close

კულტურა

კულტურასაქართველო

დაუნის სინდრომის მსოფლიო დღე და პერფორმანსი „47=46“ მოზარდ მაყურებელთა თეატრში

21 მარტს დაუნის სინდრომის მსოფლიო დღე აღინიშნება. საქართველოს დაუნის სინდრომის ასოციაციის ორგანიზებით, ეს დღე მრავალფეროვანი ღონისძიებებით აღინიშნება.

19 მარტს, 19:00 საათზე, საქართველოს კულტურისა და სპორტის სამინისტროს მხარდაჭერით,  ნოდარ დუმბაძის სახელობის მოზარდ მაყურებელთა თეატრის დიდ დარბაზში (ქ. თბილისი, აღმაშენებლის გამზ. N99) პერფორმანსი „47=46“  მოეწყობა, რომელშიც თეატრის მსახიობებთან ერთად მონაწილეობენ ინტეგრირებული დასის „აზდაკის ბაღის“ მსახიობები. წარმოდგენის შინაარსი, მთლიანად, თანასწორობის იდეაზეა აგებული.

პერფორმანსს, საქართველოს კულტურისა და სპორტის მინისტრი მიხეილ გიორგაძე დაესწრება.

21 მარტს, სასტუმრო „რუმსში”  (ქ.თბილისი, მერაბ კოსტავას 14), 11:00 საათიდან 14:00 სათამდე კონფერენციარას ვმატებ ჩემს სამსახურს(What I bring to the worckplace) ჩატარდება, რომელიც ეძღვნება შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა დასაქმებაში არსებულ გამოწვევებს საქართველოში.

კონფერენცია იმართება თბილისის მუნიციპალიტეტის მერიის მხარდაჭერით, დაუნის სინდრომის მქონე პირთა უფლებების რეალიზების მხარდაჭერის მიზნით.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა

 

 

 

სრულად ნახვა
ისტორიაკულტურასაქართველო

დავით გარეჯი „ევროპა ნოსტრას“ საფრთხეში მყოფი ძეგლების ფინალურ ნუსხაში მოხვდა

დავით გარეჯიევროპა ნოსტრასსაფრთხეში მყოფი ძეგლების ფინალურ ნუსხაში მოხვდა. აღნიშნულთან მიმართებით, ხელოვნების საერთაშორისო ცენტრში დღეს ბრიფინგი გაიმართა, რომელიც დავით გარეჯის კომპლექისევროპა ნოსტრას“ „განსაკუთრებული საფრთხის ქვეშ მყოფი 7 ძეგლის პროგრამისსაბოლოო 7 ფინალისტ შორის მოხვედრას ეძღვნებოდა.

აღნიშნული ფაქტის მნიშვნელობის შესახებ ბრიფინგზე ხელოვნების საერთაშორისო ცენტრის ხელმძღვანელმა და ამ ძეგლის ნომინატორმა მაკა დვალიშვილმა, კულტურისა და სპორტის მინისტრის მოადგილემ ლევან ხარატიშვილმა, მეუფე დავითმა, კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის ეროვნული სააგენტოს გენერალურმა დირექტორმა ნიკოლოზ ანთიძემ ისაუბრეს.

მაკა დვალიშვილის განცხადებით, დავით გარეჯისევროპა ნოსტრას“ 7 ძეგლთა ნუსხაში მოხვედრა ნიშნავს მისი, როგორც ევროპულ, ასევე მსოფლიო დონეზე აღიარებას, როგორც ისტორიული, კულტურული, ასევე სახელოვნებო კუთხით. მისივე თქმით, ეს პირველ რიგში ნიშნავს, რომ ამ ტერიტორიის დაცვა და ზედამხედველობა ევროპულმა კულტურულმა მემკვიდრეობამ უნდა განახორციელოს.

„ამ მიზნით დაგეგმილია რამდენიმე ეტაპის სამუშაოების განხორციელება. პირველ ეტაპზე, საქართველოში მსოფლიო დონის კულტურული მემკვიდრეობის ექსპერტთა მისია ჩამოვა. ისინი შეისწავლიან ადგილზე მდგომარეობას და მისი განვითარების გეგმას შეიმუშავებენ. შემდეგ, ამაზე დაყრდნობით მოხდება დამატებით სახსრების მოძიება“, – განაცხადა მაკა დვალიშვილმა.

თავის მხრივ, კულტურისა და სპორტის მინისტრის მოადგილემ – ლევან ხარატიშვილმა აღნიშნა, რომ ეს პროექტი არა მარტო დავით გარეჯის სამონასტრო კომპლექსის, არამედ მისი ლანდშაფტის დაცვასაც ითვალისწინებს.

„ჩვენ აპრილის თვეში ველოდებით „ევროპა ნოსტრას“ ექსპერტების ჩამოსვლას საქართველოში, რათა ძეგლის არსებული მდგომარეობა შეფასდეს. ექსპერტების მხრიდან განისაზღვრება სამოქმედო გეგმა და რეკომენდაციები. ამის შემდეგ კი ,,ევროპა ნოსტრას” მხრიდან მოხდება თანხების მოძიება, როგორც ადგილობრივი ფონდებისა და კერძო პირების მეშვეობით, ასევე საერთაშორისო

დონეზე. კერძოდ, ამ პროცესში ჩართული იქნება ევროპის საინვესტიციო ბანკი და ევროპის განვითარების ბანკი“, – განაცხადა ხარატიშვილმა.

 

წყარო: http://www.culture.gov.ge

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ბიზნესიგანათლებაკულტურასაქართველო

ახალგაზრდა ასაკში მორგებული ლექტორის პროფესია და წარმატებული ბიზნესტრენერის პოეზიით გაჯერებული ცხოვრება

ლიკა ოხანაშვილი წარმატებული ქართველი ახალგაზრდაა, რომელიც ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტის ბიზნესის ადმინისტრირების მიმართულების კურსდამთავრებულია, ხოლო დოქტორანტურაში სწავლა საერთაშორისო ბიზნესის მიმართულებით ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში გააგრძელა. აქტიური სტუდენტობის შემეგ, ლიკამ  მალევე ლექტორის პროფესიაც მოირგო და ამასთან ერთად მრავალი ტრენინგისა თუ აქტივობის უცვლელი ლიდერიცაა, პარალელურად კი, საკუთარი პოეზიითაც გვანებივრებს.

-ლიკა, დავიწყებ შენი სტუდენტობიდან, როგორც ვიცი, ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტში „მომავალ ბანკირთა“ და „ახალგაზრდა შემოქმედთა“ კლუბის დამაარსებელი ხარ, რატომ გადაწყვიტე რომ ამ მიმართულებებით გემუშავა?

ორივე კლუბი სტუდენტობის პერიოდში გავხსენი. შემოქმედთა კლუბის მიზანი იყო შემოქმედი ადამიანების ხელშეწყობა და მათი საზოგადოებისთვის გაცნობა. ხოლო მომავალ ბანკირთა კლუბის მიმართულება, ძირითადად, საბანკო კვლევები, საბანკო სფეროს შესწავლა და სტუდენტების ბანკში მუშაობის დაწყების მხარდაჭერა იყო. ასევე, მომავალ ბანკირთა კლუბი ახორციელებდა ფინანსური განათლების ხელშეწყობას საზოგადოებაში და განსაკუთრებით, ახალგაზრდებში.

-23 წლის ასაკში უკვე დაიწყე ლექციების წაკითხვა შავი ზღვის საერთაშორისო უნივერსიტეტში და მას შემდეგაც, ერთდროულად საკმაოდ ბევრი საქმით ხარ დაკავებული, რამდენად რთულია შენთვის ამ ყველაფრის ერთმანეთთან შეთავსება?

-მე მიყვარს საქმე, რომელსაც ვაკეთებ და შესაბამისად, ეს სიამოვნებას მანიჭებს. ამჟამად, რამდენიმე პარალელური სამსახური მაქვს და ხშირად არის დღეები, როდესაც 12 საათის განმავლობაში გადაბმულად ვმუშაობ, ამ ხანგრძლივობით მუშაობა და მითუმეტეს, ლექციებისა და ტრენინგების ჩატარება არ არის ადვილი. ვფიქრობ, ძალიან რომ არ მიყვარდეს ჩემი საქმე, რომელსაც ვაკეთებ, ალბათ, გამიჭირდებოდა ამ გრაფიკთან შეგუება.

-საინტერესოა, რომ ლექსებსაც წერ, გვიამბე – როდის დაინტერესდით პოეზიით და რა თემატიკით გამოირჩევა შენი ნამუშევრები?

პოეზია ძალიან მიყვარს და ჯერ კიდევ ბავშვობიდან ვწერ. ჩემი შემოქმედება კონკრეტულ თემატიკაზე არ არის შექმნილი. ვწერ იმ თემაზე, რა თემაზე წერის სურვილიც და მუზაც გაჩნდება. ხშირად უკვირთ და ვერ იჯერებენ, რომ ჩემს სასიყვარულო ლექსებს არ ჰყავთ ადრესატი. სიყვარულზეც ისევე წარმოსახვით ვწერ, როგორც სხვა ნებისმიერ თემატიკაზე. წერის დროს, რა თქმა უნდა, მთლიანად ვგრძნობ იმ კონკრეტულ თემას, თუმცა არ არის აუცილებელი რეალურად იყო ის, ვისი გადმოსახედიდანაც ლექსს წერ.

-დაბოლოს, წარმატებული ქალის საკმაოდ კარგი მაგალითი ხარ, როგორ ფიქრობ, დღეს, როდესაც ასეთი აქტუალურია ფემინისტური გამოსვლები, რამდენად საფუძვლიანი და საჭიროა ის მოთხოვნები, რომელსაც ისინი საზოგადოებას უყენებენ?

– მე, როგორც ქალი, საზოგადოებისგან თავს დაჩაგრულად არ მივიჩნევ. დაჩაგვრა არც ქალის შეიძლება და არც მამაკაცის. თუმცა, ფუნქციების გადანაწილება არსებობს და ეს აუცილებელიცაა. ცოტა იუმორით რომ შევხედოთ ამ საკითხს, ჩვენს ქვეყანაში აღინიშნება 3 და 8 მარტი, მაგრამ მაინც, გადაცემების უმეტესობა იმას ეძღვნება, თუ როგორი დაჩაგრულია ქალი. ჩემი აზრით, ეს თემა არ არის იმდენად პრობლემატური, როგორადაც წარმოაჩენენ. იქ, სადაც ქალის პატივისცემაა, როგორ შეიძლება ჩაგვრა დავინახოთ? მე მომწონს, როდესაც მითმობენ ადგილს, გზას და ა.შ. და არ მაქვს პრეტენზია, რომ მეც ისევე უნდა მომექცნენ, როგორც მამაკაცს.

მასალა მოამზადა: თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
კულტურამსოფლიოსაქართველო

მოზარდ მაყურებელთა თეატრის დიდი წარმატება იაპონიის საერთაშორისო საბავშვო სპექტაკლების ფესტივალზე

ნოდარ დუმბაძის სახელობის მოზარდ მაყურებელთა სახელმწიფო თეატრმა დიდი წარმატება მოიპოვა იაპონიის საერთაშორისო საბავშვო სპექტაკლების ფესტივალზე.

27-წლიანი პაუზის შემდეგ,  მოზარდ მაყურებელთა თეატრის  დასი იაპონიის რამდენიმე ქალაქში  მიიწვიეს – ქართულმა წარმოდგენამ დიდი აღიარება დაიმსახურა. ბოლოს ქართული დრამატული თეატრი იაპონიას 90-იან წლებში სტუმრობდა.

იაპონიაში, კერძოდ, ნაგოიასა და ტოკიოში საერთაშორისო საბავშვო ფესტივალი, ბავშვთა და მოზარდთა საერთაშორისო ასოციაციის, „ასიტეჟი აზიის“ ეგიდით, 16-26 თებერვლამდე გაიმართა. ფესტივალში მონაწილეობდა აზიის 15 ქვეყანა, მათ შორის: იაპონია, კორეა, ჩინეთი, ინდოეთი, ნეპალი, ტაილანდი, შრი-ლანკა, ბანგლადეში, ისრაელი, უზბეკეთი და სხვა. მოზარდ მაყურებელთა თეატრი ერთადერთი თეატრია, რომელიც იაპონიამ, ამჯერად, საპატიო სტუმრის სტატუსით მიიწვია.

დიმიტრი ხვთისიაშვილისა და გია მარღანიას სპექტაკლი „რწყილი და ჭიანჭველა“ ქალაქ ნაგოიასა და  ტოკიოში ორ-ორჯერ წარმოადგინეს. საერთაშორისო თეატრალურ ფესტივალში მონაწილე ქვეყნების წარმოდგენებს ტოკიოს ახალგაზრდობის ოლიმპიური ცენტრი მასპინძლობდა.

ქართულმა სპექტაკლმა მაყურებლის დიდი მოწონება დაიმსახურა და იმდენად დიდი ინტერესი გამოიწვია, რომ სპეციალური ჩვენება, დამატებით, ტოკიოს ორ დიდ საბავშვო ცენტრშიც გაიმართა.

იაპონიის გასტროლიდან მოზარდ მაყურებელთა თეატრის დასი: დიმიტრი ხვთისიაშვილის, გია მარღანიას, ნიკა ნანიტაშვილის, მარიამ ხუხუნაიშვილისა და ნიკოლოზ ფაიქრიძის შემადგენლობით 27 თებერვალს13:00 საათზე ჩამოდის.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოაკულტურა

პიკასოს ნახატის საიდუმლო – რა აღმოაჩინეს მკვლევარებმა?

პაბლო პიკასოს ერთ-ერთი ნახატის საიდუმლოს დასადგენად, ამერიკელმა მკვლევარებმა, ნახატის სკანირება გამოიყენეს.

ფერწერის ქვეშ, რომელზეც ახლა  ქალია გამოსახული, გაირკვა რომ, ადრე ბარსელონას მთის პეიზაჟი იყო აღბეჭდილი.

თუ პიკასოს ნამუშევარს ჰორიზონტალურად შემოვატრიალებთ და სკანირებას მივმართავთ,  ჩვენს წინ კატალონიის ერთ-ერთი სოფლის პეიზაჟი გადაიშლება.

 

მასალა მოამზადა:  ციცი კიკვაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა

 

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოაკულტურასაქართველო

მეთორმეტეკლასელი ნიკა ღუნაშვილი უნიკალურ კალიგრაფიული ნიმუშებს ქმნის

 ნიკა ღუნაშვილი  მეთორმეტეკლასელი ახალგაზრდაა ქალაქ რუსთავიდან, რომელიც საზოგადოებას უნიკალური კალიგრაფიული ნამუშევრებით აოცებს და, ამასთან ერთად, უკვე საკუთარი სტარტაპითაც ცდილობს ქართულ ბიზნესსექტორში თავის დამკვიდრებას.  ნიკა საკუთარი გამოცდილებისა და სამომავლო გეგმების შესახებ თავად გვესაუბრება.

-ნიკა, საზოგადოებამ უკვე გაიცნო შენი კალიგრაფიული ნამუშევრები, ხომ ვერ გაიხსენებდი რა იყო პირველი იმპულსი, რამაც გიბიძგა რომ  ამ  სფეროში გეცადა ბედი?      

 -კალიგრაფიით პირველად რვა წლის ასაკში დავინტერესდი. ჩემი მთავარი მოტივაცია კალიგრაფ დავით მაისურაძის ნამუშევრები იყო, რომელიც შემდგომ ჩემი მასწავლებელიც გახდა. შემიძლია ვთქვა, მისი დამსახურებაა, რომ მე დღეს კალიგრაფი ვარ. ამასთანავე, ძველი ქართული ხელნაწერების    ნახვისას  გამიჩნდა სურვილი გავმხდარიყავი კალიგრაფი და შემესწავლა ქართული ანბანის სამივე სახეობაც, მით უმეტეს, რომ არ არსებობს  სხვა მსგავსი შემთხვევა, როცა ერთი დამწერლობა სამ სხვადასხვა სახეობას აერთიანებდეს, ეს კი ნამდვილად დიდი კულტურული მემკვიდრეობაა.

-რამდენად რთული იყო კალიგრაფიის ხელოვნების დაუფლება და ამჟამად როგორ ცდილობ საკუთარი ნიჭის მეტად რეალიზებას?

-კალიგრაფია შევისწავლე რუსთავში არსებულ კულტურულ საგანმანათლებლო ცენტრ „მთაწმიდელში“. სადაც ნებისმიერ მსურველს სრულიად უსასყიდლოდ  შეუძლია კალიგრაფიის შესწავლა. საკუთარი ნიჭის განსავითარებლად ვეცნობი ძველ ხელნაწერებს და ვცდილობ ჩემს შემოქმედებაში ძველი და ახალი სტილი გავაერთიანო.

-როგორც ვიცი, კალიგრამებზეც მუშაობ, რამდენად არის საქართველოში აქტუალური ეს ტექნიკა? 

-კალიგრამი – ეს არის სიტყვისა და გამოსახულების ერთობლიობა, ეტიმოლოგიურად ეს სიტყვა ნიშნავს „ლამაზ ნაწერს“ და ხშირად ამ ფორმას გრაფიკულ პოეზიადაც მოიხსენიებენ. ქართული დამწერლობის მოქნილობის გამო, თავისუფლადაა შესაძლებელი სიტყვებით სხვადასხვა გამოსახულების აწყობა, თუმცა, ძველ ქართულ ხელნაწერებში კალიგრამები, როგორც წესი, არ გვხვდება.  ამ მიმართულებით მუშაობა მე, პირადად, 6 თვის წინ დავიწყე.

-საინტერესოა, გარდა კალიგრაფიისა, რა არის შენი ინტერესის სფერო?

-უკვე ერთი წელია, რაც ხელნაკეთი საათების სტარტაპის  ავტორი ვარ (Delfiore • ყვავილი). საათებსს ვამზადებ მერქან-ბოჭკოვანი ფილისგან, რომელიც გამოირჩევა გამძლეობითა და ეკოლოგიურობით.  ვამზადებ სხვადასხვა ფორმის საათებს, მაგალითად: ხინკლის, კბილის, დათვის, ძაღლის ან ვიოლინოს გასაღების ფორმის, ასევე – მომხმარებლებს ვაძლევ თავად შეარჩიონ საათისთვის სასურველი დიზაინი.

-ნიკა, ამჟამად აბიტურიენტი ხარ, საინტერესოა, შენი მომავალი პროფესიული გეგმები.

– ვაპირებ არქიტექტურის ფაკულტეტზე ჩაბარებას. მაგრამ არასდროს არ შევწყვეტ კალიგრაფიის მიმართულებით მუშაობას და ეს ყოველთვის იქნება ჩემი მეორე პროფესია. ყოველთვის დავუთმობ დროს ამ დარგის უკეთ შესწავლასა და მიღებული ცოდნის ხალხისთვის გაზიარებას.

მასალაა მოამზადა: თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ისტორიაკულტურამსოფლიოსაქართველო

უშგულელი მხატვარი – ფრიდონ ნიჟარაძე  ,,The Independent-ის“ ყურადღების  ცენტრში მოექცა

საქართველომ უკვე ბევრი ტურისტის ყურადღება მიიპყრო და  თბილისი ქალაქური გართობის ახალი ცხელი წერტილი გახდა, მაგრამ ადგილი, რომელსაც ტურისტები მანძილის გამო ხშირად ვერ სტუმრობენ – უშგულია. უშგული რეგიონის ერთ-ერთი ყველაზე მოშორებით მდებარე და ევროპის ყველაზე მაღალი დასახლებაა და ის ამჯერად ბრიტანული გავლენიანი გამოცემის – „The Independent-ის“ ყურადღების ცენტრში მოექცა.

სტატია რომელიც უშგულს მიეძღვნა, ბრიტანელ ჟუნალისტს – ნიკ რედმეინს ეკუთვნის, იგი საკუთარი მოგზაურობის შთაბეჭდილებას ბრიტანელ და არა მარტო ბრიტანელ მკითხველს უზიარებს. ,,სვანეთის კულტურა განსხვავებული და დამატყვევებელია – ქართული ენის უძველესი  დიალექტითა და მართლმადიდებლურ ქრისტიანობამდელი რწმენა-წარმოდეგენებით. ყოველწლიურად, ექვსთვიანი ზამთრის პირობებში, ეს ტერიტორია, ფაქტობივად, იზოლირდება დანარჩენი სამყაროსგან, ამიტომ 2000-იან წლებამდე აქ სრულყოფილად ვერ მოქმედებდა სახელმწიფოებივი კანონები და, შესაბამისად, სისხლიანი დაპირისპირებები თუ ყაჩაღობა იყო ფართოდ გავრცელებული. თუმცა, პოსტსაბჭოური ქაოსიდან თავის დაღწევის შემდეგ მთელ ქვეყანაში და სვანეთშიც გარემო უფრო უსაფრთხო გახდა.” – აღნიშნავს ის სტატიაში.

ჟურნალისტი განსაკუთრებით შთაბეჭდილების ქვეშ მოუქცევია უშგულის ყველაზე დიდ სოფელს  – ჟიბიანს (სვან. ზემო სოფელი), რომლის უძველესი თავდაცვითი კოშკები გადმოჰყურებენ დაკლაკნილ ბილიკებსა და საძოვებზე გაფენილ საქონელს.

ჟიბიანის მცხოვრებთა შორის არის სიურეალისტი მხატვარი ფრიდონ ნიჟარაძეც, რომელიც ჩაკეტილ ცხოვრებას ეწევა და იშვიათად  თუ გასცემს ინტერვიუებს, ჟურნალისტთან საუბარში მან აღნიშნა, რომ 1970-იან წლებში თბილისში სწავლობდა, მაგრამ ეს მისთვის არაფრისმომცემი იყო, რადგან აკძალული იყო იმის დახატვა, რაც მას სურდა, „საბჭოეთის წინააღმდეგ გამოვედი, როდესაც ქართული ენა აკრძალეს, მათ კი ფსიქიატრიულ საავადმყოფოში მომათავსეს და ნარკოტიკებით მაბრუებდნენ, მას შემდეგ ჯანმრთელობის პრობლემები მაქვს” – აღნიშნა მხატვარმა ნიკთან საუბარში.

უშგულს რაც შეეხება, ფრიდონი დღეს მიმდინარე მოვლენებს მკვდრეთით აღდომასთან აიგივებს და ჟურნალისტს თავის კიდევ ერთ ფსიქედელიურ ნახატს აცნობს ,,ეს განსაკუთრებულია, 1999 წელს დავხატე და თუ კი გაიყიდება, ამ ფულს უშგულის მცხოვრებთ გადავცემ – იმ ადამიანებს, რომლებიც აქაურ ზამთარსაც უძლებენ” -ამბობს ის.

 

მასალა მოამზადა: თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

 

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოაკულტურასაქართველო

კნუტ ჰამსუნი ყაზბეგზე: „სხვაგან არსად მიგრძვნია ფეხქვეშ მიწა გამომცლოდეს“

ნორვეგიელმა მწერალმა – კნუტ ჰამსუნმა, 1899 წელს ამიერკავკასიაში იმოგზაურა.  ნობელანტი მწერლისა და მისი მეუღლის  რუსეთსა და კავკასიაში ვიზიტმა 3 კვირა გასტანა. სწორედ ამ მოგზაურობას მიუძღვნა მან ორი ნაწარმოები –  „ზღაპრული ქვეყანა“ და პიესა „დედოფალი თამარი“, რომლებიც 1903 წელს გამოიცა.

გთავაზობთ მონაკვეთს, სადაც იგი ყაზბეგში მიღებულ შთაბეჭდილებებს აღწერს: ,,დათრგუნულები ვსხედვართ ეტლში, ხმა ვერ ამოგვიღია. უცებ, გზის მკვეთრ მოსახვევთან, ხელმარჯვნივ, ხეობა გაიხსნა და თვალწინ აღიმართა ყაზბეგი – თავისი მზეზე მოლაპლაპე მყინვარით. სულ ახლოსაა, ხელის გაწვდენაზე, მშვიდი, უსასრულო, მდუმარე.

უცნაური გრძნობა გვეუფლება: მთა – გოლიათი გამოეყო სხვა მთებს, ახლოს მოვიდა და გვიყურებს – როგორც სხვა სამყაროდან გადმოსული არსება.

ჩამოვხტი ეტლიდან, ხელით ჩავაფრინდი ეტლის კიდეს.”

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
არქიტექტურა/დიზაინიისტორიაკულტურასაქართველო

Europa Nostra-ს განადგურების პირას მყოფი კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლთა სიაში საქართველოს 2 ისტორიული ძეგლი მოხვდა

Europa Nostra-მ, ევროპის წამყვანმა ძეგლთა დაცვის ორგანიზაციამ, 2018 წლის ევროპაში არსებული, განაგურების პირას მყოფი 12 ისტორიული ძეგლი დაასახელა, რომელთა შორის, 2 საქართველოშია. ამ წინასწარი სიიდან 7 ისტორიულ ძეგლის ამოირჩევენ და ჩართავენ ევროპის კულტურული მემკვიდრეობის აღდგენისა და შენახვის პროგრამაში.

საქართველოსთან ერთად, აღნიშნულ სიაში მოხვდა ალბანეთი, ავსტრია, ბელგია, ბულგარეთი, იტალია, რუმინეთი, ესპანეთი, თურქეთი და გაერთიანებული სამეფო.

რაც შეეხება საქართველოს, ორგანიზაციის ექსპერტები შეფასებით, პროგრამაში ჩასართველად ნომინირებულია ჭიათურა და დავით გარეჯის სამონატრო კომპლექსი.

ჭიათურა: საბაგირო გზები

ჭიათურაში საბაგირო გზები 1913 წლიდან ფუნქციონირებას. საბაგირო ქსელი 18 ადამიანზე იყო გათვლილი და გარდა მგზავრების გადაყვანისა, ჰქონდა ტვირთის ტრანსპორტირების ფუნქციაც, რომელიც, Europa Nostra-ს შეფასებით, უნიკალურია არქიტექტურული სტილისა და ინჟინერული სიახლეების თვალსაზრისით. ამიტომაც, ჭიათურასა და მის საბაგირო ქსელს  ინდუსტრიული და ისტორიული ძეგლის სტატუსი მიენიჭა და სავარაუდოა, რომ, ნომინაციის შემდეგ, ევროპის კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის პროგრამაშიც შევა.

დავით გარეჯის სამონასტრო კომპლექსი

მე-6 საუკუნეში აგებული დავით გარეჯის სამონასტრო კომპლექსი 22 მონასტრისა და 5000-მდე სამლოცველო/გამოქვაბულისგან შედგება. ქვის არქიტექტურის, შუა საუკუნეების ფრესკებისა და არქეოლოგიური მიგნებების გათვალისწინებით, ორგანიზაცია მას „ქართული კულტურის შედევრს“ უწოდებს, რომელსაც ეროვნული მნიშვნელობა აქვს. თუმცა, სამონასტრო კომპლექსი მნიშვნელოვანი საფრთხის ქვეშაა. პირველ რიგში, პრობლემას წარმოადგენს ქვების შლა, რაც სტრუქტურულ ზიანს აყენებს არქიტექტურულ ძეგლს. ის ფაქტი, რომ დავით გარეჯის სამონასტრო კომოპლექსი კვლავ ფუნციონირებს, კიდევ უფრო მნიშვნელოვანს ხდის მისი დაცვისა და აღდგენის ფაქტს.

საბოლოო პასუხები მარტის თვეში გახდება ცნობილი.

 

წყარო: europanostra.org

მასალა მოამზადა:  ცირა შვანგირაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

 

სრულად ნახვა
კულტურასაქართველო

ქართული სახარება-პალიმფსესტი UNESCO-ს მსოფლიო მეხსიერების რეესტრში მოხვდა

2017 წლის დეკემბერში UNESCO- მსოფლიო მეხსიერების რეესტრში უკვე მესამედ მოხვდა საქართველოს ეროვნულ არქივში დაცული  ხელნაწერი, სახარება-პალიმფსესტი, რომლის ნახვაც არქივში მისულ დამთვალიერებელს 11 თებერვლამდე  შეეძლება, აქვე წარმოდგენილია UNESCO-ს მიერ 2013 და 2015 წლებში შესული უძველესი ხელნაწერებიც, რომელთა შესახებაც არქივის წარმომადგენელმა – ლიკა აბრალავამ გვიამბო.

გამოფენაზე, რომელსაც საქართველოს ეროვნული არქივი სთავაზობს დამთვალიერებელს, წარმოდგენილია  UNESCO-ს მსოფლიო მეხსიერების რეესტრში შესული უძველესი ქართული ხელნაწერებისა და ისტორიული საბუთების დედნები და ფოტომასალები, რომელთა სიასაც გასული წლის დეკემბერში, კიდევ ერთი  ასეთი ხელნაწერი, სახარება-პალიმფსესტი შეუერთდა.

ხელნაწერის ფურცლების უმეტესობა პალიმფსესტურია, ზოგადად, პალიმფსესტი  წარმოადგენს ხელნაწერს, რომლის ფურცლებიც გადარეცხვის შედეგად ხელახლა არის გამოყენებული საწერ მასალად, რაც გამომდინარეობდა იქიდან, რომ ეტრატი დიდ თანხასთან იყო დაკავშირებული  და ამ გზით მოიპოვებდნენ საწერ მასალას, მაგრამ ვინაიდან ძველი ტექსტის კვალიც უმეტესწილად არ ქრებოდა, მსგავს ხელნაწერებში ქვედა ფენის ამოკითხვაც არის შესაძლებელი, აღნიშნული სახარება-პალიმფსესტის შემთხვევაში,  ქრონოლოგიურად სამი ფენა იკვეთება, მათ შორის უძველესი ფენა ასომთავრულია და  ჯერჯერობით IX-X სს-ებით დათარიღდა, ნუსხურია  შუა ფენა, რომელსაც XII-XIII სს-ებს მიაკუთვნებენ, ხოლო ზედა ანუ მესამე ფენაც ნუსხურადაა და, სავარაუდოდ, XIV საუკუნეშია დაწერილი.

              სახარება-პალიმფსესტის თავსამკაულები, XIV საუკუნე

ხელნაწერში გხვდება XIII-XVIII სს-ების  ანდერძ-მინაწერებიც, რომლებიც  შესრულებულია როგორც ასომთავრულით, ასევე ნუსხურითა და მხედრულით. შესაბამისად, ამ ხელნაწერის პალიმფსესტურ ფენებსა თუ ანდერძ-მინაწერებში გვერდიგვერდ ჩნდება ქართული დამწერლობის განვითარების სამივე ეტაპი, რომელთა კვლევა ამ ეტაპზეც მიმდინარეობს.

აღსანიშნავია, რომ ზედა, ნუსხური ფენის გადამწერი, როგორც წყაროდან ირკვევა ვინმე გიორგია, ხოლო მომგებელი – ბერი ესტატე, რაც შეეხება თვითონ ხელნაწერს,  სახარება ეროვნულ არქივში 1924 წელს თორტიზის მონასტრიდან მოხვდა და მისი შესწავლა ამჟამადაც მიმდინარეობს.

სახარება – პალიმფსესტის გარდა UNESCO-ს მსოფლიო მეხსიერების რეესტრში შესულია ვახუშტი ბატონიშვილის ატლასი და  „აღწერა სამეფოსა საქართველოსა“ (2013) და 2015 წელს შესული 8 უძველესი ხელნაწერი, რომელთა ნახვაც ექსპოზიციაზე მისულ ნებისმიერ დამთვალიერებელს ადგილზევე შეუძლია.

 

მასალა მოამზადა: თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
1 19 20 21 22 23 24
Page 21 of 24