close

ფსიქოლოგია

ფსიქოლოგია

როგორ ვმართოთ აგრესია?

 ადამიანები განსხვავებულად რეაგირებენ სხვადასხვა ცხოვრებისეულ სიტუაციაზე, შესაბამისად განსხვავებულია მათ მიერ აგრესიის გამოვლინება. ზოგიერთი მაშინვე გამოხატავს საკუთარ რისხვას, სხვები არ ამხელენ თავიანთ გრძნობებს. არიან ადამიანები, რომლებიც ცდილობენ განერიდონ სიტუაციას კონფლიქტის დროს, თუმცა არ არსებობს ადამიანი, რომელიც რისხვას ერთხელ მაინც არ შეუპყრია ცხოვრებაში. ფსიქოლოგები გვთავაზობენ რამოდენიმე რჩევას თუ როგორ ვმართოთ აგრესია:
1. გააცნობიერეთ, ნამდვილად ხართ განრისხებული, თუ ეს უბრალოდ შიში, სტრესი, დანაშაულის გრძნობა ან გადაღლაა
2. შეეცადეთ საკუთარი თავი იმ ადამიანის ადგილას დააყენოთ, რომელმაც თქვენში რისხვა გამოიწივია
3. გაანალიზეთ შეექმნილი სიტუაცია; არ შეიძლება მასში რაიმე სახალისოს პოვნა? ამ დროს განსაკუთრებით შველის იუმორის გრძნობა, რომელიც დაძაბულობას თავისთავად ხსნის
4. მოუსმინეთ თქვენს მოწინააღმდეგეს
5. ყურადღება მიაქციეთ მრისხანების ფიზიოლოგიურ გამოვლინებებს, დამშვიდებისთვის დაითვალეთ ათამდე
6. შეეცადეთ განხილვის თემას არ გადაუხვიოთ, არ გაიხსენოთ ძველი წყენა და გაუგებრობა
7. როდესაც  საუბარს დაიწყებთ, ეცადეთ ოპონენტის მიმართ დადებითი გრძნობები გაგიჩნდეთ.

მასალა მოამზადა:  სალომე ბოსტაღანიშვილმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ბიზნესიფსიქოლოგია

რაში გვეხმარება აქტიური მოსმენა?

ჩვენ ყველანი ვმოქმედებთ და ვრეაგირებთ, გამომდინარე იქიდან, როგორ გვესმის ესა თუ ის სიტუაცია. ამის გამო, ძალიან ხშირად ჩნდება გაუგებრობები, რომელთა შესახებ, შესაძლოა, არც არაფერი ვიცოდეთ.

აქტიური მოსმენით გაუგებრობების გაჩენის შემთხვევაში, ის მაშინვე გამოაშკარავდება, შესაბამისად, გაჩნდება კომუნიკაციის გამოსწორების და შემდგომი გაუგებრობის თავიდან აცილების შანსი.

აქტიური მოსმენა გულისხმობს:

  1. მოსაუბრის მიერ მოწოდებული ინფორმაციის აქტიურად ათვისებას.
  2. გამოხატავს იმას, რომ ყურადღებით უსმენთ ადამიანს და გაინტერესებთ, რაზეც ის საუბრობს.
  3. მოსაუბრის მიმართ უკუკავშირის მიწოდებას, რათა მან იცოდეს, რომ მისი საუბრის მთავარი შეტყობინება – მიღებულია და სწორადაა გაგებული.

 

წყარო: Harvard business review

მასალა მოამზადა:  ლაშა ჯინჭარაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ფსიქოლოგია

როგორ გავუმკლავდეთ სტრესს? – ყველაზე ეფექტური მეთოდები

კანადელმა ფიზიოლოგმა, ჰანს სელიემ, სტრესი დაყო დადებითად (ევსტრესი) და უარყოფითად (დისტრესი). დადებითი სტრესი გამოწვეულია დადებითი ემოციით, მას მიუეკუთვნება ასევე ისეთი სახის სტრესი, რომელიც არცთუ ძლიერია და ამასთანავე იწვევს ორგანიზმის მობილიზებას. მაგრამ რა ვქნათ მაშინ, როდესაც, სტრესული სიტუაცია სისტემატურ ხასიათს იღებს და საფრთხეს უქმნის ჩვენს ფიზიკურ და ფსიქიკურ ჯანმრთელობას?
რაც მთავარია, უნდა გვახსოვდეს, რომ რაც არ უნდა ხდებოდეს ჩვენს ცხოვრებაში – მნიშვნელოვანი მოვლენა თუ წვრილმანი უსიამოვნება -გარკვეულწილად მაინც შვეგვიძლია სტრესის მართვა, ფსიქოლოგები გამოყოფენ სტრესთან გასამკლავებელ სამ ხერხს:

1) საკუთარი პრობლემის გადაჭრა- თუკი გადაწყვიტეთ ამ ხერხის არჩევა, მაშინ უპირველეს ყოვლისა, მკაფიოდ უნდა ჩამოვაყალიბოთ პრობლემა, დავუშვათ, ჩავარდით სტრესულ მდგომარეობაში, უპირველესად უნდა გაცნობიერდეს პრობლემა, შემდეგ კი, ჩამოყალიბდეს შესაძლო მოქმედებების ვარიანტები. აუცილებელია, საუკეთესო გადაწყვეტილების ამორჩევა. ფსიქოლოგები ადასტურებენ, რომ ის ადამიანები, რომლებიც თვითონ წყვეტენ საკუთარ პრობლემებს, სხვაზე მეტად არიან კმაყოფილნი ცხოვრებით და თავი საკუთარი ცხოვრების ბატონ-პატრონად მიაჩნიათ.

2) პრობლემისადმი დამოკიდებულების შეცვლა-სტრესთან ბრძოლის მეორე ხერხი მდგომარეობს პრობლემისადმი საწყისი დამოკიდებულების შეცვლაში. ანუ პრობლემის შეხედვა, პოზიტიური მხრიდან.

3) პრობლემასთან შეგუება სტრესთან გამკლავების მესამე ხერხია მაგრამ ამასთანავე, ორგანიზმზე სტრესის საზიანო გავლენის თავიდან აცილებისათვის ზომების მიღებაა საჭირო. თუკი მუდმივად გადაღლილი ხართ და განიცდით სტრესს, უმჯობესია ტაიმ-აუტის აღება და ცოტა  ხნით დასვენება. ეს მეთოდი განსაკუთრებით ეფექტურია იმ შემთხვევაში, თუკი შეუძლებელია პრობლემის გვერდის ავლა და გადაჭრა.
და მაინც ,,საუკეთესო დასაწყისი” სტრესის შესამსუბუქებლად: ცხოვრებაში რაღაც ცვლილებების მოხდენაა, დაიწყეთ ჯანსღი და რაციონალური კვებით, რეგულარულად ივარჯიშეთ და საკმარისად იძინეთ. შეზღუდეთ კოფეინისადა ალკოჰოლის გადამეტებული მიღება და უარი თქვით ნიკოტინზე. და ბოლოს, რაც ყველაზე მნიშვნელოვანია, ეცადეთ იმაზე მეტი პოზიტივი დაინახოთ სამყაროში, ვიდრე აქამდე და ნაკლებად ჩაიციკლოთ ნეგატივზე.

 

მასალა მოამზადა:  ელენე ჩუგოშვილმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ასტრონომია - კოსმოსიფსიქოლოგია

ახალი მთვარის ფენომენი – როგორ ვებრძოლოთ ამ პერიოდში არსებულ დაძაბულობას?

25 მაისს, დაახლოებით ღამის 23:45 წუთზე დაიწყო ახალი მთვარე, ყველასთვის ცნობილია, რომ მთვარის ფაზების ცვლილება აისახება ადამიანის ფსიქიკურ მდგომარეობასა თუ ფიზიკურ მდგრადობაზე. მოვლენის შესახებ და ამ პერიოდში არსებული დაძაბულობის გადაჭრის გზებზე ახალგაზრდა  ფსიქოლოგსა და ასტროლოგს – გიორგი ლობჯანიძეს გავესაუბრეთ.

მთვარე ჩვენი პლანეტისთვის ყველაზე ახლოს მდებარე მანათობელია და მისი როლი მატერიალურ სამყაროში, შესაბამისად, ძალიან დიდია, ამიტომ კაცობრიობა ყოველთვის დიდ მნიშვნელობას ანიჭებდა და ითვალისწინებდა მას.  ახალი მთვარეობის დროს მანათობელი ერთი ახალი მთვარიდან მეორე ახალ მთვარემდე მიაღწევს, ამ პროცესში კი, 29-30 დღის განმავლობაში გაივლის 12 ზოდიაქოს ნიშანს, თითო ნიშანში კი 2,5 დღის განმავლობაში იმყოფება ხოლმე. ამიტომ მნიშვნელოვანია პროცესის ცოდნა, რადგან თავიდან ავიცილოთ გარკვეული გართულებები, რაც განსაკუთრებით სამედიცინო სფეროს უკავშირდება. მაგალითად, როდესაც მთვარე გადის ლომის ზოდიაქოს, სასურველია, რომ ამ ნიშნის ქვეშ დაბადებულები მოერიდონ გულთან, ხერხემალთან, სისხლძარღვებთან დაკავშირებულ პრობლემებსა და მათზე მკურნალობას, ვინაიდან ამ პერიოდში მეტადაა დატვირთული ეს მხარე, რაც უკუშედეგის მომტანი გახდება.

ციური სხეულების ადამიანთან, მის ბედსა თუ განწყობასთან დაკავშირებას საკმაოდ დიდი ისტორია აქვს და მისი საფუძვლები, საბაზისო ცოდნა კარგად არის ბერძნულ და რომაულ მითოლოგიებშიც აღწერილი, გიორგის თქმით ასტროლოგიური ცოდნა არც რელიგიისთვისაა უცხო რისი მაგალითიცაა იესოს დაბადება, როცა სამი მოგვის წინასწარმეტყველებამ ფაქტობრივად გადაარჩინა ის ნაადრევი სიკვდილისგან.

საინტერესო ფაქტია, რომ მაგალითად ძველი ქართველები, ,,ნამგალა” მთვარეს ანახვებდნენ მონეტებს, ფულს და სწამდათ, რომ ეს ბარაქიანი მოსავლის მომტანი იქნებოდა, დღესაც ბევრს სწამს, რომ ამგავრი ქცევით შესაძლებელია ფინანსური კეთილდღეობის მოპოვება.

მიუხედავად ახალი მთვარის  მოვლენის ხანმოკლეობისა, მისი ზეგავლენა ადამიანებზე და გარემოზე საოცრად დიდია, ტრადიციულად ახალი მთვარის პერიოდი მოითხოვს დიდ ყურადღებას, კოსმოსი ყველა ჩვენგანას ამოწმებს ასეთ დღეებში, ამიტომ გვმართებს მეტი თავდაჭერა. კარგი იქნება თუ ამას ასევე წყნარად შევხვდებით, ზედმეტი აგრესიის გამოვლენისა და ჩხუბის გარეშე, გახსოვდეთ, მოთმინებით ბევრს შეძლებთ-აღნიშნავს გიორგი.

ემოციური არამდგრადობა, ჯერ კიდევ წინა დღით იწყება და ახალი მთვარის მომდევნო დღეებშიც გრძელდება.  ესაა ე.წ. გამოცდების პერიოდი,  ადამიანი იღებს კოსმიურ გამოცდას და განიცდის სერიოზულ, როგორც ემოციურ, ისევე შიდა-ბიოლოგიურ დისკომფორტს.  ამ  დროს ადამიანები უფრო გაღიზიანებულნი და ადვილად ფეთქებდანი არიან, განსაკუთრებით კი, ცეცხლის სტიქიის წარმომადგენლები – ვერძი, ლომი და მშვილდოსანი.

თუმცა, კრიზისული მდგომარეობის შემსუბუქება შესაძლებელია და ძალიან კარგია, თუ ადამიანი ამ პერიოდში დაისვენებს ბუნებაში, კარგია ლოცვაც, მედიტაცია, იოგა, დადებითი ენერგიით დამუხტვა. ხშირია შემთხვევები, როცა ადამიანის ჯანმრთელობა ახალმთვარეობისას საგრძნობლად უარესდება ამიტომაც მიზანშეწონილია სათანადო მედიკამენტების მიღებაც. ამასთანავე, თუკი ახალი მთვარის პერიოდში აქტიური დასვენება ნაყოფიერია, როგორც შინაგანი სიმშვიდის, ისევე სამომავლო პროდუქტიულბისთვის, ამ პერიოდში არ არის რეკომენდირებული ახალი და მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღება.

აღსანიშნავია, რომ ახალმთვარეობისას შედარებით უფრო დაძაბულები მამაკაცები და მამაკაცური ბუნების ადამიანები უფრო არიან, ვიდრე მდედრობითი სქესის წარმომადგენლები, ამიტომ მათთან საუბრის დროსაც კი სიფრთხილეა საჭირო, რათა არ მოხდეს გაუგებრობა.  ,,საჭიროა, რომ ამ დღეს შეხვდეთ პოზიტიურად, მშვიდ გარემოში,  ახალ მთვარეს ახალი ენერგიით უნდა მიეგებოთ, დანარჩენი კი თუ სად ხდება მოქმედება კონკრეტულ ვითარებაში, ვგულისხმობ ცალკეულ ინდივიდებს, ეს უკვე პირადი რუქების თემაა – აღნიშნავს გიორგი ლოჯბანიძე.

 

მასალა მოამზადა:  თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ფსიქოლოგია

3 სხვადასხვა ,,ადამიანი”, რომელიც თითოეულ ჩვენგანში ცხოვრობს

იდი, ეგო, სუპერეგო-რა როლს ასრულებენ ისინი ადამიანის პიროვნების ჩამოყალიბებაში? – 3 სხვადასხვა ,,ადამიანი”, რომელიც თითოეულ ჩვენგანში ცხოვრობს.
ინდივიდის პიროვნებაზე გავლენას ახდენს ის, თუ რა მიმართებაა იდს, ეგოსა და სუპერეგოს შორის. ადამიანები განსხვავებულად უმკლავდებიან მათ შორის ბრძლოას და ეს მათ პიროვნებაზე, ხასიათზე, ქცევებზე, მორალურ ღირებულებებზე და კიდევ მრავალ ასპექტზეც აისახება
ზიგმუნდ ფროიდის ფსიქოანალიტიკური თეორია, რომლის თანახმადაც ადამიანის პიროვნება შედგება სამი,ერთობლივად მოქმედი სისტემისგან – იდი, ეგო, სუპერეგო.
იდი- ,,მე მინდას” პრინციპი. შეიცავს ბიოლოგიურ მოთხოვნილებებსა და იმპულსებს. მას ორმაგი მიზანი ამოძრავებს – აირიდოს ტკივილი და მიიღოს სიამოვნება. ამ მიზანს კი იგი აღწევს მოთხოვნილებების წარმოსახვითი დაკმაყოფილებით. იდი მხოლოდ ,,მე მინდა” პრინციპით მუშაობს და მთლიანად სიამოვნების მიღებაზეა ორიენტრირებული. მისი მოთხოვნილებების დაკმაყოფილება ყველაზე პრიორიტეტულია.
ეგო-ურთიერთობს ობიექტურ გარესინამდვილესთან. ეგოს მიზანია იპოვოს იდის მოთხოვნილებათა დაკმაყოფილების რეალური გზა, რისთვისაც მან გონებით და არაფანტაზიით უნდა იმოქმედოს. ეგო იღებს გადაწყვეტილებას, თუ რა მოქმედებაა საჭირო მოთხოვნილებების დასაკმაყოფილებლად. ის პიროვნების ,,აღმასრულებელი ორგანოა”.
სუპერეგო – სუპერეგო შეიცავს ორ კომპონენტს:
1) სინდისი, რომელიც თავის მხრივ შეიცავს აკრძალვებს საზოგადოებრივად დაუშვებელი ქცევის წინააღდეგ;
2)ეგო–იდეალი, ანუ ინდივიდის წარმოდგენა, თუ როგორი პიროვნება სურს რომ იყოს.

სუპერეგო ვითარდება მშობლის დასჯა–წახალისებით, რომელსაც თანდათანობით უყალიბდება მორალური კოდექსი, რაც თვითკონტროლში გამოიხატება.
სუპერეგო ერთდროულად თრგუნავს იდის მიუღებელ იმპულსებს და ცდილობს დაარწმუნოს ეგო, რომ მოცემულ სიტუაციაში პრაგმატული გადაწყვეტილება მორალური გადაწყვეტილებით ჩაანაცვლოს.

 

მასალა მოამზადა: თიკო ორჯონიკიძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
მედიცინაფსიქოლოგია

როგორ დავაღწიოთ თავი დეპრესიას?

დროდადრო გუნება-განწყობა გვიფუჭდება. ეს ბუნებრივი პროცესია და საგანგაშო არაფერია. თუმცა კრიზისის ეს პერიოდი ზოგჯერ ჩვენს ცხოვრებაზე უარყოფითად მოქმედებს.

ხშირად ადამიანებს, განსაკუთრებით კი მამაკაცებს, რცხვენიათ იმის აღიარება, რომ დეპრესიაში არიან.

აღსანიშნავია, რომ ქალები დეპრესიის მიმართ ორჯერ მეტად არიან მიდრეკილები, ვიდრე მამაკაცები.

ექიმები დეპრესიისგან თავის დასაცავ რამდენიმე ხერხს გვთავაზობენ:

  1. სასეირნოდ წასვლა

ფიზიკური ვარჯიში დეპრესიის დასამარცხელებელი საუკეთესო საშუალებაა. თუმცავარჯიშში მხოლოდ სატანვარჯიშო დარბაზში სიარული არ იგულისხმება. პოზიტიური გუნება-განწყობის შესაქმნელად საკმარისია, არ დაგეზაროთ და  ფეხით გაისეირნოთ.

  1. დღის სინათლე

ბუნებრივი დღის სინათლე არა მხოლოდ ცირკადულ რიტმს არეგულირებს, არამედ ორგანიზმს D ვიტამინით ამარაგებს. D ვიტამინის ნაკლებობა დაღლილობასა და ხასიათის ცვლილებებს იწვევს, განსაკუთრებით კი გრძელი ზამთრის შემდეგ. დაეხმარეთ ორგანიზმს სუფთა ჰაერზე სეირნობით.

  1. შეამცირეთ შაქრის შემცველი პროდუქტის მოხმარება

მიუხედავად იმისა, რომ ტკბილი საკვები და დასალევი თავდაპირველად გვსიამოვნებს, ის მოგვიანებით მნიშვნელოვნად აზაიანებს ჩვენს ჯანრთელობას. ჩაანაცვლეთ ტკბილი საკვები ჯანსაღი საკვებითა და სასმელით.

  1. ესაუბრეთ მეგობრებს

ეცადეთ ესაუბროთ მეუღლეს, შეყვარებულს ან მეგობარს. სხვების მხარდაჭერა არა მხოლოდ გუნებას გვიუმჯობესებს, არამედ საჭირო პრაქტიკულ და ემოციურ დახმარებას გვიწევს. ტექნოლოგიების ეპოქაში შესაძლოა პირდაპირ საუბარს მოკლე ტექსტური შეტყობინების  გაგზავნა ამჯობინოთ, მაგრამ  სჯობს პირისპირ თუნდაც ამინდზე ისაუბროთ. ეს ურთიერთკავშირის გრძნობას ქმნის, რასაც ემოციური ჯანმრთელობისთვის სასიცოცხლო მნიშვნელობა აქვს.

  1. სცადეთ კრაზანას ექსტრაქტი

სცადეთ ტრადიციული კრაზანას ექსტრაქტი დეპრესიის სამკურნალოდ. (ამერიკის შეერთებულ შტატებში მცენარე კრაზანასადმი განსაკუთრებული რელიგიური დამოკიდებულება ქონდათ. მის ფოთლებზე წითელი წინწკლების გამოჩენას უკავშირებდნენ იოანე ნათლისმცემლის თავისკვეთის დღეს. სწორედ ამ სახელწოდებით არის ცნობილი მცენარე და მისგან წარმოებული ანტიდეპრესანტი (St. John’s wort) აშშ-ში)

  1. წაიკითხეთ წიგნი

ბიბლიოთერაპია, ანუ თერაპია კითხვის მეშვეობით, ბრიტანეთის ჯანდაცვის ორგანიზაციებმა დეპრესიის საწინააღმდეგო საუკეთესო საშუალებად აღიარეს. მათი რეკომენდაციის თანახმად, წიგნები ადამიანებს ფსიქიკურ ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული პრობლემების მოგვარებაში ეხმარება.

  1. იფიქრეთ წარსულზე

იფიქრეთ წარსულზე. ჩინელმა მეცნიერებმა აღმოაჩინეს, რომ „მოგონებები გულს ათბობს“. მათ გამოიყენეს მუსიკა ნოსტალგიური გრძნობების გამოსაწვევად და აღმოაჩინეს, რომ ადამიანები ფიზიკურადაც კი გათბნენ. ასე რომ თუკი გცივათ, ან ცუდ განწყობაზე ხართ, ჩართეთ ძველი CD ან ვინილი.

  1. გაიხეხეთ კბილები

შესაძლოა უცნაურია აქ სტომატოლოგიური ჰიგიენის ხსენება, მაგრამ კვლევამ აჩვენა, რომ პერონტოლური დაავადებასა და დეპრესიას შორის თანმიმდევრული კავშირი არსებობს. სტომატოლოგთან ვიზიტი ალბათ ისაა, რაც დეპრესიის დროს ყველაზე ნაკლებად გსურთ, თუმცა დეპრესია ასუსტებს იმუნურ სისტემას, რაც, თავის მხრივ, სტომატოლოგიურ ჯანმრთელობაზე უარყოფითად მოქმედებს. ამიტომ ექიმები გვირჩევენ, კბილები დღეში ორჯერ გავიხეხოთ, ხოლო სტომატოლოგიური ძაფით ყოველ მეორე დღეს გავიწმინდოთ.

  1. შეიყვარე შენი ასაკი

მეცნიერები აცხადებენ, რომ ის, თუ როგორ აღიქვამენ ადამიანები ასაკის მატებას, დამოკიდებულია განწყობასთან. ადამიანები, რომლებსაც ასაკის მატებასთან დაკავშირებით ნეგატიური შეხედულება აქვთ, უფრო დეპრესიულები არიან. ამიტომ ასაკის მატებას პოზიტიურად უნდა შევხედოთ და ვეცადოთ, თავი კარგად ვიგრძნოთ და კარგად გამოვიყურებოდეთ.

 

წყარო: Dailymail

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ფსიქოლოგია

არასრულფასოვნების კომპლექსის დადებითი მხარე

ჩვეულებრივ, კომპლექსებს მხოლოდ იმ თავისებურებებს ვუწოდებთ, რომლებიც სრულფასოვან ცხოვრებაში, ურთიერთობაში გვიშლის ხელს, სინამდვილეში კი  –კომპლექსებს დადებითი მხარეც აქვს.ის სასიცოცხლოდ აუცილებელი შინაგანი ,,მუხრუჭების ნაკრებითგვამარაგებს, მნიშვნელოვანია ვიცოდეთ, რომ კომპლექსი არც ნაკლია და არც დაავადება,ეს თვისებაა, რომელიც მეტნაკლებად ყველას გვახასიათებს.
თუ სკუთარი კომპლექსების არ შეგვრცხვება და თავს მათი ქონის უფლებას მივცემთ საკუთარ ფსიქიკასთან საერთო ენასაც ვიპოვნით. უფრო უკეთესი იქნება, ვაღიაროთ რომ ზოგჯერ კომპლექსი სასარგებლოც კია. თუნდაც არასრულფასოვნების კომპლექსი ავიღოთ. ადამიანი ცხოველებისგან განსხვავებით, სუსტი,უსუსური და უმწეო იბადება, ამიტომ იმთავითვე გრძნობს, რომ ძალაც არასაკმარისი აქვს და შესაძლებლობაც შეზღუდული, ამით შეწუხებული კი ცდილობს, რომ უფრო ძლიერი და სრულყოფილი გახდეს.
ისტორია სავსეა მსგავსი მაგალითებით: მეტყველების დეფექტის მქონე დემოსთენე ნებისყოფისა და მიზანსწრაფვის წყალობით უდიდესი ორატორი გახდა, სუსტმა და ავადმყოფმა სუვოროვმა კი თავგანწირვული ვარჯიშის წყალობით საოცარი ფიზიკური გამძლეობა შეიძინა.
არასრულფასოვნები ცნება და განსაზღვრება პირველად ებრაელმა ფსიქიატრმა – ალფრედ ადლერმა- გამოიკვლია, თუმცა ის თავად იტანჯებოდა არასრულფასოვნების კომპლექსით. ,,ალფრედ ადლერი მხოლოდ მეწაღე თუ გამოვა, მისი გონებრივი შესაძლებლობებით ის შემდეგ კლასებშიც კი ვერ გადავა“ ასეთი იყო ექიმებისა და მასწავლებლების დასკვნა მეორე კლასელ ალფრედზე, რის შემდეგაც ის მალე სკოლიდან გარიცხეს. მოგვიანებით კი ის ცნობილი ექიმი და ფსიქოთერაპევტი გახდა. კითხვაზე – თუ რა იყო მისი წარმატების საიდუმლო ის პასუხობდა, რომ თავად ბავშვობაში შეპყრობილი იყო არასრულფასოვნების კომპლექსით.
იმისათვის რომ სრულფასოვნებას მიაღწიო არასრულფასოვნების გრძნობა აუცილებელია, რაც ადამიანს ეხმარება ყოველთვის წინსვლაზე იყოს ორიენტირებული, დაისახოს მიზნები და განვითარდეს მთელი ცხოვრების განმავლობაში.

 

მასალა მოამზადა: თიკო ორჯონიკიძე

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
საქართველოფსიქოლოგია

მრგვალი მაგიდის ფორმატის შეხვედრა თემაზე – ადრეული განვითარების დარღვევები

6 მაისს ,,დავითიანნის ფსიქოლოგიის ცენტრში” ჩატარდა მრგვალი მაგიდის ფორმატის შეხვედრა თემაზე ადრეული განვითარების დარღვევები. აღნიშნულ საკითხზე ისაუბრა მოწვეულმა ფსიქოლოგმა – ცირა ვახანიამ.

ფსიქოლოგმა განმარტა საკითხთან დაკავშირებული ტერმინები და ისაუბრა აქტუალურ პრობლემებზე ბაღის ასაკის ბავშვებში. სპეციალური საჭიროების მქონე ბავშვი არის ბავშვი, რომელსაც აქვს სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროება, ვერ ძლევს თანატოლების მსგავსად იმ პროგრამას, რაც არის ბაღის გარემოში შემუშავებული. მას ჭირდება ინდივიდუალური დამატებითი ჩარევა.

ასევე აღინიშნა, რომ მეტყველების დარღვევების მქონე ბავშვი ძალიან გვიან იწყებს ან საერთოდ უჭირს მეტყველების დაწყება.

ფსიქოლოგის თქმით, აუტიზმი ვირუსივით ვრცელდება და სულ უფრო მეტი შემთხვევა ვლინდება ბავშვებში. ამერიკაში აუტიზმის შემთხვევა ვლინდება  100-დან 1 ბავშვში, დღევანდელი მონაცემებით – 68-დან 1-ში. სტატისტიკა იზრდება წლიდან წლამდე.

ბაღში მუშაობენ ფსიქოლოგები, რომლებიც მასწავლებლებთან ერთად ცდილობენ ბავშვისთვის გარემოს ადაპტაციას,  რათა გარემო მათთვის უკეთ გასაგები გახდეს. მაგალითად, თუ პედაგოგი ბავშვებს ზღაპარს უკითხავს და ერთ-ერთი მათგანისთვის სირთულეს წარმოადგენს მისი გაგება, შესაძლებელია ვიზუალური ნახატების დახმარებით გავხადოთ ეს ზღაპარი ბავშვისთვის გასაგები.

ფსიქოლოგმა ასევე ისაუბრა მშობლის როლზე აუტისტი ბავშვის განვითარებაში. ერიქსონის ფსიქო-სოციალური განვითარების 1-ლი სტადიის მიხედვით, ბავშვის ნდობა-უნდობლობა ყალიბდება 0-დან 2 წლამდე პერიოდში და ამ ეტაპზე უმნიშვნელოვანესი როლი სწორედ მშობელს ენიჭება. აღმზრდელის ხშირი ცვლა იწვევს იმას, რომ ბავშვს არ უყალიბდება ნდობა სამყაროს მიმართ.  შემდეგ სტადიაზე შემოდის ავტონომია, როდესაც ბავშვმა ინიციატივები უნდა აიღოს თავის თავზე. ამ პერიოდში შედის ბავშვი ბაღში და ამიტომ მნიშვნელოვანია ბაღის გარემო იყოს მის განვითარებაზე ორიენტირებული.

აუტიზმი არის ტვინის ნეიროგანვითარების დარღვევა. მთავარი მახასიათებელია ის, რომ გარემოსთან ვერ მყარდება ემოციური კონტაქტი – აუტისტი ადამიანი არის ასოციალური. ვერ მეტყველებს, ვინაიდან არ აქვს ამის სურვილი ასოციალურობიდან გამომდინარე. ასევე ვერ ხერხდება მზერითი კონტაქტის დამყარება. ის არის იზოლირებული, რადგან ვერ ახერხებს საუბარში ჩართვას, ფიზიკურ შეხებას თუ სხვა სახის კონტაქტებს. აუტიზმი არ არის გაკურნებადი, მაგრამ ის მართვადია.

არიან ბავშვები, რომლებსაც აქვთ აუტისტის ნიშნები, მაგრამ რეალურად არ არიან აუტისტები და აქვთ მეტყველების დარღვევა. აუტიზმის დიაგნოზი 3 წლამდე არ ისმება.

ფსიქოლოგმა ისაუბრა გაჯეტების როლზე ბავშვებში. თუ ბავშვი გენეტიკურად მოწყვლადია მეტყველების მიმართ და მის ცხოვრებაში პატარა ასაკიდანვე შემოდის გაჯეტები (2 წლამდე არ არის რეკომენდირებული რომ ბავშვმა უყუროს ეკრანს), მეტყველების განვითარებას უქმნის პრობლემებს. ბავშვი ასეთ დროს ვიზუალურად ემსგავსება აუტიზმს. თუმცა გაჯეტების მოშორების შემდგომ დაახლოებით 3 თვეში ეს სიმპტომები ქრება. სასურველია მშობელმა 2 წლამდე ბავშვი მოარიდოს ეკრანს და უფრო მეტი ემოციური კონტაქტი დაამყაროს მასთან ზღაპრებით, თამაშით, გარემოსთან ურთიერთობით.

თანამედროვე ბავშვების უმეტესობას აქვს სენსორული შიმშილი, მათ დაქვეითებული აქვთ შეგრძნებების ზღურბლი. მაგალითად, ცხელს თუ ხელს დაადებ, ვერ გრძნობ. ამას იწვევს ის, რომ ბავშვებს ნაკლებად აქვთ შეხება მიწასთან, ქვიშასთან, ბალახებთან, ბუნებასთან. ადამიანს სჭირდება ბუნებასთან კონტაქტი, რათა განუვითარდეს შეგრძნებები – შეხებითი, ყნოსვითი. ამის გარეშე შეგრძნებები ქვეითდება. ამიტომ გარემოსთან კონტაქტი ბავშვის განვითარებისთვის ძალიან მნიშვნელოვანი და სასარგებლოა.

დღემდე არ არის აღმოჩენილი აუტიზმის გამომწვევი რეალური მიზეზი. ბავშვი ჩვეულებრივ ვითარდება და შემდგომ წლინახევარიდან – 2 წლიდან იწყება რეგრესი და ჩნდება სიმპტომები.

მნიშვნელოვანია საზოგადოებას ჰქონდეს ინფორმაცია აუტიზმის შესახებ. სოციუმმა აუტისტები უნდა მიიღოს და აღიაროს სრულფასოვან წევრებად. მშობლების როლს რაც შეეხება – მშობელმა უნდა აღიაროს რომ მისი შვილი აუტისტია, ჰქონდეს მასთან ემოციური კონტაქტი, მიიღოს ის ისეთად, როგორიც არის და არ ეცადოს იზოლირებულად ამყოფოს სოციუმისგან. ასევე საჭიროა ბაღის გარემო მორგებული იყოს სხვადასხვა დარღვევის მქონე ბავშვის ადაპტაციისთვის სოციუმში. ინტეგრირებული ჯგუფები სკოლებსა და ბაღებში ეხმარება ბავშვებს თავი იგრძნონ საზოგადოების წევრებად. გაჯეტების როლი უნდა შემცირდეს და მშობლების როლი უნდა გაიზარდოს ბავშვების ცხოვრებაში იმისათვის, რომ მივიღოთ ჯანსაღი თაობა.

მრგვალი მაგიდის შეხვედრას ესწრებოდნენ: საქართველოს ანდრია პირველწოდებულის სახელობის უნივერსიტეტის სტუდენტები – სალომე ბოსტოღანაშვილი, ელენე ჩუგოშვილი; ფსიქოლოგი ნინო თოფურია; თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის სტუდენტი – მართა ჩაგუნავა; სკოლის სპეც პედაგოგი ქეთევან მჭედლიშვილი; მშობელი – თამარ ჯიშკარიანი; ფსიქოლოგი – ნანა გველესიანი; კავკასიის უნივერსიტეტის სტუდენტები – ანა ჭიხვარია, მონიკა დაგანძე; საქართველოს ეროვნული უნივერსიტეტის სტუდენტები : ლიკა ყიფიანი, გვანცა სულაბერიძე, ლონდა აბესაძე, თამუნა ლეჟავა, ელენე გვრიტიშვილი, გიორგი ამილიძე, ოთარ აფხაზავა, ელვირა შეროზია, მაკა ხოსიაური, მარიამ სულხანიშვილი, სოფო გაგნიძე, მეგი გიორგობიანი, ნინო ცქვიტიშვილი, ანა კალანდაძე, თეონა დელიბაშვილი.

 

მასალა მოამზადა: ნინო თოფურიამ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ფსიქოლოგია

რატომ გვსურს მივაღწიოთ წარმატებას?

 ყოველდღიურად  ჩვენ ვფიქრობთ  ჩვენს სამომავლო გეგემბსა და მისაწრაფებებზე. ვცდილობთ(?) დღითიდღე მივუახლოვდეთ წარმატებას.  თუმცა ცოტა ჩვენგანს თუ უფიქრია რატომ გვიჩნდება წარმატების მიღწევის მოთხოვნილება? რა არის მიზეზი? რაში გვჭირდება იგი  სინამდვილეში? საიდან ჩნდება მისი მიღწევის სურვილი-ჩვენი ცნობიერი თუ არაცნობიერი გონებიდან?

ამ კითხვებზე პასუხის გაცემის საშუალებას ერთი  პატარა, მარტივი სავარჯიშო მოგვცემს.

გაიხსენეთ თქვენ მიერ ბოლოს მიღწეული წარმატება. არ არის აუცილებელი ეს იყოს რაიმე სერიოზული, რთული და წარმოუდგენელი.

წარმატება მოგზაურობას ჰგავს. ის შეიძლება იყოს მარტივი, განტვირთვის დანიშნულების, ზოჯერ კი პირიქით  – ხიფათითა და თავგადასავლებით სავსე, ხანგრძლივი ან ხანმოკლე. რატომ გადაწყვიტე  ამ მოგზაურობაში წასვლა ? როგორ გაუმკლავდი მას? რა დაგეხმარა მის დასრულებასა და სიძნელეების გადალახვაში? საიდან დაიწყო თქვენი მოგზაურობა? გახსენე გრძნობები და ემოციები რომელიც ამ მომენტთანაა დაკავშირებული. რა გახდა იმის მიზეზი რომ საკუთარ თავს ეს მიზანი დაუსახეთ? რა იყო თქვენი  პირველი ნაბიჯი? ეცადე გამოყო ფაქტორები რომელიც შთაგაგონებდა და მოტივაციას გაძლევდა ამ გზის მანძილზე. ასევე გაიხსენე ის ფაქტორები და ადამიანები, რომლებიც მოგზაურობის დროს გზაზე გადაგეღობა და გაფერხებდა. როგორ უმკლავდებოდი მათ? და საბოლოოდ მივდივართ დანიშნულების ადგილზე! რა იგრძენით მაშინ როდესაც, წარმატებას მიაღწიეთ? ნამდვილად ბედნიერი იყავით თქვენი მიღწეულით? თუ პირიქით, იმედი გაგიცრუვდათ და მიღწეულმა ვერ დაგაკმაყოფილათ?

რატომ გვიჩნდება მოთხოვნილება მივაღწიოთ წარმატებას?

 

  1. ჩვენ გვსურს წარმატების მიღწევა იმიტომ, რომ ის ჩვენი ცხოვრებისეული გეგმების განუყოფელი ნაწილია

წარმატება მჭიდრო კავშირშია ჩვენს ყოფით გეგმებთან. ეს იქნება განათლებისა თუ სასურველი სამსახურის მიღება, საკუთარი ბიზნესისა და ახალი ურთიერთობების წამოწყება. ამ ყოველივეს მიღწევა ჩვენთვის წარმატებაა. ყველა ეს მიზანი პოზიტიურ განცდებსა და ემოციებს იწვევს ჩვენში, რადგან გვეუფლება გრძნობა იმისა, რომ ჩვენ თვალსაჩინო პროგრესი გვაქვს ცხოვრებაში.

 

  1. ხშირ შემთხვევაში, ჩვენ გვსურს განვიცადოთ ის სარგებელი, რომელიც კონკრეტული მიზნის მიღწევიდან გამომდინარეობს.

 

  1. ჩვენ გვიყვარს ,,გემო” გამარჯვებისა!

-წარმატების მიღწევა პოზიტიური გამოცდილებაა ჩვენთვის, რომელიც გგვმატებს ღირებულებას ცხოვრებაში. ადამიანს უყვარს გამარჯვებულობის გრძნობა. ეს ბუნებრივია. არ აქვს მნიშვნელობა არის თუ არა დაწესებული რაიმე პრიზი, ადამიანის ბუნებაში ღრმადაა ჩადებული გამრჯვების გრძნობის სიყვარული.

 

  1. ჩვენ გვჭირდება სტიმული, მოტივაცია

-ცოდნა იმისა, რომ არსებობს რაღაც მიზანი, დანიშნულება, რომელსაც ჩვენ შეგვიძლია რომ მივაღწიოთ, მოტივატორი ხდება მოქმედებისა. რაც უფრო გამომწვევია მიზანი, მით უფრო ძლიერია წარმატებულობის გრძნობა.

 

  1. ჩვენ გვაქვს მოთხოვნილება, კომპენსაცია შევძლოთ იმ მარცხისა და წარუმატებლობის, რომელიც წარსულში განვიცადეთ

ჩვენ ყველა ვუშვებთ შეცდომებს. მარცხი, რა თქმა უნდა, არასოდესაა სასიამოვნო და მისაღები, მაგრამ ის ცხოვრებაში გარდაუვალია. ერთადერთი რამ, რაც შეგვიძლია გავაკეთოთ, მისი სასიკეთოდ გამოყენებაა -ვისწავლოთ ჩვენს შეცდომებზე და მივიღოთ ჩვენთვის ღირებული უკუკავშირი. შესაძლოა ჩვენ ერთხელ დავმარცხდით, მაგრამ კვლავ გვაქვს სურვილი გამარჯვებისა. ეს შეჯიბრია საკუთარ თავთან, რომელშიც ვმონაწილეობთ იმისათვის, რომ კომპენსაცია გავუკეთოთ ჩვენს წარსულში დანაკარგებს ანუ მივაღწიოთ წარმატებას. ხშირად სწორედ ეს ფაქტორი განიხილება მთავარ მიზეზად თუ რატომ გვსურს ვიყოთ წარმატებულები.

 

  1. ჩვენ განვიხილავთ წარმატებას, როგორც ჩვენი პრობლემების გადაჭრის გზად.

წარმატების განცდა ძალიან დადებითი და პოზიტიური გრძნობაა. მას აქვს ძალა იმისა, რომ შეამციროს ცუდი გამოცდილებების ზემოქმედება ჩვენზე.

 

ახლა კი შეგიძლიათ თვიდან დაუსვათ საკუთარ თავს სტატიის დასაწყისში მოცემული კითხვები, გაცნობიერებულად და მიზანმიმართულად დაისახოთ  გეგმები, მიზნები რომლის განხორციელებაც დიდ სიამოვნებასა და ღირებულებებს შემატებს თქვენს ცხოვრებას!

 

 

 

მასალა მოამზადა:  თიკო ორჯონიკიძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ბიზნესიფსიქოლოგია

როგორ გავანაწილოთ ჩვენი დრო და დავახარისხოთ შესასრულებელი საქმეები?

რატომ ვერ ვასწრებთ ვერაფერს?
უკვე მერამდენედ დავგეგმეთ უამრავი რამ, მოტივაციაც გვქონდა, მონდომებით დავიწყეთ და შემდეგ? დრო არაფრისთვის გვეყო, უამრავი საქმის გამო ვეღარ შევძელით მოგვეხერხებინა ის, რაც ამდენად მნიშვნელოვანია. შემდეგ ისევ იმედგაცრუება – რატომ არ გამომდის, რატომ ვერ ვასწრებ ვერაფერს? როგორ მოხდა, რომ ასეთი მნიშვნელოვანი საკითხისთვის ვერ გამოვნახე დროო? ახლა კი ყველაფრის კეთება ერთდროულად მიწევს – ყველაფერს ერთად ვცდილობ და არაფერი გამომდის კარგად.
დღევანდელი ცხოვრების ტემპი ძალიან აჩქარებულია, რომ დავაკვირდეთ, ყველას სადღაც ეჩქარება, აგვიანდება, ჩვენც თითქოს ეს ქაოსი გვშთანთქავს და გაქცევა, თავის დაღწევა გვინდება. როგორ შევინარჩუნოთ ბალანსი?
ყველაზე ხშირად დაშვებული შეცდომა დროის მენეჯმენტში ბალანსის დაცვას ეხება, როდესაც ვერ ვახერხებთ შესასრულებელი სამუშაო და დასვენება სათანადოდ გადავანაწილოთ. ხშირად იმდენს ვშრომობთ ერთბაშად, რომ შემდეგ არაფრის თავი გვაქვს, ხოლო ზოგჯერ გასაკეთებელი საქმე ბოლო წუთამდე გადაგვაქვს, მანამდე ვისვენებთ, შემდეგ კი ერთბაშად ჩქარ-ჩქარა ვაკეთებთ ყველაფერს _ შესაბამისი ხარისხით.
იმისათვის, რომ შევძლოთ დროის სწორი გადანაწილება, საჭიროა ჩამოვწეროთ ჩვენი გეგმები, შემდეგ კი ის გარკვეულ ჯგუფებში მოვაქციოთ. უნდა დავყოთ გეგმები, მნიშვნელოვნად და უმნიშვნელოდ, სასწრაფოდ და არასასწრაფოდ. ამისთვის უნდა ჩამოვწეროთ ისინი შემდეგნაირად: დიდ თაბახის ფურცელს ვყოფთ ოთხ ნაწილად, ოთხ კვადრატად. ფურცლის მარცხენა ზედა მეოთხედს უნდა დავაწეროთ თავზე ,,სასწრაფო და მნიშვნელოვანი”. აქ ყველაზე სასწრაფო და ამასთანავე მნიშვნელოვან გეგმებს ჩამოვწერთ, ამიტომ ეს არის ის კვადრატი, რომელსაც ყველაზე დიდი ყურადღებას დაუთმობთ შემდეგ. მის ქვემოთ ანუ მარცხენა ქვედა კვადრატს უნდა დავაწეროთ ,,სასწრაფო და უმნიშვნელო”, ეს კვადრატი მისი შესაბამისი გეგმებით უნდა დავტვირთოთ. მარჯვენა ზედა კვადრატში ვწერთ ,,არასასწრაფო და მნიშვნელოვან” გეგმებს, ხოლო ქვედა მარჯვენა კვადრატში გროვდება “ არასასწრაფო და უმნიშვნელო” გეგმები. ამ კვადრატებში დროთა განმავლობაში ცვლილება შეგვაქვს, აქედან გამომდინარე ზოგიერთი რამ არასასწრაფოდან სასწრაფოში გადაინაცვლებს, მნიშვნელოვანიდან ნაკლებად მნიშვნელოვანში და სხვა. კვადრატის შინაარსიდან გამომდინარე ნაკლები ყურადღება და ენერგია დაეხარჯება მარჯვენა დაბლა არსებულ მეოთხედს, ხოლო მარცხენა მაღალი კუთხე ყველაზე დიდ ენერგიას მოითხოვს თქვენგან. 
თუ ჩვენ ასეთ ცხრილში გადავანაწილებთ გეგმებს და მას დროდადრო გადავხედავთ, არ გამოგვრჩებათ ყურადღების მიღმა მნიშვნელოვანი გეგმები და არც პრობლემები შეგვექმნება მათი არშესრულების გამო. სასურველია მარცხენა ზედა კვადრატში შევიყვანოთ აქტივობებთან ერთად დასვენებაც, რათა ბევრი საქმის შემდეგ აღვიდგინოთ ენერგია ჩვენთვის სასურველი გზებით. დროის მენეჯმენტის კარგი მაგალითია, რომ დიასახლისი, რომელმაც მნიშვნელოვანი საჩქარო სახლის საქმეები შეასრულა, დასასვენებლად მოეწყოს და დატკბეს მისი საყვარელი ნუგბარით, წიგნის კითხვით, ტელეგადაცემის ყურებით ან სხვა. გისურვებთ წონასწორობას დროის, საქმისა და დასვენების სარფიან გადანაწილებაში!

 

მასალა მოამზადა:  თიკო ორჯონიკიძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 14 15 16 17 18 20
Page 16 of 20