close

ისტორია

ისტორია

ამბები საზღვრებს იქეთ საქართველოდან

ბევრს ვსაუბრობთ სამშობლოს სიყვარულსა და მისდამი ერთგულებაზე, თუმცა , ვფიქრობ, რომ ამის ფასი ყველაზე კარგად სწორედ მათ იციან, ადამიანებმა, რომლებსაც ისტორიამ თანამემამულეებისგან შორს ყოფნა არგუნა. ჩვენი ქვეყნის ისტორია ხომ ტკივილის, დაცემისა და მერე ისევ ფეხზე წამოდგომის ამბავია.

ყოველ ჯერზე როდესაც ფერეიდნელ , ინგილო ან ლაზ ადამიანს ვხვდები ან მისი გაცნობის ბედნიერება მაქვს, ვხვდები, რომ არავის უყვარს საქართველო ისე როგორც მათ, ვაცნობიერებ, რომ არავის უერთგულია ჩვენი ქვეყნისთვის ისე მტკიცედ, როგორც მათ. რთული გამოცდისა და ცხოვრების ქარცეცხლის მიუხედავად მათ არ დაუკარგავთ ქართული ენა, ტრადიციები, სიყვარული შორეულ და ყველაზე ახლოს მყოფ სამშობლოზე.

ამჯერად ისტორიულ ჰერეთსა და მის პატარა, ქართველებით დასახლებულ კახის რაიონზე გიამბობთ. აქ ყველაფერი ისეა როგორც საქართველოში, ერთი შეხედვით თავი კახეთში გეგონებათ , ეს ბუნებრივიცაა. ეს ტერიტორია ისტორიული კახეთის ნაწილი იყო, რომელიც ისტორიული წყაროების მიხედვით  XV საუკუნემდე  ერთიანი ქართული სამეფოს განუყოფელ ნაწილს წარმოადგენდა (ერთიანი ქართული სამეფოს დაშლამდე). შემდეგ ბევრმა ისტორიულმა პროცესმა თუ ფაქტმა განაპირობა ამ ნაწილის აზერბაიჯანის სახელმწიფოს ტერიტორიაზე აღმოჩენა, დღეს უკვე ის ჩვენი მეზობელი ქვეყნის შემადგენლობაშია, თუმცა ქართული სულით და შეგნებით არსებობას განაგრძობს ბევრი სირთულის მიუხედავად.

თანამედროვე საინგილოს ტერიტორია მოიცავს: ბელაქნის, ზაქათალისა და კახის რაიონებს. ამღამად იგი მოქცეულია აზერბაიჯანის რესპუბლიკის საზღვრებში. მას უკავია კავკასიის მთაგორიანი ქედის სამხრეთი ფერდობების ტყით დაფარული ხეობები და მდინარე ალაზნის მარცხენა ნაპირის დაბლობი ადგილები. ორიოდ სიტყვით მის ბუნებას და გეოგრაფიულ მდებარეობას შევეხოთ, მისი ტერიტორია კონტრასტული ადგილმდებარეობით ხასიათდება; მისი ვაკისა და მაღალმთიანი ადგილების ბუნება და კლიმატური პირობები ერთმანეთისაგან მკვეთრად განსხვავდება. ამ ფაქტორების გამო განსხვავებულია მოსახლეობის შრომა–საქმიანობაც.  დღეს საინგილოს ტერიტორიაზე სხვადასხვა ეროვნების ხალხი მოსახლეობს. ქართველები, აზერბაიჯანელები, ლეკები, მუღალები, რუსები, სომხები და სხვები. საინგილოს ქართველი მოსახლეობა დაყოფილია ორ ნაწილად: ქრისტიან ქართველებად და მაჰმადიან ქართველებად.

ქრისტიანი ინგილოები ძირითადად კახის რაიონში მოსახლეობდნენ: კახინგილოში, თოფახში, ალიბეგლოში, პატარა და დიდ ალითემურში, ქოთოქლოში, ხარაბთალაში, ყორღანში და სხვ. „მაჰმადიანი ინგილოები სამივე რაიონში ცხოვრობენ და ისინი რაოდენობით ქრისტიან ქართველებს ჭარბობენ. მათი სოფლები უმეტესად ალაზნის ვაკის სამხრეთ მხარეში მდებარეობს: ალიაბადი, მოსული, ზაგამი, თასმალო, მარსანი, ჰენგიანი, ვერხვიანი, შოთავარი, ითითალა, სოსკანი (სოსიკაანთკარი), ლალაფაშა, ქაფანქჩი, ყანდახი, ფალდარო და სხვ.

ერთად ვესტუმროთ კახის რაიონს და უფრო ახლოს გავიცნოთ აქ დიდი შრომისა და ძალისხმევის შედეგად შენარჩუნებული ქართული კულტურა.

საინგილოს ძეგლებიდან აღსანიშნავია ქრისტიანული არქიტექტურის ისეთი ნაგებობები, როგორიცაა: ლექართის, ყუმის, ქურმუხის, გიშის, პატარა ალავერდის, კასრის, მადლის, ზაგემის ანუ ბახთალის, ძელი ცხოველისა და სხვ. ტაძრები და საყდარ–ეკლესიები. აქ თითქმის უმეტესი ნაწილი ციხე–კოშკებისა თამარ მეფის სახელთანაა დაკავშირებული. ხალხური გადმოცემით, ამ ციხეების უმრავლესობას თამარის ციხეს ანუ ფერი–ყალას ეძახიან. თამარ მეფის ციხეების გარდა ცნობილია “ქურმუხის ციხე”, სოფ. თეთრიწყაროს (ახჩაის) ახლოს, “მეწმეს ციხე” მაწიმის წყლის წყლის ახლოს, “ჩინარლუს ციხე–კოშკი” სოფ. ჩინართან და მრავალი სხვ.

აუცილებლად უნდა ვახსენოთ კახის თეატრი, რომელიც ქართული კულტურის თვითმყოფადობის ნათელი გამოვლინებაა და უნიკალურ შესაძლებლობას იძლევა, ქართული კულტურის ფორმირება მოხდეს ჩვენი ქვეყნის საზღვრებს გარეთ. აღსანიშნავია ის ფაქტიც, რომ თეატრი სახელმწიფო თეატრის სტატუსს ატარებს, აქ დადგემბი ქართულ ენაზე იმართება, რეპერტუარში კი ძირითადად ვხვდებით ქართველი და მსოფლიო კლასიკოსი დრამატურგების ნამუშევრებს. ეს კულტურული კერა ჰერეთში მაცხოვრებელ ქართველებს საშუალებას აძლეს გარდა იმისა, რომ სულიერი საზრდო მიიღონ, ასევე შეინარჩუნონ კავშირი ისტორიულ სამშობლოსთან.

რა სირთულეების წინაშე დგას ქართული თეატრი ისტორიულ ჰერეთში და ზოგადად რა მნიშვნელობა აქვს ეროვნული კულტურის შენარჩუნებას ისტორიულად ასეთ მნიშვნელოვან რეგიონში, ამაზე თბილისი თაიმსს ესაუბრა კახის თეატრის ხელმძღვანელი ნაილი თოფალაშვილი.

ჩვენი თეატრის ძირითადი პრობლემაა შესაფერისი და სათანადო პირობების არარსებობა. შენობა საკმაოდ რთული საკითხია და ეს თავისთავად ქმნის გარკვეულწილად პრობლემებს ჩვენი საქმიანობისას. თუმცა აზერბაიჯანის სახელმწიფო შეძლებისდაგვარად გვეხმარება აღნიშნული პრობლემის მოგვარებაში. ასევე ქართული მხრიდანაც ექცევა ყურადღება ალიბეგოს კახის ქართულ თეატრს და ეს ნამდვილად მისასალმებელია და დადებით ტენდენციებზე მიანიშნებს.

ქართულენოვანი პიესების დადგმა ერთმნიშვნელოვანია, რადგამ ეს არის ჩვენი მშობლიური ენის პროპაგანდა და სიყვარული, არ ვივიწყებთ ქართულ ენას და ამასთანავე ქართველ მოსახლეობას ვაცნობთ ახალ-ახალ დრამატურგებს. ნამდვილად აქვს ჩვენს თეატრს ეს საგანმანათლებლო ფუნქცია და მომავალი თაობების მშობლიურ ღირებულებებზე აღზრდის რთულ საქმეში ჩვენც შეგვაქვს გარკვეული წვლილი.

რაც შეეხება ადგილობრივების დაინტერესებას, საკმაოდ მაღალია. მაყურებლის ნაკლებობას ნამდვილად არ ვუჩივით, ისინი ელოდებიან ჩვენს დადგმებს და გვამხნევებს მათი ეს დამოკიდებულება.

ძირითადად გვაქვს დრამა, რეალური ცხოვრების ამსახველი სპექტაკლები. ჩვენი მესიჯი არის ხალხისა და ერთმანეთის სიყვარულისა და პატივისცემის კიდევ უფრო გაღვივება, ქართული სულის არდავიწყება. ჩვენს დადგმებში შეხვდებით როგორც თანამედროვე ქართულ დრამატურგიას, ასევე კლასიკასაც, რაც რა თქმა უნდა , კიდევ უფრო მეტად მრავალფეროვანს ხდის ჩვენი თეატრის რეპერტუარს და იწვევს მაყურებლის დაინტერესებას.

საქართველო თავისი არსებობის მანძილზე ყოველთვის შემწყნარებელი იყო როგორც სხვა რელიგიის, ასევე ეთნიკური უმცირესობის კულტურის მიმართ და არცაა გასაკვირი, რომ სამივე თეატრს სახელმწიფო თეატრის სტატუსი აქვს მინიჭებული.

რაც შეეხება ჩვენს პატარა თეატრს, ეს უდიდესი პასუხისმგებლობაა ჩვენი დასისათვის და მას გაფრთხილება სჭირდება. ჩვენი რეგიონი უდიდეს მნიშვნელობას ატარებს, რადგან ეს ძირძველი ქართული მიწაა და აქ კულტურულ ცხოვრებას განსაკუთრებული დატვირთვა აქვს. შესაბამისად ვცდილობთ შევინარჩუნოთ ქართული კულტურა თუნდაც სხვა ქვეყნის ტერიტორიაზე და ენის სიყვარული შევუნარჩუნოთ მომავალ თაობებს.

ჩვენი თეატრი არის ცოცხალი და საღი აზრის მატარებელი და ჩვენი მაცხოვრებლებისათვის მის თითოეულ დადგმას განსაკუთრებული დატვირთვა აქვს. არ შეიძლება დავივიწყოთ საქართველო და პატივი არ ვცეთ იმ ქვეყანას, რომელიც გვაძლევს საშუალებას, ხმამაღლა ჟღერდეს ქართული სიტყვა მის ტერიტორიაზე. კულტურა და კერძოდ, თეატრი კი ყოველთვის იყო და დარჩება კულტურული ინტეგრაციის მნიშვნელოვან ფაქტორად.

ზოგადად რომ ვისაუბრო ჩვენს რაიონზე, სკოლის დამთავრების შემდეგ სწავლას ვაგრძელებთ თბილისში.სოფელში ჩვენი ძირითადი საქმიანობა თხილის პლანტაციებია. დღეის მონაცემებით, 1200 კაცი ვცხოვრობთ სოფელში. რაც შეეხება ქართულ კერას, გვაქვს ქართული სკოლა შოთა რუსთაველის სახელობის. ასევე ბაგა ბაღი,  ქართული სახელმწიფო თეატრი და გვყავს მოცეკვავეთა ჯგუფი „ფესვები“. ქართულ სიტყვას ვამბობთ და ქართულ მუსიკას ვაჟღერებთ სცენიდან.

ასე თუ ისე საქართველოს მხრიდან გვაქვს ხელშეწყობა. ჩამოვდიოდით თბილისში გასტროლებზე. შარშან ნიკოლოზ წულუკიძის იგავარაკებით წავედით გასტროლზე თურქეთში, კერძოდ ბოდრუმში. ძალიან დიდი მადლობა მას ამ მხარდაჭერისთვის. ჩვენ ქართული სიტყვით და ქართული სულით მომავალ თაობებს შევუნარჩუნებთ ჩვენ წილ საქართველოს. ამაში ვხედავთ ჩვენს მისიას. „

მასალა მოამზადა : ანა ურუშაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ისტორია

ისტორიკოსი გიორგი ოთხმეზური გარდაიცვალა

66 წლის ასაკში ისტორიკოსი გიორგი ოთხმეზური გარდაიცვალა.

გიორგი ოთხმეზურმა 1976 წელს დაამთავრა ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ისტორიის ფაკულტეტი. იყო ისტორიის მეცნიერებათა დოქტორი, თსუ-ს ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა ფაკულტეტის ასოცირებული პროფესორი.

გიორგი ოთხმეზურის კვლევის ძირითადი მიმართულებები იყო საქართველოს ისტორია და წყაროთმცოდნეობა, ქართული ეპიგრაფიკა და პალეოგრაფია.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
განათლებაისტორიაკულტურა

მკვდარი ენები – რატომ ქრება ენა?

მკვდარი ენები – რატომ ქრება ენა? ამ კითხვაზე პასუხის გაცემისას უმრავლესობა საბოლოოდ გლობალიზაციაზე შევჩერდებით, რაც დომინანტი ენის მარტივად გავრცელებას უწყობს ხელს. გლობალიზაციის პირობებში მშობლიური ენების გვერდით სხვა ენა არსებობს, ამ ენის მოძლიერებამ კი საბოლოოდ შეიძლება მშობლიური ენის შთანთქმა გამოიწვიოს.

დღესდღეისობით მსოფლიოში 573 მკვდარი ენაა, რომლებზეც აღარ საუბრობენ. 1950 წლიდან 2010 წლამდე მსოფლიოს 230 მკვდარი ენა შემატა, რაც კიდევ ერთხელ მეტყველებს გლობალიზაციის მოძლიერებაზე. მსოფლიოში არსებული ენების მესამედს კი 1000 კაცზე ნაკლები მოსაუბრე ჰყავს. მკვდარ ენათა შორის არის:

  • ლათინური ენა – მიუხედავად იმისა, რომ ამ ენას მეცნიერებასა და კათოლიკურ ეკლესიებში დღესაც აქტიურად იყენებენ, ის მაინც მკვდარ ენათა ჯგუფს მიეკუთვნება. ლათინური ანბანი შექმნილია ბერძნულის ბაზაზე და დღემდე ყველაზე გავრცელებული ანბანია მსოფლიოში. გეოგრაფიული არეალი, სადაც ლათინურ ენას იყენებდნენ რომის იმპერია იყო, ლათინური რომის იმპერიასთან ერთად განადგურდა. ბევრი იტყვის, რომ ამ ენის ელემენტები სხვა ენაშია გამოყენებული, მათ შორისაა: ფრანგული, ესპანური, იტალიური, პორტუგალიური და რუმინული.
  • შუმერული ენა – ამ ენაზე სამხრეთ მესოპოტამიაში საუბრობდნენ ძვ. წ. IV ათასწლეულში. უძველესმა შუმერულმა ცივილიზაციამ სახელი პირველი დამწერლობის სისტემის შექმნით გაითქვა. შუმერული ენა ძველი წელთაღრიცხვის ბოლოს გაქრა. შუმერები თავდაპირველად თიხის ფირფიტებზე გამოსახავდნენ შუმერულ იეროგლიფებს ლერწმის საშუალებით.
  • სანსკრიტული ენა – ინდოეთის უძველესი ენაა, მას მრავალ რელიგიაში იყენებდნენ, მათ შორის ინდუიზმში. უძველესი დროიდან სანსკრიტს ინდოელი ქურუმები(ბრაჰმანები) ფლობდნენ, რომლებიც საუკუნეების განმავლობაში ამ ენაზე შექმნილ სქელტანიან, უზარმაზარ ლიტერატურას მასწავლებლებისაგან(გურუ) მოსწავლეებს ზეპირად გადასცემდნენ. სანსკრიტი აკრძალული იყო დაბალი წარმოშობის მოსახლეობისთვის. ბევრი ამტკიცებს, რომ სანსკრიტი მკვდარი ენა არ არის და დღესაც არსებობს ნეპალში 1600-მდე ადამიანი, რომლებიც სანსკრიტს მშობლიურ ენად აღიარებენ.

 

მასალა მოამზადა: ნინი ხეცურიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
არქეოლოგიაისტორია

მსოფლიოს უძვირფასესი ისტორიული არტიფაქტები

ისტორიამ ბევრი საჩუქარი დაგვიტოვა დაწყებული მნიშვნელოვანი ფიგურებიდან, რომლებმაც შეცვალეს სამყარო, დამთავრებული იდუმალი მოვლენებით. დაკარგულმა ცივილიზაციებმა  ძვირფასი ნივთები დაგვიტოვეს, რომელთა მნიშვნელობა და ღირებულება ფასდაუდებელია კაცობრიობისთვის. გთავაზობთ რამდენიმე უძვირფასეს ისტორიულ არტიფაქტს :

მთვარის კლდის ნატეხები

შეიქმნა: 4 მილიარდი წლის წინ

აღმოაჩინეს: 1969 წ

ღირებულება: 1 გრამი – 300 000 აშშ დოლარი.

ნილ ამსტრონგის მიერ 60-იან წლებში მთვარიდან ჩამოტანილი კლდის ნატეხები ისეთი პოპულარული გახდა, რომ ის 2000-იანი წლების დასაწყისში ჯონსონის კოსმოსური ცენტრიდან მოიპარეს.

სასამართლო პროცესებისთვის საჭირო გახდა ნასა-ს მთვარის კლდის ნატეხების ფასი დაედგინა. ორგანიზაციამ განაცხადა, რომ თითოეული გრამის ღირებულება 300 000 აშშ დოლარს აღემატებოდა. მიუხედავად იმისა, რომ მთვარეზე რეალური უფლებები არავის აქვს, შეერთებული შტატების მთავრობა მიიჩნევს, რომ ნიმუშები ქვეყნის საგანძურია, რომელიც არ უნდა გაიყიდოს.

ცინის დინასტიის ვაზა

შეიქმნა: მე-18 საუკინეში

აღმოაჩინეს: 2010 წ

ღირებულება: 83 მილიონი აშშ დოლარი

ლონდონში მცხოვრებმა ერთ-ერთმა ოჯახმა შემთხვევით აღმოაჩინა ნათესავის გარდაცვალების შემდეგ მისი სახლის სხვენზე. ჩვეულებრივი თვალისთვის ეს უბრალოდ ვაზაა, პროფესიონალისთვის კი – 83 მილიონი დოლარის საბადო.

როზეტის ქვა

შეიქმნა: ძვ. წ. აღ-ით 196 წელს

აღმოაჩინეს: 1799 წელს

ღირებულება: შეუფასებელი

ძვ. წ. აღ-ით 196 წელს შექმნილი  გრანოდიორიტის სტელა, რომელზეც აღბეჭდილია ეგვიპტის მეფე პტოლემე V-ის განკარგულებით გამოცემული ბრძანება. ბევრი მეცნიერი ამბობს, რომ ქვა ძველეგვიპტური იეროგლიფების გაშიფვრის გასაღებია.

 დრაკონის სავარძელი

შეიქმნა: 1917-1919 წლებში

აღმოაჩინეს: 2009 წელს

ღირებულება: 25 მილიონი აშშ დოლარი

“დრაკონის” სავარძელი ირლანდიელმა არქიტექტორმა ეილენ გრეიმ მე -20 საუკუნის დასაწყისში შექმნა. ის 1973 წელს ივ სენ ლორანმა  იყიდა, საბოლოოდ კი 2009 წელს, 25 მილიონ აშშ დოლარად გაიყიდა.

არტემიდა და ირემი

 შეიქმნა: ძვ. წ. აღ.-ის I საუკუნესა და ახალი წ. აღ-ის I საუკუნეს შორის პერიოდში

აღმოაჩინეს: 1920-იანი წლებში

ღირებულება: 28.6 მილიონი აშშ დოლარი.

მრავალსაუკუნოვანი ქანდაკება 1920-იან წლებში იპოვეს რომში, ტერიტორიაზე, სადაც მშენებლობა მიმდინარეობდა.  ის 2007 წელს სოტბის აუქციონზე 28 მილიონ აშშ დოლარად გაიყიდა.

ოქროს ვერძის ქანდაკება

შეიქმნა: ძვ. წ. 2600-2400 წლებში

აღმოაჩინეს: 1928 წელს

ღირებულება: ფასდაუდებელი

ლეონარდ ვულმა ვერძის ორი ქანდაკება ურმის სამეფო სასაფლაოზე ერთ – ერთ საფლავთან 1928 წელს აღმოაჩინა. სპილენძის, ოქროსა და ხისგან დამზადებული ფიგურა რესტავრაციის შემდეგ ლონდონის ბრიტანეთის მუზეუმში გამოიფინა. მისი საფუძველი თავისთავად წარმოადგენს ხელოვნების ნიმუშს, რომლის შეფასება შეუძლებელია უნიკალური ისტორიის გამო.

ზეთისცხების ქვა

შეიქმნა: 30-33 წლებში

აღმოაჩინეს: თარიღი უცნობია

ღირებულება: შეუფასებელი

მორწმუნეები აცხადებენ, რომ იესოს მოწაფემ, იოსებ არიმათიელმა, ქრისტეს ცხედარი ცხედარი ჯვარცმის შემდეგ, სამარხში დაკრძალვამდე, ზეთისცხების ქვაზე მოათავსა. იერუსალიმის წმინდა საფლავის ეკლესიაში უამრავი ადამიანი მიდის, ქვას ეამბორება და ყვავილებს დებს. ასე რომ, მისი ღირებულება ფასდაუდებელია.

ანტიქითერას მექანიზმი

შეიქმნა: ძვ. წ. 87 – ძვ. წ. 205 წლებში

აღმოაჩინეს: 1901 წელს

ღირებულება: შეუფასებელი

როდესაც 1901 წელს ანტიქითერას მექანიზმი აღმოაჩინეს, დანამდვილებით არავინ იცოდა, რა იყო ეს. მეცნიერებს დიდი დრო და გამოკვლევა დასჭირდა, რომ დაედგინათ, რომ ეს არის ერთგვარი რთული საათის მექანიზმი.

მეცნიერებს უჭირთ იმის ახსნა, როგორ შეძლეს ასეთი რთული მექანიზმის ძვ. წ. 87 – ძვ. წ. 205 წლებში შექმნა. ნამუშევრის დათვალიერება ათენის ეროვნულ არქეოლოგიურ მუზეუმშია შესაძლებელი.

დედოფალ ნეფერტიტის ბიუსტი

შეიქმნა: ძვ. წ. 1345 წელს

აღმოაჩინეს: 1912 წელს

ღირებულება: შეუფასებელი

ნეფერტიტის ბიუსტი გერმანელმა არქეოლოგებმა 1912 წელს თუტმოსის საამქროში აღმოაჩინეს. ის ამჟამად გერმანიაში, ბერლინის Neues Museum- შია გამოფენილი.

ბრილიანტის ყელსაბამი „იმედი“

შეიქმნა: დაახლოებით ოთხი საუკუნის წინ

აღმოჩენის თარიღი უცნობია

ღირებულება: 200 – 350 მილიონი აშშ დოლარი

უზარმაზარ 45,52 კარატიან ბრილიანტს არაჩვეულებრივი ლურჯი ფერი აქვს. ზუსტად რამდენი წლისაა ყელსაბამი ცნობილი არ არის.

ყელსაბამს მე-19 საუკუნის ბოლოსა და მე -20 საუკუნის დასაწყისში ვაშინგტონის საზოგადოების გამოჩენილი პირი ევალინ უოლშ მაკლინი ფლობდა. საბოლოოდ კი, 1958 წელს, ის ბუნების ისტორიის ეროვნულ მუზეუმს გადაეცა და დღემდე იქ ინახება.

მასალა მოამზადა : თამარ ტაბატაძემ 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ისტორია

“მაჩაბელი” – პრინც მაჩაბელის ოქროთი მოვარაყებული სუნამო თბილისშია

ხელოვნების ნიმუშების მოყვარულებს ხელოვნების მუზეუმი სიახლეს სთავაზობს. დამთვალიერებლებს უნიკალური შესაძლებლობა მიეცათ – ექსპონატებს სუნამო “მაჩაბელის” ფლაკონი და ძვირფასი სამეჯლისო აქსესუარი დაემატა. ეს ნივთები მუზეუმს საჩუქრად ემიგრანტმა ნინა ტარასაშვილმა გადასცა.

 

ამ სასიამოვნო სიახლის შესახებ ხელოვნების მუზეუმი სოციალურ ქსელში ავრცელებს ინფორმაციას.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ბიზნეს პერსონაბიზნესიისტორია

“თუ გინდა იყო ლამაზი ქალი, უნდა დალიო ლაღიძის წყალი”

ყველაფერი მაშინ დაიწყო, როდესაც 14 წლის მიტროფონე ლაღიძე მშობლებმა სამუშაოდ ქუთაისში გააგზავნეს. მიტროფონემ პეტრე ყოყოჩაშვილისა და პოლონელი ცეზარ ივანოვსკის აფთიაქში დაიწყო მუშაობა შეგირდად. ივანოვსკის აფთიაქის გარდა ლიმონათის წარმოება ჰქონდა. მისი გარდაცვალების შემდეგ, მიტროფონე ლაღიძე ჩაუდგა  წარმოებას სათავეში.

ლაღიძემ დაიწყო  გამაგრილებელი სასმელების  მომზადება და  იყენებდა ნატუურალური ხილს და ბალახის ნედლეულებს. 1887 წელს მან შექმნა ნატურალური ხილის და პროდუქტებისგან დამზადებული უნიკალური წყლის რეცეპტი, რომელსაც ,,ლაღიძის წყლები“ ეწოდა.  1900 წელს გაიხსნა ქუთაისში გაიხსნა მცირე ზომის გამაგრილებელი ქარხანა.

წყლების გამორჩეული გემო იქმნებოდა საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში შერჩეული ხილით, მიტრფონე ამ ყველაფერს დიდ ყურადღებას ანიჭებდა და მკაცრად აკონტროლებდა.

ცოდნის გასაღრმავებლად ლაღიძე ევროპაში გაემგზავრა, რის შემდეგაც საფრანგეთიდან საქრთველოში შუშის ბოთლების შემოტანა დაიწყეს, ასევე საჭირო გახდა ეტიკეტის შექმნა. ,,ლაღიძს წყლის“ ეტიკეტს ამშვენებდა ჩიხტიკოპიანი ქალი, რომელიც მიტროფეს დედა გახლდათ და წარწერა ,,მოითხოვეთ ყველგან“.

1906 წელს ილიას და აკაკის შუამდგომლობით თბილისში, გოლოვინის (ახლანდელი შოთა რუსთაველის) პროსპექტზე გაიხსნა მაღაზია ,,ლაღიძის წყლები“, მალე ეს ადგილი ღირებული გახდა ყველა თაობის და ასაკის წარმომადგენლისთვის.

ისტორიის თანახმად, 1952 წელს ამერიკის შეერთებებული შატაების 33-ე პრეზიდენტმა, ჰარი ტრუმენმა 1000 ბოთლი კოკა-კოლა გაუგზავნა სტალინს. სტალინმა მოსკოვში დაიბარა მიტროფონე ლაღიძე, რომ შეექმნა საუკეთესო უალკოჰოლო გამაგრილებელი სასმელი. ტრუმს გაუგზავნეს ლიმონის, მსხლის, შოკოლადის და ქლიავის სასმელები, რომლმაც ამერიკის პრეზიდენტი აღაფრთოვანა. ცოტა ხანში თეთრი სახლიდან წერილი მოვიდა, ამერიკელები ლაღიძის ლიმონათის ექსპორტს ითხოვდნენ.იმავე წელს  სტალინის ბრძანებით, ლაღიძე ქვეყნის კვების მრეწველობის სამინისტროს მთავარ კონსულტანტად დაინიშნა.

1960 წელს,  90 წლის ასაკში გარდაიცვალა მიტროფენე ლაღიძე.  მას დიდი წვლილი მიუძღვის ქვეყნის პოპულარიზაციისა და განვითარებისთვის.

მასალა მოამზადა : ლალი კიკვაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
განათლებაისტორიაკულტურა

„ვეფხისტყაოსანი“ ინდოეთში ჰინდურ ენაზე გამოიცა

შოთა რუსთაველის “ვეფხისტყაოსანი” ინდოეთში ჰინდურ ენაზე გამოიცა. წიგნის თარგმნის და ჰინდურ ენაზე გამოცემის იდეა ინდოეთის რესპუბლიკაში საქართველოს ელჩს არჩილ ძულიაშვილს ეკუთვნის.

ჰინდურ ენაზე გამოცემული პოემის პრეზენტაცია ჯაიპურის წიგნის ფესტივალის ფარგლებში ონალინ გაიმართა.

როგორც ინდოეთის რესპუბლიკაში საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩმა არჩილ ძულიაშვილმა პრეზენტაციაზე განაცხადა, „ვეფხისტყაოსნის“ ჰინდურ ენაზე თარგმნის და გამოცემის იდეა დიდი ხანია, აქვს და მისი განხორციელება ინდოეთში დიპლომატიური მისიით ჩასვლისთანავე დაიწყო.

„2016 წელს, როდესაც ინდოეთში პირველად ჩამოვედი დიპლომატიური მისიით, რათა წარმედგინა ჩემი ქვეყანა – საქართველო, მომეცა ფანტასტიური შესაძლებლობა უკეთ გავცნობოდი ინდურ კულტურას, რომელმაც მნიშვნელოვანი და განსაკუთრებული ადგილი დაიკავა ჩვენს გულებში. უძველესი კულტურითა და ტრადიციებით, საქართველო და ინდოეთი ყოველთვის ახლოს იყვნენ ერთმანეთთან.

ინდოეთში ჩასვლის პირველივე დღიდან, მოტივირებული ვიყავი, ინდოელი მკითხველისთვის, ქართული ლიტერატურის ბრწყინვალება გამეცნო და დღეს, მოხარული ვარ გაცნობოთ, რომ პირველად, ჰინდურ ენაზე, გამოქვეყნდა ქართული ლიტერატურის ერთ-ერთი ყველაზე დიდებული შედევრი, “ვეფხისტყაოსანი“, რომელიც უდიდესი ქართველი პოეტის შოთა რუსთაველის მიერ არის დაწერილი. ეს არის პოემა თავისი უნივერსალური ღირებულებებით, რომელიც აღწერს ბრძოლას ნათელსა და ბნელს შორის.

მე მინდა ვისარგებლო ამ შემთხვევით და მადლობა გადავუხადო ყველას, ვინც მონაწილეობა მიიღო ამ დიდებული პროექტის შექმნაში და ასევე, ვულოცავ ყველას, ამ ისტორიული პროექტის წარმატებით დასრულებას.

მინდა ვისარგებლო შემთხვევით და მადლობა გადავუხადო ლიტერატურის ფესტივალის დირექტორებს, რომ საშუალება მოგვცეს წარვადგინოთ ეს ეპიკური პოემა საქართველოდან. მადლობა ყველას, ვინც ჩვენ გვერდით იყო”, – განაცხადა არჩილ ძულიაშვილმა ჯაიპურის წიგნის ფესტივალის ფარგლებში გამართულ ონლაინპრეზენტაციაზე.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ისტორიაკულტურა

საარქივო ჩანაწერი – გურული ქალების მოთხოვნები, რომლებიც მათ ქმრებისა და საქმროების წაუყენეს

გთავაზობთ, საარქივო ჩანაწერს, სადაც ჩანს, როგორი მეამბოხე სულის არიან გურული ქალები. უცნობია, რომელი წლით თარიღდება ჩანაწერი.

ჩანაწერი გურული ქალების მოთხოვნებს ეხება, რომლებიც მათ ქმრებისა და საქმროებისთვის წაუყენებიათ:

ტექსტს უცვლელად გთავაზობთ:

„აქაურმა ბარიშნებმა და მანდილოსნებმა 12 თვეს გაფიცვა გამოუცხადეს თავიანთ ქმრებს და საქმროებს. წარუდგინეს შემდეგი მოთხოვნები:

1. 8 სათის სამუშაო დღე;

2. სამუშაოს განაწილება: (სამხელ ქმარმა უნდა გააკეთოს სადილი კვირაში, სამხელ ცოლმა. ან და თანამშრომლობის ნიადაგზე ქმარმა ჭადი უნდა დააკრას, ცოლმა ლობიო გააკეთოს);

3. დილა-საღამოს ჩაი, რძე და პური;

4. ღამე მუშაობის მოსპობა;

5. საღამოობით ბაღში სეირნობა სამი საათი, მაგრამ რადგან ბაღი არაა, წყლის პირას და კლდე ღრეებში;

6. ქმრებმა უსათუოთ უნდა იცოდნენ ჭრა-კერვა და ბავშვის ძუძუს წოვება. რადგან ქალებს საამისოთ ვერ მოუცლიათ, და სხვა მრავალი.

ქმრები ცუდ მდგომარეობაში არიან და არ იციან რა ქნან. ამბობენ ლოკაუტს გამოაცხადებენო. საზოგადოთ, ჩვენში ქალების ემანსიპაცია მდევის ნაბიჯით წინ მიდის“,- წერია საარქივო ჩანაწერში.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ისტორიასაქართველო

,,ეშმაკის მათრახით” გაშარჟებული ბოლშევიკური რუსეთი

ყველასთვის ცნობილია, რომ 1921 წლის 25 თებერვალს საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკა დაეცა და რუსეთის საოკუპაციო რეჟიმი დამყარდა, თბილისის თავზე კი წითელი დროშა ააფრიალეს. თუმცა, თავისუფლებისმოყვარე ერს წინააღმდეგობა არ შეუწყვეტია და კომუნისტური ტირანიის მიუხედავად, ჯერ კიდევ ამ თარიღამდე ცდილობდა, თუნდაც შეფარვით გამოეხატა წინააღმდეგობა რუსული აგრესიის წინააღმდეგ. ამის ერთ-ერთი მაგალითია ყოველკვირეული იუმორისტული ჟურნალი – ,,ეშმაკის მათრახი“.

გამოცემა თბილისში 1907 წლიდან გამოდიოდა, მაგრამ, თბილისის გენერალ-გუბერნატორის განკარგულებით, 1908 წლის 11 აგვისტოს დაიხურა. მისი გამოცემა განახლდა 1915 წლის 1-ლ მარტს და გამოდიოდა 1917 წლის ბოლომდე. შემდეგ ,,ეშმაკის მათრახის” გამოცემა კვლავ შეწყდა და კვლავ განახლდა 1919 წლის დეკემბერს, გამოცემა გაგრძელდა 1921 წლის 14 თებერვლამდე. მთელი ამ პერიოდის განმავლობაში ,,ეშმაკის მათრახი” გამოდიოდა სხვადასხვა სახელწოდებით: „მათრახი“, „მათრახი და სალამური”, ,,სალამური“, ,,ჩვენი სალამური“ და სხვა.

ჟურნალში გაშარჟებულია ბოლშევიკური რუსეთი, როგორც, ერთი მხრივ, ჩვენი თავისუფლების აშკარა მტერი და პოტენციური აგრესორი და, მეორე მხრივ, გაშარჟებულია, რუსეთის ბოლშევიკური ტოტალიტარული რეჟიმი მისი ყველა გამოვლინებით. მასალის დიდ ნაწილს შეადგენს პოლიტიკური შარჟები და კომიქსები, თუმცააგრეთვე  წარმოდგენილია თხრობითი მასალაც (ნაწყვეტები ფელეტონებიდან და ეპიგრამებიდან).

აღნიშნული მდიდარი მასალა საინტერესოა ბევრი ასპექტით, თუმცა განსაკუთრებით ხაზგასასმელია იმპერიალისტური რუსეთის დაუნდობელი კრიტიკის პათოსი, რომელიც იგრძნობა ლამის ყოველ ნომერში და რომელიც მიანიშნებს თუ რამდენად ძლიერი იყო უნდობლობა რუსეთის, როგორც პოტენციური აგრესორის მიმართ. აღსანიშნავია, რომ რუსეთის გარდა კარიკატურები ეხებოდა საქართველოს არაკეთილმოსურნე სხვა სახელმწიფოებსაც და, უპირველეს ყოვლისა, კრიტიკა შეეხო  დასავლეთ ევროპის საზოგადოებას, რომლის მაგალითიცაა შემდეგი კარიკატურა, სახელწოდებით  -,,უმაღლესმა საბჭომ იცნო საქართველოს დამოუკიდებლობა“, სადაც გაშარჟებულია დასავლეთ ევროპის სრული გულგრილობა და ინფორმაციული ვაკუუმი  ჩვენი ქვეყნისადმი:

                      ჟურნალი ეშმაკის მათრახი. 1920 . №24, მაისის 2

          კარიკატურების გარდა ჟურნალში მუდმივად ქვეყნდებოდა პამფლეტებიც,  რომელთაგან აღსანიშნავია  ,,კორესპონდენტი ანუ სინდისიც კარგი საქონელია“. აღნიშნულ პამფლეტში გაშარჯებულია დეზინფორმაცია, რომელიც, როგორც წესი, ვრცელდებოდა ხოლმე ჩვენი ქვეყნის შესახებ დასავლეთის პრესაში, ამ პამფლეტის ავტორი არის გამოგონილი ინგლისელი ჟურნალისტი – ,,ჯონ ჯოლი“, რაც კიდევ ერთი მახვილგონივრული ლიტერატურული ხერხია, ,,დოქტრინა“ გთავაზობთ ამონარიდს პამფლეტიდან: ქალაქი თბილისი საშიშარ სანახაობას წარმოადგენს. არცერთი სახლი, არცერთი ტელეგრაფის ბოძი, არცერთი ქუჩის ფანარი სწორათ არა დგას. ყველაფერი მინგრეულმონგრეული და მიღრეცილმოღრეცილია.  ქუჩებში გააფთრებული ბოქსია გამართული: ქუჩებში  ვერ შეხვდებით ვერცერთ ადამიანს, განურჩევლათ სქესის, ეროვნების, რწმენისა და მიმართულებისა, რომ თავზე ჭრილობა არაჰქონდეს შეხვეულიჭრილობა აქვს მიღებული არა მარტო ადამიანს, არამედ პირუტყვებსაც! აქ ვერ ნახავთ ვერცერთ ძაღლს, ცხენს, კატას, რომ თავი შეხვეული არა ჰქონდეს.

საქართველოს ჰყავს ჯარი  და სახალხო გვარდია. ისინი ერთმანეთს სჭამენ. ქუჩაში გვარდიელი და ჯარისკაცი ერთად ვერ გაივლის. უთუოდ ერთმანეთს დახოცენ და შემდეგ შესჭამენქართველებს ბრძოლა არ ეხერხებათ: ჯარიც და გვარდიაც მხდალები არიან, სომხებს და თათრებს ამ მხრივ არ ჰგვანან.  პამფლეტის ავტორი ბოლოს დასკვნის სახით ამბობს: ,,ქართველო კორესპოდენტებო, ისწავლეთ უცხოელებისაგან, როგორ უნდა კორესპოდენციების წერა, როგორ უნდა პატარა ერის დახმარებაჩვენ დარწმუნებული ვართ, რომ ჯონ ჯოლი  თქვენთვის მაგალითი იქნება. ‘’სინდისიც კარგი საქონელია’’ ტყვილად როდი ამბობს ქართველი ხალხი..

შემდეგი კარიკატურაა ,,ბათუმის ოპერაცია“, სადაც ინგლისის იმპერიალისტური პოლიტიკა არის გაშარჟებული:

    ჟურნალი ეშმაკის მათრახი. 1920 . №21, აპრილის 11

            თუმცა, ჟურნალი არც ჩვენივე ქვეყნის უარყოფითი მხარეების ნათლად გაკიცხვას ერიდებოდა, როგორც ეს შემდეგ პამფლეტშია ნაჩვენები. ,,ქართველი მხედარი“ ასახავს  ჩვენსავე სუსტ პოლიტიკას მსოფლიო ასპარეზზე:

       ჟურნალი ეშმაკის მათრახი. 1920 . №16, მარტის 17

უშუალოდ  რუსულ რეჟიმს სატირულად ასახავს კარიკატურა ,,საბჭოთა რუსეთის ღმერთი“, სადაც  რუსეთი გამოსახულია როგორც ერთ-ერთი ინდუისტური ღვთაება – შივა, რომელსაც ოთხი კიდურის ნაცვლად, ამ შემთხვევაში, რვა კიდური აქვს და თითოეული მათგანით უჭირავს დანა, სასმელი, იარაღი, სახრჩობელა, და ა.შ.:

                  ჟურნალი ეშმაკის მათრახი. 1920 . №23, აპრილის 25

საბჭოთა პოლიტიკამ, რა თქმა უნდა საზოგადოების ყველა სფერო მოიცვა და, მათ შორის, ხელოვნებაც, ,,ეშმაკის მათრახიც“  ბევრჯერ შეეხო ამ თემას და შემდეგ კარიკატურაშიც ასახა მთავრობის ძალადობრივი პოლიტიკა, თუნდაც ხელოვნებასთან მიმართებით:

   ჟურნალი ეშმაკის მათრახი. 1920 . №37 აგვისტო

დაბოლოს, კიდევ ერთი საინტერესო კარიკატურაა ,,სიფრთხილეს თავი არა სტკივა”, რომლის გაშიფვრა, წაშლილი წარწერის მიუხედავადაც, რთული არ არის,  აქ ვხედავთ საქართველოს, რომელიც დამალულია და უფრთხის თეთრ დათვს. მნიშვნელოვანია რომ საქართველო ამ შემთხვევაში გაიგივებული ქალთან, ქალს  კი, როგორც წესი,  მაინც უფრო მეტად მიეწერება უმწეობა:

         ჟურნალი ეშმაკის მათრახი. 1920 . №10, იანვრის 25

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ისტორიაკულტურა

საინტერესო ფაქტები პაბლო პიკასოს შესახებ

  • პაბლო პიკასოს სრული სახელი 23 სიტყვისგან შედგება და შემდეგნაირად ჟღერს: Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso;
  • პიკასომ პირველი ნახატი 9 წლის ასაკში დახატა, რომლის სახელია “ლე პიკადორი”;
  • პაბლო პიკასო დააპატიმრეს ,,მონა ლიზას” ქურდობისთვის. 1911 წელს ლეონარდო და ვინჩის ,,მონა ლიზა” მოიპარეს ლუვრიდან, იმ დროისთვის პიკასო 29 წლის იყო. მისი მეგობარი პოეტი გიომ აპოლინერი დაკითხვაზე მიიყავნეს, როგორც ეჭვმიტანილი. პოეტმა კი პაბლო პიკასოს დაადო ხელი, რის შემდეგაც ორივე მათგაი დააკავეს, მოგვიანებით კი გაათავისუფლეს. საბოლოოდ ორი წლის შემდეგ გაირკვა, რომ ლუვრის თანამშრომელმა მუზეუმში დააბრუნა ნამუშევარი;
  • პალო პიკასოს მამა გამოცდილი და ცნობილი მხატვარი იყო, ის ასწავლიდა ადგილობრივ ხელოვნების სკოლაში. პიკასოს მამა შვილის ნიჭიერების დანახვის შემდეგ თავს ანებებს ფერწერას, რადგან მისმა ვაჟმა აჯობა, როდესაც პაბლო პიკასო სულ რაღაც 13 წლის იყო. პაბლოს მამა მოგვიანებით ისევ განაგრძობდა ხატვას, თუმცა მამა-შვილს არასტაბილური ურთიერთობა ჰქონდა;
  • პაბლო პიკასო გინესის მსოფლიო რეკორდების წიგნშია მოხსენიებული, რის მიხედვითაც მან შექმნა 13500 ნახატი და დიზაინი, 100000-მდე ანაბეჭდი და გრავიურა, 34000 წიგნის ილუსტრაცია, 300 ქანდაკება და კერამა. არცერთი მხატვრის მოღვაწეობა ასეთი შემოქმედებითი არ ყოფილა, როგორიც პაბლო პიკასოსი;
  • პიკასოს ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი ნახატია ,,გერნიკა”, ეს ნამუშევარი პოლიტიკური განცხადება იყო ნაცისტების დამანგრეველი დაბომბვის შემდეგ ქალაქ გერნიკაზე, ესპანეთის სამოქალაქო ომის დროს. ამბობენ, რომ 1940 წელს პიკასო გამოიძახეს გესტაპოში, პარიზში. საუბრის თემა ეს ნახატი იყო. “ეს გააკეთეთ თქვენ?”- “არა, ეს გააკეთეთ თქვენ”;

წყარო: Thefactsite 

მასალა მოამზადა: ნინი ხეცურიანმა

ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 18 19 20 21 22 34
Page 20 of 34