ეს საინტერესოაკვლევებიმედიცინა

როგორ ცლიან ყავის მარცვლებს კოფეინისგან და რამდენად უსაფრთხოა ასეთი ყავა

ცნობილია, რომ ყავის მარცვლები კოფეინს შეიცავს. კოფეინი ბუნებრივი მატონიზირებელი საშუალებაა. იგი რამდენადმე ასტიმულირებს ტვინის ნერვულ  უჯრედებს, აუმჯობესებს ადამიანის ფიზიკურ ძალებს, ამცირებს დაღლილობას. თუმცა, ზოგჯერ, ყავის მარცვლებს ამუშავებენ და მას კოფეინს აცლიან, რის შედეგადაც, მომხმარებელს შეუძლია ეს სასიამოვნი სასმელი ისე მიიღოს, რომ ღამის ძილზე უარის თქმა არ მოუწიოს.  საინტერესოა, რამდენად უსაფრთხოა ჯანმრთელობისთვის და რამდენად ინარჩუნებს ყავა პირვანდელ არომატს.

არსებობობს ყავისგან კოფეინის გამოცლის რამდენიმე მეთოდი. ყველაზე გავრცელებული ხერხია ქიმიური გამხსნელი – ეთილის აცეტატი ან მეთილის ქლორიდი. პირდაპირი მეთოდის გამოყენებისას, ყავას ორთქლით ამუშავებენ და ქიმიური გამხსნელით ურევენ, არაპირდაპირი მეთოდის დროს კი – ქიმიური აგენტი მარცვლებს არ ეხება, არამედ ზემოქმედებს წყალზე, რომელშიც ყავას რამდენიმე საათის განმავლობაში ალბობენ. ამის შემდეგ, გამხსნელის საშუალებით წყლიდან კოფეინს აცლიან. ორივე პროცესის დროს ქიმიური გამხსნელის ნაწილი ყავის მწვანე მარცვლებიდან, ნაწილი კი – მოხალვის დროს ორთქლდება კოფეინგამოცლილ ყავაში უმცირესი რაოდენობით რჩება, რაც ჯანმრთელობისთვის უსაფრთხოა.

მეორე მეთოდი გახლავთ შვეიცარიის წყლის პროცესი, რომელიც მხოლოდ წყლისა და ნახშირბადის ფილტრაციაზეა დაფუძნებული. თავდაპირველად ყავის მარცვლებს ცხელ წყალში ალბობენ, ამის შედეგად, მიღებულ არომატით გამდიდრებულ წყალი (ე.წ. მწვანე ყავის ექსტრაქტი) ნახშირბადის ფილტრაციას გაივლის, რომელიც მხოლოდ კოფეინის დიდ მოლეკულებს იჭერს. უკოფეინო მწვანე ყავის ექსტრაქტს ყავის მარცვლების მომდევნო პარტიის გასაფილტრად იყენებენ. მარცვლებისგან კოფეინის ფილტრაცია ქიმიური აგენტების გარეშე, არომატული კომპონენტების შენარჩუნებით ხდება.

დაბოლოს, სუპერკრიტიკული ნახშირბადის დიოქსიდის მეთოდი, რომლის დროსაც, მაღალი ტემპერატურისა და წნევის პირობებში, ნახშირბადის დიოქსიდს (CO2) იყენებენ.  სუპერკრიტიკული CO2 ყავის მარცვლების ნაპრალებში გაზის მსგავსად აღწევს, მაგრამ კოფეინს წყლის მსგავსად შლის. ყავის მარცვლებს წყალში ალბობენ და, ამის შემდეგ, რამდენიმე საათის განმავლობაში, სუპერკრიტიკული CO2-ის ზემოქმედების ქვეშ აჩერებენ. კოფეინიანი CO2 თხევადდება და ორთქლდება და შემდეგ მარცვლები მუშავდება. იმის გამო, რომ ეს მეთოდი  ნახშირწყლებსა და ცილებს არ აზიანებს, გემოს ცვლილება, ამ მეთოდის შემთხვევაში, მინიმალურია.

წყაროhttps://www.britannica.com