კვლევებიქიმია

ნივთიერებები, რომელიც ბავშვების ტვინის განვითარებაზე უარყოფითად მოქმედებს

ახლესი კვლევების შედეგად, გაიზარდა იმ ქიმიური ნივთიერებების სია, რომელიც ბავშვის ტვინის განვითარებაზე ახდენს მავნე ზეგავლენას. ,,The Lancet Neurology-ის” მკვლევარებმა 2006 წელს გამოაქვეყნეს 5 ნეიროტოქსინის სია, რომელთაც შეუძლიათ იმოქმედოს ყველაფერზე, კოგნიტიური ფუნქციის დაზიანებით დაწყებული, ყურადღების კონცენტრაციით დამთავრებული. ახლახან სია განახლდა და მას მკვლევარებმა 6 ახალი ნივთიერება დაამატეს.

კვლევის ავტორების თქმით, ნეიროგანვითარების ფუნქციების დარღვევები (მაგალითად აუტიზმი, ყურადღების დეფიციტისა და ჰიპერაქტივობის სინდრომი (ADHD) და კითხვის უუნარობა) დღეს დაბადებული ბავშვების დაახლეოებით 10-15%-ში გვხვდება. ამ დარღვევებიდან მხოლოდ 30-40%-ია გენეტიკური, ხოლო დანარჩენი გარემოს ბრალია. ზუსტი მიზეზების დასახელება, ამ ეტაპზე, ძალიან რთულია, თუმცა მკვლევარები განსაკუთრებულად სწორედ ამ 11 ნეიროტოქსინისგან თავის დაცვისკენ მოგვიწოდებენ:

ტყვია, ამ თვალსაზრისით, ერთ-ერთი ყველაზე კარგად გამოკვლეული ქიმიური ელემენტია, რომელიც პირდაპირ კავშირშია ნეიროგანვითარების ფუნქციების ისეთ დარღვევებთან, როგორიცაა, მაგალითად, დაბალი IQ (ინტელექტუალური განვითარების კოეფიციენტი).

აი ის 5 ნივთიერება, რომლებიც ყველაზე მეტად მოქმედებს ბავშვების ტვინზე:

1. ტყვია;
  2. მეთილვერცხლისწყალი;
  3. პოლიქლორირებული ბიფენილები;
  4. დარიშხანი;
  5. ტოლუოლი.

წყარო:  Harvard business review

ბიოლოგიაეკოლოგიაკვლევებიმსოფლიოქიმია

აღმოაჩინეს მიკრობები, რომლებსაც დაბალ ტემპერატურაზე პლასტმასის მონელების უნარი აქვთ

შვეიცარიელმა მეცნიერებმა აღმოაჩინესმიკრობები, რომლებსაც დაბალ ტემპერატურაზე პლასტმასის მონელების უნარი აქვთ.

აქამდე აღმოჩენილ მიკროორგანიზმებს ამ ფუნქციის შესრულება 30°C ტემპერატურიდან შეეძლოთ, რაც მეთოდს ძვირადღირებულსა და არაეკოლოგიურს ხდიდა, რადგან გათბობაზე დიდი რაოდენობით ენერგია იხარჯებოდა. ახალი მიგნება პლასტმასის გადამუშავებას 15°C-ზე იწყებს.

მეცნიერებმა ცდები 19 სახეობის ბაქტერიასა და 15-მდე სოკოზე ჩაატარეს. 126-დღიანი კვლევის შემდეგ ვერცერთმა მიკროორგანიზმმა პოლიეთილენის მონელება ვერ შეძლო, თუმცა მათმა 56%-მა წარმატებით გადაამუშავა პოლიურეთანი და ზოგიერთი პლასტმასის ნარევი.

ქიმია

მეცნიერებმა ჟანგბადის აქამდე არნახული ფორმა დააფიქსირეს — რას ნიშნავს ეს

მეცნიერებმა ახლახან ჟანგბადის აქამდე არნახული ფორმა დააფიქსირეს. შესაძლოა, მისმა მახასიათებლებმა “მაგიური რიცხვების” დადგენილი პრინციპები დააყენოს ეჭვქვეშ. კვლევა ჟურნალ Nature-ში გამოქვეყნდა.

სანამ საქმეზე გადავიდოდეთ, ატომი ნაწილაკია, რომელიც ბირთვისა და გარსისგან შედგება. ბირთვი სუბატომურ ნაწილაკებს, პროტონებსა და ნეიტრონებს, შეიცავს, გარსი კი — ელექტრონებს.

ელემენტის რაობას პროტონების რაოდენობა განსაზღვრავს, ანუ ყველა ქიმიურ ელემენტს სხვადასხვა რაოდენობის პროტონი აქვს (მაგალითად, ჟანგბადს 8, ფტორს 9, ნეონს კი — 10); მეორე მხრივ, ნეიტრონების რაოდენობის ცვლილებით ერთი და იმავე ქიმიური ელემენტის სხვადასხვა ფორმას, ანუ იზოტოპს, ვიღებთ.

მაგალითისთვის, ჟანგბადი 8 პროტონისგან შედგება; არსებობს მისი სხვადასხვა იზოტოპი, მათ შორის ჟანგბად-17 (17O, აქვს 8 პროტონი და 9 ნეიტრონი) და ჟანგბად-18 (18O, აქვს 8 პროტონი და 10 ნეიტრონი). სახელწოდების გვერდით რიცხვი იზოტოპის მასას აღნიშნავს.

ჟანგბადის აქამდე არნახული ფორმა 20 ნეიტრონის მქონე ჟანგბად-28 (28O) გახლავთ. მკვლევრებმა RIBF დაწესებულებაში ისტორიაში პირველად შექმნეს ჟანგბად-27 და ჟანგბად-28 იზოტოპები.

ამის გასაკეთებლად მათ სხვა იზოტოპური ელემენტი, კალციუმ-48, ბერილიუმის ბურთულას სტყორცნეს. შედეგად უფრო მსუბუქი ატომები წარმოიქმნა, რომლებსაც საწყის ელემენტზე ცოტა პროტონი და ნეიტრონი დარჩა.

ამის შემდეგ მეცნიერებმა შედარებით მსუბუქი ატომებიდან ფტორ-29 გამოყვეს და იგი თხევად წყალბადს შეაჯახეს. შედეგად მას ერთი პროტონი წაერთვა და 28O იზოტოპი დარჩა — ატომი, რომელსაც ბირთვში 8 პროტონი და 20 ნეიტრონი ჰქონდა.

რაოდენ გასაკვირიც არ უნდა იყოს, ჟანგბად-28 მალევე სხვა იზოტოპად დაიშალა, ეს კი ატომების სტაბილურობასთან დაკავშირებით არსებულ დებულებებს ეწინააღმდეგება.

ქიმიურ ელემენტებსა და მათ იზოტოპებს “მაგიური” რიცხვები აქვს. ეს პროტონების ან ნეიტრონების ის რიცხვია, რომლითაც ატომში კვოტა, ბირთვული შრე, ივსება და ამით ატომს სტაბილურობას ანიჭებს.

თუკი ატომს პროტონების რიცხვიც “მაგიური” აქვს და ნეიტრონებისაც, იგი “ორმაგად მაგიურად” მიიჩნევა. ამის კარგად ნაცნობი მაგალითია ჟანგბად-16 — ჟანგბადის ყველაზე გავრცელებული იზოტოპი დედამიწაზე.

პროტონებისათვის “მაგიური” რიცხვი 8 არის, ნეიტრონებისთვის კი — 20. შესაბამისად, მეცნიერები ელოდნენ, რომ ჟანგბად-28-ც ერთ-ერთი ასეთი “ორმაგად მაგიური” იზოტოპი იქნებოდა.

ამის ნაცვლად, მისი არასტაბილურობის გამო მკვლევრებმა დაასკვნეს, რომ ამ იზოტოპის ბირთვული შრე შევსებული არ ყოფილა; შესაბამისად, გაჩნდა ეჭვიც, საერთოდ არის თუ არა 20 “მაგიური” რიცხვი. შესაძლოა, სწორედ ამით აიხსნას, რატომ დასჭირდა ამდენი დრო იზოტოპის შემჩნევას.

სხვათა შორის, ჟანგბად-28 ერთადერთი იზოტოპი სულაც არ არის, რომელშიც 20 ნეიტრონი სტაბილურობის გარანტი არაა. ფენომენის, ე.წ. ინვერსიის კუნძულის, დროს ნეონის, ნატრიუმისა და მაგნიუმის 20 ნეიტრონის მქონე იზოტოპებშიც შეიმჩნევა, რომ ბირთვული შრე შევსებული არაა.

ჟანგბად-28-ის შემთხვევას რაც შეეხება, კვლევის ავტორები ფიქრობენ, რომ სამომავლო კვლევებისთვის ატომბირთვს უფრო მაღალენერგეტიკულ მდგომარეობაში უნდა დააკვირდნენ. შესაძლოა, სწორედ ამის დახმარებით დაზუსტდეს ეჭვები, რომლებიც 20-ის “მაგიურობის” საკითხზე გაჩნდა.

ეკოლოგიაქიმია

რაც აქამდე არ იცოდით – ყველაზე საშინელი ინერტული აირი

უნდა ვიფიქროთ, რომ კაცობრიობა დასაბამიდან შეეგუა ბუნებრივ რადიაციულ ფონს, მაგრამ ჩვენს დროში ეკოლოგიური საშიშროება გაიზარდა რადიაციის ხელოვნური წყაროების (ატომური იარაღის გამოცდის შემდეგ წარმოქმნილი რადიაქტიური ნალექების, სამედიცინო და ტექნიკური მიზნებისათვის გამოყენებული აპარატურის, ამაჩქარებლების, მნათციფერბლატიანი საათებისა და სხვ.) გაჩენასთან ერთად, რამაც ბუნებაში არსებული მაიონიზირებელი გამოსხივების დონე გაზარდა.
სიცოცხლე დედამიწაზე ჩაისახა და ვითარდება რადიაციული ფონის პირობებში, ამიტომ შეიძლება ვიფიქროთ, რომ რადიაციის ბუნებრივი დონე არა მარტო სპონტანური მუტაციების გამოვლენის ერთ-ერთი მიზეზია, არამედ ფლორისა და ფაუნის ევოლუციის აუცილებელი ფაქტორიც.
რადიაქტიური ემანაციები განუწყვეტლივ წარმოიქმნება ქანებში დაშლის შედეგად. ისინი ან გადადიან ჰაერში, ან რჩებიან ფორებში. ამიტომ ქანებიდან ემანაციის გამოყოფა შეიძლება დავახასიათოთ სიდიდით, რომელსაც ემანირების კოეფიციენტი ეწოდება. ემანაციის კოეფიციენტი ეწოდება ქანის მიერ 1 წმ-ში გამოყოფილი ემანაციების რაოდენობის შეფარდებას ემანაციის იმ სრულ რაოდენობასთან, რომელიც ამ დროის განმავლობაში ქანში წარმოიქმნა. ემანაციების კოეფიციენტი გამოისახება პროცენტებში.

რადონი 222  ყველაზე სტაბილური ელემენტია, მისი ნახევარდაშლის პერიოდი 3,8 დღე-ღამეა, ის მძიმე აირია, რომელსაც მუდმივად ასხივებს დედამიწის ქერქი და, ძირითადად, სარდაფებსა და დახევარსარდაფებში გროვდება. ამიტომ არის, რომ კოტეჯებსა და საწოლ ოთახებს ყოველთვის მეორე ან მესამე სართულებზე განათავსებენ; რადონს ყველაზე დიდი რაოდენობით გამოყოფს გრანიტი და დაბინძურებული აგური. იგი ჰაერზე 7,5 ჯერ მძიმეა, ამიტომ მისი კონცენტაცია ქვედა სართულებზე გაცილებით მაღალია, ვიდრე მრავალსართულიანი სახლების ზედა სართულებზე.
სამყარო, რომელშიც ვცხოვრობთ, ეკოლოგიური სიჯანსაღით, ნამდვილად ვერ დაიკვეხნის. ვსუნთქავთ ჰაერს, რომელშიც მენდელეევის ცხრილის ელემენტთა მთელი სისტემაა თავმოყრილი, მივირთმევთ გენმოდიფიცირებული პროდუქტების გარკვეულ რაოდენობას და გვგონია, რომ ერთადერთი ადგილი, სადაც თავი დაცულად შეიძლება ვიგრძნოთ, სახლია. თუმცა, როგორც ირკვევა, არც ის ყოფილა სავსებით უვნებელი.
ავეჯი, რომლითაც თავს ვიწონებთ, შესაძლოა მავნე ნივთიერებებით იყოს დაბინძურებული; შპალერები, ლამინატი და სხვა საშენი მასალა, რომლითაც სახლია ნაგები, გარდა მავნე ქიმიური მინარევებისა, შესაძლოა, რადიაციული გამოსხივების წყაროც აღმოჩნდეს. საშენი მასალებიდან მიღებული დასხივების დოზა იმ საერთო დოზის 60%-ს აღწევს, რომელსაც ადამიანი ჩვეულებრივ პირობებში იღებს გარემოდან.
დედამიწაზე არსებობს რადიაციის ბუნებრივი წყაროები, რომლებიც რადიოიზოტოპებს შეიცავს. მათი უდიდესი ნაწილი თავმოყრილია გრანიტსა და თიხამიწაში, სხვადასხვა შემადგენლობის ქვებში, საფრთხისშემცველია თაბაშირი, ჩვეულებრივი და სილიკატური აგური, მინაბოჭკო.

ამერიკაში ერთი წლის განმავლობაში რადონთან დაკავშირებულ გამოკვლევებზე დაიხარჯა 500 მილიონი დოლარი, შენობების გამოკვლევაზეც–ამდენივე. რადონისაგან დაცვის ყველაზე მარტივი და აუცილებელი პირობაა ბინის ხშირად განიავება, განსაკუთრებით სამზარეულოსა და აბაზანის, რადგან რადონი წყალსაც მოყვება და ზოგან განსაკუთრებით დიდი რაოდენობითაც. ამრიგად, სასურველია მოსახლეობას რადიაციის შესახებ ჰქონდეს უფრო მეტი რეალური ინფორმაცია, რათა იყოს ბევრად აქტიური და კატეგორიული მთავრობის მიმართ, რომ პარტიებს, რომელთაც აქვთ მთავრობაში მოსვლის სურვილი, თავის პროგრამებში უეჭველად ჰქონდეთ რადიაციისაგან მოსახლეობის დაცვის რეალური საშუალებები და განხორციელების გზები, რადგან რადიაციული ფონი იმდენად გაზრდილია, რომ ის უკვე საშიში გახდა ცოცხალი უჯრედებისათვის, განსაკუთრებით კი გენებისათვის, რომლის გარეშე არ არსებობს მომავალი და არ არსებობს სიცოცხლე.
განურჩევლად იმისა, რომელი დაბინძურებული საშენი მასალითაა ნაგები საცხოვრებელი სახლი, ყველა რადიაქტიური ნივთიერება მაინც იმით არის საშიში, რომ დაშლის შედეგად გამოყოფს რადონ 222-ს – საცხოვრებელ სახლებში გავრცელებულ ყველაზე საშიშ რადიაქტიურ აირს.
რადონით ადამიანი უმთავრესად დახურულ, გაუნიავებელ შენობებში სხივდება. რადონი შენობაში იჭრება ფუნდამენტში, იატაკსა და კედლებზე გაჩენილი ბზარებიდან და ნაპრალებიდან. მისი ქიმიური შებოჭვა და უტილიზაცია ვერ ხერხდება, რადგან იგი ინერტული აირია. რადონს, გარდა აქტიური გამოყოფისა, დაგროვების უნარიც შესწევს. ქვისა და აგურის სახლებში მისი კონცენტრაცია გაცილებით მაღალია, ვიდრე ხისაში – მომწამვლელი აირი მათში ნაკლებად გროვდება. რადონი ჩასუნთქულ ჰაერთან ერთად ხვდება ფილტვებში, იშლება და გამოყოფს ალფა-ნაწილაკებს, რომლებიც უარყოფითად მოქმედებენ ცოცხალი ორგანიზმის ქსოვილებზე, განსაკუთრებით კი ფილტვებზე, რადგან იწვევენ მის მიკროდამწვრობებს. რადონით ხანგრძლივად დასხივების შემთხვევაში რამდენადმეი ზრდება ფილტვის სიმსივნის განვითარების ალბათობა. რადონის მიერ გამოსხივება მეექვსე ადგილს იკავებს მსოფლიოში ფილტვის კიბოს მიზეზებს შორის, ხოლო მწეველ ადამიანებში იგი მეორე ფაქტორია, რომელიც ფილტვის ავთვისებიან გადაგვარებას იწვევს.
როგორ დავიცვათ თავი?
საფრთხესთან ბრძოლის ორი მიმართულება არსებობს:
არ დავუშვათ რადონის მოხვედრა საცხოვრებელ გარემოში;
რაც შეიძლებას წრაფად განვდევნოთ იგი სახლიდან.
დედამიწიდან გამოყოფილი რადონი საცხოვრებელ გარემოში რომ არმოხვდეს, აუცილებელია, საგულდაგულოდ დაცემენტდეს ფუნდამენტი, იატაკქვეშეთი, ადგილები, რომლებიც უშუალოდ ეხება მიწას. აგურიდან ოთახებში 10-ჯერ ნაკლები რადონი მოხვდება, თუ კედლებს დაფარავთ მკვრივი და ხარისხიანი შპალერით, რომელიც ირეცხება. სამზარეულოში აუცილებელია ნამწვი აირების გამწოვის დამონტაჟება. შენობა ხშირად უნდა განიავდეს – რადონს ისე არაფრის ,,ეშინია”, როგორც ორპირი ქარისა. გრანდიოზული მშენებლობის დაწყების წინ კი უნდა გაისინჯოს შენობის საძირკვლის ჩასახმელი ორმო და ის საშენი მასალა რომელთა შეძენასაც აპირებთ. საქართველოში სჯობს, ყოველივე ეს თავად გააკეთოთ, რადგან თანამედროვე ბაზარზე მოხვედრილი საშენი მასალების ნაწილს წარმოშობისა და რადიაციული უვნებლობის დამადასტურებელი სერთიფიკატი არ გააჩნია.
აღსანიშნავია, რომ წლების განმავლობაში ივ.ჯავახიშვილის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ბირთვული ფიზიკის კათედრაზე არსებობდა რადიაციული უსაფრთხოების განყოფილება, რომელიც ჩერნობილის ავარიის შემდეგ აკონტროლებდა თბილისის (გარკვეულ შემთხვევებში, საქართველოს) ბაზრებზე შემოსულ საკვებ პროდუქტებს და საშენ მასალებს. იმ პერიოდში, ეს ლაბორატორია, საკმაოდ მკაცრი კონტროლის გამო, აღიარებული ორგანიზაცია იყო მოსახლეობის რადიაციული დაცვის თვალსაზრისით, თუმცა 2006 წლის შემდეგ ის თსუ-ში აღარ ფუნქციონირებს.
ამერიკის შეერთებულ შტატებსა და ევროპაში არსებობს სპეციალური ხელსაწყოები, რომლითაც წინასწარ მოწმდება სახლის ასაშენებელი ადგილი და მასალა, არამედ ის ხელსაწყოებიც, რომლის საშუალებითაც შესაძლებელია რადონის ძირითადი რაოდენობა გამოიდევნოს სახლებიდან. სასურველია, საქართველოშიც დამკვიდრდეს რადონის კონტროლის ტრადიცია.
ხაზგასასმელია, რომ დასავლეთ საქართველოში, მაღალი ნესტის გამო, ტრადიციულად მიღებული იყო სახლები, რომლის პირველი სართული მიწას არ ეხებოდა და გარკვეულისიმაღლიდან იწყებოდა მშენებლობა, თანაც ისე, რომ სახლის ქვეშ სიცარიელეები იყო დატოვებული და მუდმივად ნიავდებოდა ეს ადგილი. ამგვარად, გარდა იმისა, რომ ნესტი შრებოდა, რადონის დაგროვების და სახლში შეღწევის შესაძლებლობებიც მინიმუმამდე იყო დაყვანილი.
ახლა, როდესაც კერძო სახლები შენდება მაღალი მარკის ცემენტებით და მთლიანად იფარება პირველი სართულის მიწისპირა ფენა ბეტონით, რასაკვირველია, გაზრდილია ასეთი სახლების რადონით დაბინძურების შესაძლებლობები, მიუხედავად იმისა, რომ ბეტონი გარკვეულწილად თამაშობს რადონის შემაკავებელ როლს.
აღსანიშნავია, რომ დღეს რადონით დაბინძურებასთან ბრძოლა საქართველოში მინიმუმამდეა დაყვანილი.

ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

ქიმია

ჩინელებმა ჰაერზე მსუბუქი ნივთიერება შექმნეს

ჩჟეცზიანის უნივერსიტეტის (ხანჩჟოუ) მეცნიერებმა განაცხადეს ჰაერზე მსუბუქი ნივთიერების შექმნის შესახებ, რომლის გამოყენება შეიძლება სხვადასხვა სფეროში: დირიჟაბლის მშენებლობიდან გარემოს გაწმენდამდე.

ახალი მასალა, რომელსაც „გრაფენული აეროჰელი” დაარქვეს, ძალიან მსუბუქია – ერთი კუბური სანტიმეტრი 0,16 მილიგრამს იწონის, ანუ ის 6-ჯერ უფრო მსუბუქია, ვიდრე იგივე მოცულობის ჰაერი. ამრიგად, ახალი ფორიანი მასალის სიმკვრივე უფრო დაბალია, ვიდრე ჰაერისა ატმოსფერული წნევის პირობებში და წყალბადის სიმკვრივეს მხოლოდ 2-ჯერ აღემატება.
ახალი გრაფენული აეროჰელი შეძლებს ნავთობისა და სხვა სახის გამაბინძურებლის სწრაფად და ეფექტურად შეწოვას. გარდა ამისა, საოცრად მცირე კუთრი მასის წყალობით მისი გამოყენება შეიძლება სხვადასხვა სფეროში.
აეროჰელს კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი ღირსება აქვს: სხვადასხვა წარმოშობის ზეთის (მაგალითად, ნავთობის) დიდი მოცულობის შთანთქმის უნარი. ამის წყალობით შესაძლებელი იქნება აეროჰელის გამოყენება ნავთობის დაქცევის შედეგების ლიკვიდაციისათვის, აგრეთვე წყლისა და ჰაერის გაწმენდისათვის.
თანამედროვე აბსორბენტს შეუძლია საკუთარ წონაზე 10-ჯერ მეტი ნავთობის შთანთქმა, რაც კარგ მაჩვენებლად არის მიჩნეული. ჩინური გრაფენური აეროჰელი გაცილებით უფრო ეფექტურია – მას ძალუძს საკუთარ წონაზე 900-ჯერ მეტი ნავთობის შთანთქმა. ამასთანავე, აეროჰელი ორგანულ ნივთიერებებს ძალიან სწრაფად შთანთქავს: ერთ წამში აეროჰელის ერთი გრამი 68 გრამი ორგანული ნივთიერების შთანთქმა შეუძლია.
ახალი აეროჰელის წარმოებაში გამოყენებულია ლიოფილიზაციის ტექნოლოგია, რომელიც ნახშირბადის ნანომილაკიდან ტენს აღმოფხვრის, მაგრამ ფორმას არ უცვლის. ამის შედეგად მოხერხდა მსოფლიოში ყველაზე მსუბუქი მასალის მიღება: ყავის ჭიქის ზომის აეროჰელის წონა პაწაწინა ფოთოლსაც არ შეარყევს.
გაწმენდის გარდა, შესაძლებელია ახალი აეროჰელის გამოყენება სხვადასხვა სფეროში, განსაკუთრებით აეროკოსმიურ დარგსა და მედიცინაში.

გეოგრაფიაეს საინტერესოაქიმია

როგორ და რატომ იფიტება ქანები?

ფიზიკური გამოფიტვის დროს ქანი იცვლის ფიზიკურ ფორმას – თანდათანობით იმსხვევა და იშლება, მაგრამ არ იცვლება ქანის ქიმიური შედგენილობა. ფიზიკური გამოფიტვის მიზეზია დღისით ქანების გათბობა-გაფართოება, ღამით კი – გაცივება-შეკუმშვა. ეს პროცესი მუდმივად მიმდინარეობს, რის შედეგადაც ქანები იბზარება და იმსხვრევა.

ფიზიკურ გამოფიტვას ადგილი აქვს მთიან რაიონებში, უდაბნოებსა და ნახევარუდაბნოებში.

ქანების შედგენილობა ხშირად წყალსა და ჰაერში არსებული ქიმიური ნივთიერებების ზემოქმედების შედეგად იცვლება. ამ პროცესს ქიმიური გამოფიტვა ჰქვია. იგი ძირითადად ცხელი და ნოტიო ჰავის პირობებში მიმდინარეობს.

ორგანული გამოფიტვა ცოცხალი ორგანიზმების, ცხოველებისა და მცენარეების, აგრეთვე, ადამიანის ზემოქმედებასთანაა დაკავშირებული.

კვლევებიმედიცინაქიმია

შაქარი ისეთივე ზიანს აყენებს ტვინს, როგორსაც ძალადობა

ის, რომ ნებისმიერი დიეტის დროს შაქრის რაოდენობდა უნდა შევამციროთ, უკვე კარგა ხანია ყველამ კარგად ვიცით. ისიც აღარაა სადავო, რომ კოლა და ლიმონათი ჩვენი წელის ხაზისა და სტომატოლოგიური ჯანმრთელობისთვის სახარბიელო არაა.

შაქრის მავნებლობის კვლევას მეცნიერები კვლავ განაგრძობენ. მკვლევართა ერთმა ჯგუფმა ახალი გამოკვლევა ჩაატარა, რომელიც ამტკიცებს, რომ შაქრიანი სასმელი ადამიანის ტვინს ისეთივე ზიანს აყენებს, როგორსაც უკიდურესი სტრესი ან ძალადობა.

ცხოვრების ადრეულ ეტაპზე გადატანილი მთელი რიგი საზიანო შემთხვევები, როგორიცაა :  უბედური შემთხვევები, ბუნებრივი კატასტროფები, ფიზიკური, სექსუალური და ემოციური ძალადობა; ოჯახური ძალადობა და დანაშაულის მსხვერპლად ყოფნა – იწვევს სტრესის ძირითადი ჰორმონის, კორტიზოლის მომატებას.

არსებობს მტკიცებულება, რომ ბავშვობაში ცუდი მოპყრობა ტვინის მოცულობის შემცირებასთანაა დაკავშირებული და ეს ცვლილებები შეიაძლოა უკავშირდებოდეს მღელვარებასა და შიშს.

მეცნიერებმა ვირთხებზე დაკვირვება ჩაატარეს და აღმოჩნდა, რომ შაქრიანი სასმელის მიღება ადრეულ ასაკში გადატანილი სტრესის შედეგად ტვინზე დატოვებულ კვალს კიდევ უფრო აღრმავებს.

ექსპერიმენტში მონაწილე ვირთხების ნახევარი შეზღუდულ ბუდეში მოათავსეს დაბადებიდან 2-9 დღის განმავლობაში. შემდეგ ისინი ნორმალურ საწოლს დაუბრუნეს ძუძუდან მოცილების პერიოდამდე.

ამის შემდეგ ვირთხების ნახევარს შეუზღუდავად აწვდიდნენ უცხიმო საჭმელს და სასმელ წყალს, ხოლო დანარჩენებს საჭმელი, წყალი და 25 პროცენტიანი შაქრიანი წყალი, რომელიც შეეძლო დასალევად აერჩიათ.

ორივე ჯგუფის ვირთხები მოიხმარდნენ შაქარს და ექსპერიმენტის დროს მეტი კალორია მიიღეს. როდესაც ვირთხები 15 კვირის გახდნენ, მკვლევარებმა მათი ტვინები შეამოწმეს.

როგორც ვიცით,  ცხოვრების ადრეულ ასაკზე გადატანილი სტრესი გავლენას ახდენს ფსიქიკურ ჯანმრთელობასა და ფუნქციაზე, ამიტომ მეცნიერებმა შეისწავლეს ტვინის ნაწილი, რომელსაც ჰიპოკამპუსს უწოდებენ და რომელიც მეხსიერებისა და სტრესისთვისაა მნიშვნელოვანი.

ექსპერიმენტის დროს ვირთხების ოთხი ჯგუფი შეისწავლეს- კონტროლირებული (არა სტრეს გადატანილი), კონტროლირებადი ვირთხები, რომლებმაც სასმელი შაქრიანი წყალი დალიეს, ვირთხები, რომლებიც სტრესისგან დაუცველები იყვნენ, და ვირთხები, რომლებიც სტრესისგან დაუცველები იყვნენ და შაქრიანი წყალი დალიეს.

კვლევამ აჩვენა, რომ შაქრის ქრონიკული მოხმარება იმ ვირთხებში, რომლებსაც სტრესი გადატანილი არ ჰქონდათ, წარმოშობდა ისეთივე ცვლილებებს ჰიპოკამპუსში, რაც წარმოიქმნებოდა იმ ვირთხების ჰიპოკამპუსში, რომლებსაც სტრესი გადატანილი ჰქონდათ, მაგრამ შაქრიან წყალს არ სვამდნენ.

შაქარი და სტრესი ერთნაირად ამცირებენ კიდევ ერთ რეცეპტორს, რომელიც ნერვების ზრდისთვისაა საჭირო, Neurod1.

ტვინში შაქრიანი სასმელით გამოწვეული ცვლილებები შემაშფოთებელია, როგორც ჩანს, ის ტვინის განვითარებზე უარყოფითად მოქმედებს. ტკბილ და გაზიან გამაგრილებელ სასმელს კი განსაკუთრებთ დიდი ოდენობით მოიხმარენ ცხრიდან თექვსმეტ წლამდე ასაკის ბავშვები.

მეცნიერები მოუწოდებენ ყველას, რაც შეიძლება შეზღუდონ ყოველდღიურად მოხმარებული შაქრის დოზა.

წყარო: Dailymail

მასალა მოამზადა: თამარ ტაბატაძე

ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

ქიმია

ნობელის პრემიის გამარჯვებული გენეტიკური „მაკრატლის“ გამომგონებელი ორი მეცნიერი ქალი გახდა

2020 წლის ნობელის პრემიის გამარჯვებულები ქიმიის დარგში ორი მეცნიერი ქალი გახდა, რომლებმაც გენეტიკური „მაკრატელი“ გამოიგონეს.

ფრანგმა მიკრობიოლოგმა ემანუელ შარპანტიემ და ამერიკელმა ბიოქიმიკოსმა ჯენიფერ დუდნამ 10 მილიონი შვედური კრონის (1.1 მილიონი აშშ დოლარი) ოდენობის ფულადი ჯილდო გაინაწილეს.

შარპანტიესა და დუდნას გამარჯვება CRISPR/Cas9-ის ტექნოლოგიის შექმნისთვის ხვდად წილად. ეს არის გენომის რედაქტირების მეთოდი, რომლის საშუალებით მეცნიერებს შეუძლიათ ცხოველების, მცენარეებისა და მიკროორგანიზმების დნმ-ი შეცვალონ.

CRISPR/Cas9  იმედს იძლევა, რომ შესაძლებელი გახდება კიბოს მკურნალობის ახალი თერაპიების განვითარების ხელშეწყობა და მემკვიდრეობითი დაავადებების განკურნება.

აღმოჩენის შესახებ შარპანტიემ 2011 წელს გამოაქვეყნა. იმავე წელს, მან თანამშრომლობა დაიწყო კალიფორნიის უნივერსიტეტის მეცნიერთან ჯენიფერ დუდნასთან, რომელიც გამოცდილ ბიოქიმიკოსი იყო.

51 წლის შარპანტიე და 56 წლის დუდნა მეექვსე და მეშვიდე ქალები გახდნენ მსოფლიოში, რომლებმაც ქიმიის დარგში ნობელის პრემია მოიპოვეს.

წყარო : Reuters

ეს საინტერესოაკატეგორიის გარეშეფიზიკაქიმია

თურქეთში $72 მილიონის ღირებულების რადიოაქტიური ნივთიერება ამოიღეს

თურქეთში, ბოლუს პროვინციაში პოლიციამ ავტომობილის ჩხრეკისას რადიოაქტიური ნივთიერება კალიფორნიუმი ამოიღო. ამის შესახებ ადგილობრივი მედია წერს.

კონტრაბანდასა და ორგანიზებულ დანაშაულთან ბრძოლის სამმართველოს თანამშრომლებმა საეჭვო ავტომობილი გააჩერეს და ჩხრეკის შედეგად 18,01 გრამი კალიფორნიუმი ამოიღეს.

ნივთიერება თურქეთის ატომური ენერგიის სააგენტოში ექსპერტიზაზე გააგზავნეს. მედიის ინფორმაციით, ამოღებული ნივთიერების ღირებულება 72 მილიონ დოლარს აღწევს. პოლიციამ საქმეზე დაწყებულა გამოძიების ფარგლებში ხუთი ადამიანი დააკავა.

კალიფორნიუმი ბირთვული იარაღის საბრძოლო ნაწილის დასამზადებლად და ატომური ელექტროსადგურების მუშაობაში გამოიყენება.

ქიმია

შოტლანდიაში მსოფლიოში უძველესი მენდელეევის ცხრილი იპოვეს

შოტლანდიაში სენტ ენდრიუს უნივერსიტეტის ლაბორატორიაში დალაგებისას ქიმიურ ელემენტთა პერიოდული სისტემის ბეჭდური ეგზემპლარი იპოვეს, რომელიც მსოფლიოში უძველესად მიიჩნევა. ამის შესახებ BBC წერს.

მენდელეევის ცხრილი, რომელიც გერმანულ ენაზეა შედგენილი, სამეცნიერო ტიპოგრაფიითაა დაბეჭდილი, რომელიც ვენაში 1875-დან 1888 წლამდე მუშაობდა.

იმ დროისთვის ყველა ქიმიური ელემენტი აღმოჩენილი არ იყო, ამიტომაც ცხრილში ბევრი ადგილია გამოტოვებული.

თავად რუსმა ქიმიკოსმა დიმიტრი მენდელეევმა თავისი ცხრილი პირველად 1869 წელს წარადგინა.

1 2 3