მედიცინა

მეცნიერები: ,,ნარკომანებს „ლომკა“ გარდაცვალების შემდეგაც აქვთ”

ახლახან  ჩატარებული კვლევა ამტიცებს, რომ აბსტინენციის სინდრომი (ე.წ. ლომკა) ნარკოტიკებზე დამოკიდებულ ადამიანებს სიკვდილის შემდეგაც აღენიშნებათ.

ცნობილია, რომ პროტეინი დამოკიდებული ადამიანის ტვინის ჯილდოს ცენტრში იცვლება – იყოფა ან მცირდება.

უამრავი აუტოფსიის ჩატარების შედეგად ავსტრიელმა მეცნიერებმა დაადგინეს, რომ გარდაცვლილი ჰეროინდამოკიდებულების ტვინებში პროტეინი მოდიფიცირებულია.

ცილა, რომელსა FosB-ს უწოდებენ, არის ტვინში მდებარე ტრანსკრიპიული ფაქტორი, რომელიც, სხვა მოლეკულებთან ერთად, ჩართულია ე.წ. ტრანსდუქციაში (უჯრედებისთვის სტიმულის გადაცემა).

ამბობენ, რომ მას უჯრედებს შორის გენეტიკური ინფორმაცია გადააქვს და ასევე განსაზღვრავს გააქტიურებულია თუ არა ესა თუ ის გენი.

FosB აქტიური ცილის – AP1-ის ნაწილია, რომელიც ჩართულია მარეგულირებელი გენის ექსპრესიაში სტიმულების სპექტრის საპასუხოდ, მათ შორის სტრესისა და ბაქტერიული ინფექციების.

ნარკოტიკების მუდმივი მიწოდების გამო  FosB გადაიქცევა DeltaFosB-ად, რომელიც ქრონიკული მოხმარების შემთხვევაში სულ უფრო და უფრო სტიმულირდება, უფრო მეტიც, ის ზეგალენას ახდენს სტრუქტურული ცვლილებებების ზრდის ფაქტორებზე (ნეირონთა პლასტიურობა) ტვინში – დაახლოებით იმ რეგიონში, სადაც მეხსიერება ფორმირდება.

იმის მტკიცებულება, რომ პროტეინის მოდიფიცირება გარდაცვალების შემდეგ წყდება, ვენის სამედიცინო უნივერსიტეტის სასამართლო მედიცინის დეპარტამენტმა მოიპოვა. დეპარტამენტმა 15 ჰეროინდამოკიდებულის ტვინის ქსოვილის ნიმუში გამოიკვლია.  მეცნიერები, რომლებიც კვლევაში იყვნენ ჩართულები, აცხადებენ, რომ DeltaFosB გარდაცვლილი ადამიანის ტვინში გარდაცვალებიდან ცხრა დღის შემდეგაც ვლინდება.

მიუხედავად იმისა, რომ პროტეინის მუტაცია გარდაცვალებიდან ერთ კვირაზე მეტხანს აღინიშნება, მეცნიერებს სჯერათ, რომ ეს პერიოდი გაცილებით ხანგრძლივია იმ ცოცხლებში, რომლებიც გამოჯანმრთელებას ცდილობენ – და ის შესაძლოა თვეებიც გრძელდებოდეს. მათ ასევე მიაჩნიათ, რომ ეს შედეგები მედიკოსებს ოპიატსა და ჰეროინ დამოკიდებული ადამიანების მკურნალობის განითარებაში დაეხმარებათ.

“იმ შემთხვევაში, თუ ნარკოტიკების ძლიერი სურვილი ტვინში თვეების განმალობაში რჩება, მნიშნელოანია, ხანგრძლივი რეაბილიტაციის უზრუნველყოფა და შესაბამისი ფსიქოლოგიური მხარდაჭერა,” – ახადებენ  კვლევაში ჩართული მეცნიერები.

წყარო: Dailymail