ასტრონომია - კოსმოსი

იაპონელი მილიარდერი მთვარეზე გასამგზავრებლად 8 მოხალისეს ეძებს

_117363063_gettyimages-1047841562

იუსაკუ მაეზავა არის ადამიანი, რომელიც 8 ადამიანს მისცემს შანსს სრულიად უფასოდ დაუვიწყარი გამოცდილება მიიღოს. იაპონელმა მილიარდერმა დაგეგმა ილონ მასკთან თანამშრომლობა და SpaceX-ის ფრენაზე მოხალისეების მიწვევა 2023 წელს მთვარეზე დაუვიწყარი მოგზაურობისთვის.

განცხადებების მიღება გრძელდება 14 მარტამდე, საბოლოო გასაუბრება, სამედიცინო შემოწმება და სხვა მნიშვნელოვანი პროცედურები მაისის ბოლოს იგეგმება. მიუხედავად იმისა, რომ კოსმოსური ხომალდი ტესტირების საწყის ეტაპზეა, ილონ მასკი ამბობს, რომ იგი დარწმუნებულია ორ წელიწადში სრულ მზადყოფნაში იქნება. შეგახსენებთ, რომ SpaceX Starship-ის პირველი ორი საცდელი ფრენა წარუმატებლად,  აფეთქებით დასრულდა.

საერთო ჯამში, ფრენაში მონაწილეობას მიიღებს 10-12 ადამიანი. მაეზავა ამბობს, რომ მასთან ერთად კოსმოსში ფრენისთვის ორი პირობა უნდა იყოს დაკმაყოფილებული: ‘’უნდა იყოს ისეთი ადმიანი, რომელიც საზოგადოებას დახმარებას უწევს და მზადაა ეკიპაჟის დანარჩენ წევრებსაც დაუჭიროს მხარი’’.

ვიდეოგამოსვლაში ილონ მასკი ამ მოგზაურობის შესახებ ამბობს, რომ ეს იქნება პირველი კოსმოსური ფრენა 1972 წლის შემდეგ, რომელიც დედამიწის ორბიტის მიღმა გაემგზავრება ადამიანებთან ერთად.  არსებობს კითხვები თუ რა თანხა შეიძლება დაუჯდეს მაეზავას 8 ადამიანის მთვარეზე გაფრენა, მაგრამ სავარაუდოდ, ეს მისთვის უცხო არ არის, რადგან მაგალითად 2017 წელს აუქციონზე ნახატისთვის მან დახარჯა რეკორდული 110.5 მილიონი დოლარი.

მასალა მოამზადა: ნინი ხეცურიანმა

სტრონომია - კოსმოსი

„პერსევერანსმა“ მარსის ზედაპირზე მოძრაობა დაიწყო

78687

NASA-ს როვერმა „პერსევერანსი“ მარსის ზედაპირზე მოძრაობა დაიწყო. ამის შესახებ BBC წერს.

გამოცემის ინფორმაციით, აპარატმა 6,5 მეტრი გაიარა. NASA-მ ფოტოც გამოაქვეყნა, რომელზეც როვერი მიერ მარსის ზედაპირზე დატოვებული კვალი ჩანს. დაფარული დისტანციის სიმცირის მიუხედავად, სპეციალისტები აცხადებენ, რომ ეს ძალიან მნიშვნელოვანი მომენტია.

„იმ მომენტში, როდესაც როვერი მოძრაობას იწყებს, თავს მარსის ზედაპირის მკვლევარებად ვთვლით“, – განაცხადა NASA-ს სპეციალისტმა, კეტი სტეკ მორგანმა.

როვერის წითელ პლანეტაზე, კრატერ ჯეზეროში დაჯდომიდან 2 კვირა გავიდა. ინჟინერები ამ დროის განმავლობაში აპარატის სისტემებსა და ხელსაწყოებს ამოწმებდნენ. მარსული წლის განმავლობაში „პერსევერანსმა“ დაახლოებით 15 კილომეტრი უნდა გაიაროს. მეცნიერების მიზანი კრატერში არსებული ქვებია. მათ იმედი აქვს, რომ ქვებში ძველი მარსული ბიოლოგიური აქტივობის კვალს აღმოაჩენენ.

სტრონომია - კოსმოსი

NASA-ს ახალი მარსმავალი Perseverance-ი მარსზე დაეშვა

43345

NASA-ს ახალი მარსმავალი Perseverance-ი მარსზე დაეშვა. აშშ-ის კოსმოსურმა სააგენტომ (NASA) მარსმავლის Perseverance-ის („შეუპოვრობა“) გაშვება 2020 წლის 30 ივლისს განახორციელა.

აპარატის მთავარი მიზანი მარსზე სიცოცხლის კვალის აღმოჩენაა. Perseverance ავტომობილის ზომისაა და წიაღისეულების აღმოჩენისთვის საჭირო ხელსაწყოებით არის აღჭურვილი.

აშშ-ის კოსმოსური სააგენტო მარსის ზედაპირის პირველ სურათსაც ავრცელებს.

სტრონომია - კოსმოსი

“აფხაზეთი საქართველოა, ჩვენ დავბრუნდებით” – ფრაზა მარსზე დაშვებული NASA-ს როვერის ბორტკომპიუტერში

apkhazeti-sakartveloa.png

NASA-ს როვერის Perseverance (“შეუპოვრობა”) ბორტკომპიუტერზე, პლანეტა მარსზე დაშვების დროს, უამრავი ადამიანის მაიდენტიფიცერებელ წარწერასთან ერთად,  იყო წარწერა “აფხაზეთი საქართველოა, ჩვენ დავბრუნდებით”.

როგორც ბლოგერი, სოხუმელი გიორგი ჯახაია წერს, მას შემდეგ, რაც ნასამ მარსზე გასამგზავრებელი ბილეთების შეძენის მსურველების რეგისტრაცია დაიწყო და გამოაცხადა, რომ მათ მონაცემებს Perseverance მარსზე წაიღებს, როვერზე საკუთარი მონაცემები გაგზავნა: სარეგისტრაციო ველში, სახელის ადგილას გიორგი ჯახაიამ ჩაწერა ფრაზა Abkhazia is Georgia (აფხაზეთი საქართველოა), ხოლო შემდეგ ველში ჩაწერა: WE WILL COME COME BACK (ჩვენ დავბრუნდებით).

როგორც გიორგი ჯახაია თავის ბლოგზე წერს, “ასე რომ, როვერის ბორტკომპიუტერზე, უამრავ მონაცემთან ერთად, ეს წარწერაც იყო, როცა ის მარსზე დაეშვა”.

სტრონომია - კოსმოსი

გსურთ ასტრონავტი გახდეთ? პირველად, ბოლო 11 წლის განმავლობაში, ევროპის კოსმოსური სააგენტო ამის შანსს გაძლევთ

86468

ევროპა 11 წლის შემდეგ პირველად, კოსმონავტების ჯგუფის დაკომპლექტებას იწყებს.

ევროპის კოსმოსური სააგენტო (ESA) 26-მდე მუდმივ და რეზერვისტ ასტრონავტს ეძებს და მსურველები აპლიკაციების წარდგენას 31 მარტიდან შეძლებენ.

ორგანიზაციაში აცხადებენ, რომ სასურველი პოზიციის დაკავება ადვილი არ იქნება. პირველ რიგში იმიტომ, რომ, სავარაუდოდ, შეტანილი განცხადებების რაოდენობა დიდი იქნება და მეორე, ისინი, ვის განაცხადებსაც მიიღებენ, მკაცრ ექვს-ეტაპიან შერჩევის პროცესს გაივლიან, რომელიც  2022 წლის ოქტომბრამდე გაგრძელდება.

”კანდიდატები ამ პროცესისთვის ფსიქიკურად მომზადებული უნდა იყვნენ ”,- განაცხადა ევროპის კოსმოსური სააგენტოს წარმომადგენემა ლუსი ვან დერ ტასმა.

აღსანიშნავია, რომ ორგანიზაცია ქალებისა და უნარშეზღუდული პირების მიზიდვასაც გეგმავს.

იტალიელი ასტრონავტის სამანტა კრისტოფორეტის თქმით, ადაპტირებული ტექნოლოგია, რომელიც ადამიანებს კოსმოსში ყოფნის საშუალებას აძლევს, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირებსაც შეუქმნის პროგრამაში მონაწილეობის შესაძლებლობას.

„როცა საქმე კოსმოსში მოგზაურობას ეხება, ჩვენ ყველანი შეზღუდული შესაძლებლობების ვართ”, – განაცხადა კრისტოფორეტიმ.

ევროპის კოსმოსური სააგენტოს მოთხოვნების თანახმად, ასტრონავტის პოზიციის დასაკავებლად აპლიკანტებს უნდა ჰქონდეთ მაგისტრის ხარისხი საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებში, ინჟინერიაში, მათემატიკაში ან კომპიუტერულ მეცნიერებში და მუშაობის სამწლიანი სტაჟი.

წყარო : reuters.com

სტრონომია - კოსმოსი

ქართველი მეცნიერები, რომელთა გვარებსაც NASA მარსზე ჩაიტანს

3358de90f79c48beb04f693f990ee0d4

ასტრობიოლოგების ნუგზარ ალექსიძის, მარიამ ტარასაშვილისა და ზურაბ ლომთათიძის გვარ-სახელებს თანამგზავრი მარსზე 18 თებერვლის 11:15-ზე ჩაიტანს. ამ ყველაფრის პირდაპირ ეთერში ხილვას NASA-ს Youtube-ის ოფიციალური არხიდან შევძლებთ.

სტრონომია - კოსმოსი

ილონ მასკის კოსმოსური ხომალდის პროტოტიპი ისევ აფეთქდა

7689756

კომპანია SpaceX-ის ხომალდის, Starship SN9-ის პროტოტიპი გამოცდისას ისევ აფეთქდა. ამის შესახებ CNBC იტყობინება.

ხომალდმა სტარტი ტეხასის კოსმოდრომიდან წარმატებით აიღო, თუმცა დაშვებისას ასფალტთან კონტაქტისთანავე აფექდა.

ანალოგიური შედეგით დასრულდა ექსპერიმენტი გასულ წელსაც. მრავალჯერადი კოსმოსური ხომალდით Starship SN9 ილონ მასკი მარსზე ადამიანების გადაყვანას აპირებს. აღსანიშნავია, რომ ხომალდი 100-მდე ადამიანს იტევს.

სტრონომია - კოსმოსი

SpaceX პირველ კომერციულ ფრენას განახორციელებს!

757647

SpaceX-მა საზოგადოებას Twitter-ის მეშვეობით ახალი გადაწყვეტილების შესახებ აცნობა, რომლის თანახმადაც კომპანია პირველ კომერციულ ფრენას განახორციელებს. SpaceX-ის შექმნის ერთ-ერთი მთავარი მიზანიც სწორედ ამ ხაზის, კომერციული ფრენების განვითარება იყო, რომელიც გარკვეული საფასურის სანაცვლოდ ასტრონავტებსა და ტურისტულ კომპანიებს კოსმოსურ სივრცეში გასვლის საშუალებას მისცემდა.

აღსანიშნავია, რომ მისია, სახელწოდებით Inspiration4, წმ.იუდას ბავშვთა კვლევითი საავადმყოფოს მხარდაჭერის გაზრდას ემსახურება.

სტრონომია - კოსმოსის საინტერესოა

მეცნიერებმა შავი ხვრელიდან ენერგიის მიღების ახალი გზა აღმოაჩინეს

68

მზის მსგავსად, ჩვენს გალაქტიკასა და მის მიღმა უამრავი ვარსკვლავი აწარმოებს წარმოუდგენელ ენერგიას და როგორც ჩანს, ენერგიის მიღება შორის შავი ხვრელიდანაც შესაძლებელია!

ათწლეულების განმავლობაში მეცნიერებს აინტერესებდათ, რამდენად შეესაბამებოდა რეალობას მოსაზრება შავი ხვრელებიდან ენერგიის მიღების შესახებ. ამასთან დაკავშირებით, ჯერ კიდევ 1969 წელს, ფიზიკოსი და ნობელის პრემიის ლაუერეატი – როჯერ პენროუზი საუბრობდა. მისი თქმით, ენერგიის მიღება შავი ხვრელის ერგოსფეროდან შეგვიძლია. (ერგოსფერო შავი ხვრელის მოვლენათა ჰორიზონტის მიღმა მდებარეობს, საიდანაც ვერაფერი აღწევს თავს. ერგოსფეროში სივრცის ჩათრევის სიჩქარე სინათლისას უტოლდება.)

ახალი კვლევის თანახმად კი ირკვევა, რომ შავი ხვრელი შესაძლოა, უწყვეტი, ამოუწურავი ენერგიის წყაროდ იქცეს.

პენროუზის მოსაზრების თანახმად, ობიექტს, რომელიც შავ ხვრელში ხვდება, შეუძლია, ორ ნაწილად გაიხლიჩოს – ერთი მათგანი მოვლენების ჰორიზონტისკენ გაემართება, მეორე კი, თუ ეგზოსფეროსგან თავის დაღწევას შეძლებს, უფრო დიდ ენერგიას წარმოქმნის, ვიდრე თავდაპირველად ჰქონდა. ამის ინტერპრეტაციას ფილმ “ინტერსტელარშიც” ვხვდებით, როდესაც კოსმოსური ხომალდი შავი ხვრელიდან იღებს მნიშვნელოვან ენერგიას.

მბრუნავი შავი ხვრელის ერგოსფეროში მაგნიტური ველის ხაზები მუდმივად ირღვევა და სწრაფი სიჩქარით უკავშირდება ერთმანეთს. ამ დროს უარყოფითი ენერგიის ნაწილაკები წარმოიქმნება და ასევე, სწორედ დაკავშირების მომენტში პლაზმის ნაწილაკები სხვადასხვა მიმართულებით იშლება – ერთი ნაკადი შთაინთქმება შავი ხვრელის მიერ, ხოლო მეორე ნაკადს სიჩქარის საკმარისი პოტენცია გააჩნია იმისათვის, რომ თავი დააღწიოს შავი ხვრელის გრავიტაციულ მიზიდულობას.

შესაძლოა, ამ ეტაპზე არ არსებობდეს სწრაფი და ეფექტური პროგრამები, რომელთა მეშვეობითაც უკვე შევძლებთ თეორიული მოსაზრების პრაქტიკაში განხორციელებას, თუმცა აბსტრაქტულ დონეზე, კვლევა შავი ხვრელების ახალი პერსპექტივით დანახვას უწყობს ხელს.

სტრონომია - კოსმოსი

მეცნიერები – 2021 წელი ჩვეულებრივზე ხანმოკლე იქნება, ვინაიდან დედამიწის მოძრაობა აჩქარებულია

8756438

მეცნიერებმა აღმოაჩინეს, რომ ბოლო დროს დედამიწა უკანასკნელი 50 წლის განმავლობაში ყველაზე სწრაფად მოძრაობს და ამან, შეიძლება “უარყოფითი ნახტომი წამის” საჭიროება გამოიწვიოს.

დედამიწის ბრუნვის სიჩქარეზე გავლენას ახდენს მრავალი ფაქტორი, მათ შორის მისი მდნარი ბირთვის მოძრაობა, ოკეანეები და ატმოსფერო.

ასტროფიზიკოსისა და მეცნიერების კომუნიკატორის გრეჰემ ჯონსისა და პლატფორმა Time and Date-ის წარმომადგენლის, კონსტანტინე ბიკოსის პროგნოზით, 2021 წლის საშუალო დღე სავარაუდოდ 0,05 მმ-ით (მილიწამი) ნაკლები იქნება 86,400 წამზე, რაც ჩვეულებრივ 24-საათიან პერიოდს შეადგენს.

„2021 წელი, სავარაუდოდ, ყველაზე მოკლე იქნება ბოლო ათწლეულების განმავლობაში. საშუალო დღის ხანგრძლივობა 86 400 წამზე ნაკლები ბოლოს 1937 წელს იყო,“- აცხადებენ ჯონსი და ბიკოსი.

1972 წელს მიღწეული იქნა შეთანხმება უნივერსალური კოორდინირებული დროის (UTC) დამკვიდრებასთან დაკავშირებით, რომელიც ამჟამად გამოიყენება, როგორც მსოფლიო დროის ოფიციალური საზომი. UTC დრო იგივე საერთაშორისო ატომური დროა, მაგრამ როდესაც გრინვიჩის დროსთან განსხვავება 1 წამს არწევს, UTC სკალას ემატება 1 წამი, რომელსაც ეწოდება „ნახტომი წამი“ (leap second) . 1972 წლიდან 27 ნახტომი წამის დამატება გახდა საჭირო, თუმცა დედამიწის მოძრაობა აჩქარდა და 2016 წლიდან „ნახტომი წამის“ დამატება აღარ მომხდარა.

„თუ დედამიწის ბრუნვა კიდევ აჩქარდება, სრულიად შესაძლებელია, რომ საჭირო გახდეს უარყოფითი ნახტომი წამი, მაგრამ ამის გადაჭრით თქმა ჯერ ძალიან ადრეა“, — ამბობს ფიზიკის ეროვნული ლაბორატორიის ფიზიკოსი პიტერ ვიბერლი.

ეს იმას ნიშნავს, რომ წამის დამატების ნაცვლად, შეიძლება საჭირო გახდეს მისი გამოკლება.

„ნახტომი წამს“ ყოველდღიურ ცხოვრებაში პრაქტიკული მნიშვნელობა არ აქვს, მაგრამ გარკვეულ სფეროებში, როგორიცაა ასტრონომია, ნავიგაცია, კოსმოსური ფრენა და კომპიუტერული ქსელები, ის, შეიძლება, სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანი იყოს.

წყარო : independent.co.uk