დედამიწა

მეცნიერებმა დედამიწის უძველესი მცენარე აღმოაჩინეს

An X-ray tomographic picture of fossil thread-like red algae, tinted to show detail, unearthed in central India may represent the oldest-known plants on Earth, dating from 1.6 billion years ago, according to research published in the journal PLOS Biology in this image released March 13, 2017. Courtesy Stefan Bengtson/Handout via REUTERS

ინდოეთში აღმოჩენილი 1.6 მილიარდი წლის ნამარხი, რომელიც წითელ წყალმცენარეს ჰგავს, შესაძლოა აქამდე აღმოჩენილ მცენარეებს შორის უძველესი იყოს. აღმოჩენა მეცნიერებს იძულებულს გახდის, ხელახლა შეაფასონ დედამიწაზე სიცოცხლის წარმოშობის დრო.

მკვლევარებმა პატარა, მრავალუჯრედიან განმარხებულ მცენარეს ორი სახის წითელი წყალმცენარე უწოდეს. ერთი – ძაფისებრი, ხოლო მეორე – ბოლქვიანი, რომელიც წყალმეჩხერ გარემოში ბაქტერიებზე ცხოვრობდა.

აქამდე, უძველეს მცენარედ კანადის არქტიკაში აღმოჩენილი 1,2 მილიარდი წლის წითელი განმარხებული წყალმცენარე მიიჩნეოდა.

მკვლევარების თქმით, ნამარხში შენარჩუნებული ფიჭური სტრუქტურები და მათი საერთო ფორმა წითელ წყალმცენარეს ესადაგება, რომელიც ზღვის გარემოცვაში ხარობს. ნორის სახელით ცნობილი წითელი წყალმცენარის ტიპი სუშის ინგრენდიენტია.

„შესაძლოა სუშის 1.6 მილიარდი წლის წინაც მივირთმევდით,” – იხუმრა შვედეთის ბუნების ისტორიის ნაციონალურმა მუზეუმუს გეოლოგისტმა – ტერეზა სოლშედტმა.

დედამიწა დაახლოებით 4 – 5 მილიარდი წლის წინ ჩამოყალიბდა. მეცნიერები ვარაუდობენ, რომ სიცოცხლე ზღვის ბაქტერიის სახით დაახლოებით 3,7 – 4, 2 მილიარდი წლის წინ გაჩნდა. პრიმორდიალურ ზღვებში მცენარეები და ცხოველები გაცილებით გვიან გაჩნდნენ.

„მცენარეებს დედამიწაზე სიცოცხლის ჩამოყალიბებაში მნიშვნელოვანი ადგილი უჭირავთ, როგორც აღმოჩნდა, ისინი იმაზე გაცილებით ადრე გაჩნდნენ, ვიდრე აქამდე ვვარაუდობდით,“ – აცხადებს სოლშედტი.

განმარხებული წყალმცენარე ცენტრალურ ინდოეთში ფოსფატით მდიდარ დანალექ ქანებში აღმოაჩინეს. ჟანგბადი ფოტოსინთეზის დამატებითი პროდუქტია. მცენარეების გამოჩენამ ხელი შეუწყო ატმოსფეროს ჟანგბადით გამდიდრებას.

მეცნიერები აცხადებენ, რომ იმ დროს დედამიწის მიწის ზედაპირზე დიდი წილი უნაყოფო იყო, სიცოცხლე ძირითადად მიკრობული გახლდათ და ატმოსფერული ჟანგბადის დონე დღევანდელის 1 -10 პროცენტს შეადგენდა.

წყარო: Reuters