცემის ინფორმაციით, უფროსი კლასების მოსწავლე სტაჟირებას ამერიკის კოსმოსურ სააგენტოში, მერილენდში გადიოდა. მას ტელესკოპ TESS-ის მონაცემების შესწავლა დაავალეს. მასალებთან მუშაობის მესამე დღეს ცუკიერმა ეკზოპლანეტა TOI 1338 b აღმოაჩინა. ეს ტელესკოპის მიერ ნაპოვნი პირველი პლანეტაა ბინარულ სისტემაში.

პლანეტა დედამიწაზე 6.9-ჯერ მძიმეა, მზის სისტემიდან 1 300 სინათლის წელიწადის მანძილზე მდებარეობს. ვულფ ცუკიერი პლანეტის შესახებ სამეცნიერო სტატიის თანაავტორი გახდა. ნაშრომზე მასთან ერთად გოდდარდის ცენტრის, სან-დიეგოს და ჩიკაგოს უნივერსიტეტების სპეციალისტები მუშაობდნენ.

ახალ პლანეტას სახელწოდება ჯერ არ შეურჩიეს, თუმცა თავად ცუკიერი მას ტატუინს ეძახის – „ვარსკვლავური ომების“ ერთ-ერთი პლანეტის საპატივცემულოდ, რომელიც ასევე ორ მზეს ირგვლივ ბრუნავს.

სტრონომია - კოსმოსი

ასტრონომებმა იუპიტერის ყველაზე მკაფიო ფოტო გადაიღეს

imedinews-52

ასტრონომებმა იუპიტერის ახალი ფოტო შექმნეს. ამის შესახებ BBC წერს.

გამოცემის ინფორმაციით, ინფრაწითელ დიაპაზონში სურათი ჰავაიზე არსებულმა ტელესკოპმა​ Gemini North გადაიღო. ეს დედამიწიდან გადაღებული პლანეტის ერთ-ერთ ყველაზე მკაფიო გამოსახულებაა. მაღალი ხარიხის მისაღებად მეცნიერება გამოიყენეს მეთოდი სახელწოდებით „იღბლიანი გამოსახულება“, რომელიც დედამიწის ატმოსფეროთი გამოწვეულ ხარვეზებს ანეიტრალებს.

სპეციალისტები ობიექტის რამდენიმე სურათს იღებენ, თუმცა ინახება მხოლოდ ის ფოტოები, რომლებზეც ატმოსფეროს გავლენა მინიმალურ დონეზეა. შემდეგ კი ყველა „იღბლიანი“ კადრის მოზაიკის აწყობით ობიექტის მაქსიმალურად მკაფიო გამოსახულებას იღებენ.

ქრისტის აუქციონზე 2,5 მილიონ აშშ დოლარად შეფასებულ მთვარის მეტეორიტს გაყიდიან

sdasfasf

ქრისტის აუქციონზე მთვარის ერთ-ერთი ყველაზე დიდი მეტეორიტი გაიყიდება.
მეტეორიტის წონა 13,5 კილოგრამია და მისი საწყისი ფასი დაახლოებით 2,5 მილიონი აშშ დოლარია.
მეტეორიტი, რომლის სამეცნიერო სახელწოდება NWA 12691-ია, სიდიდით მეხუთე ადგილზე დგას დედამიწაზე დღემდე აღმოჩენილ მთვარის მეტეორიტებებს შორის.
„შეგრძნება, რომ ხელში სხვა სამყაროს ნაწილი გიჭირავს, განუმეორებელია და არასდროს დაგავიწყდება,“- აცხადებს ქრისტის აუქციონის მეცნიერებისა და ბუნების განყოფილების ხელმძღვანელი ჯეიმს ჰისლოპი. მისივე თქმით, მეტეორიტები დედამიწაზე ძალიან იშვიათ ობიექტებს წარმოადგენენ, ვინაიდან მთვარიდან ჩვენს პლანეტაზე მხოლოდ 1000-დან 1 მეტეორიტი აღწევს.
მეტეორიტი საჰარას უდაბნოში ანონიმურმა პიროვნებამ აღმოაჩინა. მეცნიერებმა ის აპოლოს მისიის ფარგლებში მთვარიდან ჩამოტანილ ნიმუშებს შეადარეს და ამ გზით მისი წარმოშობა დაადგინეს.

წყარო : reuters.com

მასალა მოამზადა :  თამარ ტაბტაძემ

დღეს დედამიწას “პირბადიანი ასტეროიდი” ჩაუფრენს

1588147768

ასტეროიდი, ცნობილი როგორც (52768) 1998 OR2 დღეს, 29 აპრილს დედამიწას ჩაუფრენს. მეცნიერთა თქმით იგი საფრთხეს არ წარმოადგენს. ასტეროიდი დედამიწას დააახლოებით 70 მილიონი კილომეტრის მანძილზე მოუახლოვდება — მთვარეზე 16-ჯერ უფრო შორს.

პუერტო-რიკოში მდებარე არეშიბოს ობსერვატორია ასტეროიდს მას შემდეგ აკვირდებოდა, რაც NASA-მ იგი 1998 წელს პირველად შენიშნა. მის გარშემო არსებული მტვრისა და ნამტვრევების გამო მას ხშირად “ნიღბიან” ასტეროიდსაც ამსგავსებენ.

ასტეროიდი პოტენციურად საშიშ ობიექტად (PHO) არის კლასიფიცირებული, რადგან იგი 140 მეტრზე დიდია და დედამიწის ორბიტას დაახლოებით რვა მილიონ კილომეტრზე მოუახლოვდება. თუმცა აღსანიშნავია, რომ არცერთი ცნობილი PHO ამჟამად დედამიწისთვის საფრთხეს არ წარმოადგენს.

“რადარის მეშვეობით ჩვენ უფრო ზუსტად ვიცით მომავალში ასტეროიდი სად იქნება. მაგალითად, 2079 წელს ასტეროიდი დედამიწას 3,5-ჯერ უფრო ახლოს ჩაუვლის, ვიდრე ეს წელს მოხდება”, — განაცხადა პროფესორმა ენ ვირკიმ.

1 2 3 30