კვლევებიმედიცინამსოფლიო

მეცნიერები ასახელებენ ფერმენტს, რომელიც, შეიძლება, ადამიანების ნაწილში დეპრესიის გამომწვევი მიზეზი იყოს

მსოფლიოში დეპრესიის პრობლემა დაახლოებით 280 მილიონ ადამიანს აწუხებს. ახალი კვლევის შედეგად მეცნიერებმა აღმოაჩინეს ფერმენტი, რომელიც, შესაძლოა, პასუხისმგებელი იყოს რეპროდუქციული ასაკის ზოგიერთ ქალში დეპრესიის გამოწვევაზე.
ვუჰანის უნივერსიტეტის სამედიცინო მკვლევარმა დი ლიმ და მისმა კოლეგებმა შეადარეს 18-დან 45 წლამდე ასაკის 91 ქალის სისხლის შრატი, რომლებსაც დეპრესია აწუხებდათ 98 ქალის სისხლის შრატს, რომლებსაც დეპრესია არ აწუხებდათ. მეცნიერები გაოცდნენ, როდესაც აღმოჩნდა, რომ დეპრესიის მქონე ადამიანებს შრატში ესტრადიოლის დონე თითქმის ნახევარი ჰქონდათ.
იდეა, რომ ესტრადიოლი დაკავშირებულია დეპრესიასთან 100 წელზე მეტია არსებობს. ესტრადიოლის ბუნებრივი დაქვეითება მენოპაუზის დროს და ორსულობის შემდეგ აშკარად დაკავშირებულია განწყობის უარყოფით ცვლილებებთან.
დეპრესიის კავშირი ესტრადიოლთან, სავარაუდოდ, ხსნის, თუ რატომ არის ის ორჯერ უფრო ხშირი ქალებში, ვიდრე მამაკაცებში.
ესტრადიოლი საკვერცხეებში წარმოიქმნება, ღვიძლში მეტაბოლიზდება და შემდეგ გადადის ნაწლავში. აქ კი ჰორმონი ნაწილობრივ ხელახლა შეიწოვება სისხლძარღვში.
გენის ანალიზმა აჩვენა, რომ K. aerogenes ესტრადიოლს გარდაქმნის ესტრონად ფერმენტით, რომელსაც ეწოდება 3β-HSD. ამ ფერმენტის გენის E. coli-ში შეყვანამ და შემდეგ თაგვების ამ ბაქტერიებით დაინფიცირებამ ესტრადიოლის იგივე ვარდნა და დეპრესიის სიმპტომების გაჩენა გამოიწვია.
თაგვებს 3β-HSD-ით, რომლებიც აწარმოებენ E. coli-ს, ასევე ჰქონდათ ესტრადიოლის დაბალი დონე თავის ტვინში, მათ შორის ჰიპოკამპში, ეს არის ტვინის ნაწილი, რომელიც, როგორც ცნობილია, ჩართულია დეპრესიაში. ეს ყველაფერი ერთად აღებული იმაზე მეტყველებს, რომ მიკრობებით წარმოქმნილი ფერმენტი ტვინის პრობლემებს იწვევს.
წინა კვლევაში, მკვლევარებმა დაადგინეს იგივე ფერმენტის დონის ზრდა დეპრესიულ მამაკაცებში; ფერმენტს ასევე შეუძლია ტესტოსტერონის დაქვეითება.
„ორივე კვლევა იძლევა იმის ვარაუდის საფუძველს, რომ 3β-HSD ფერმენტი მონაწილეობს დეპრესიის განვითარებაში და რომ ეს კავშირი სქესზე არ არის დამოკიდებული“, – განმარტავენ მკვლევარები.
გარკვეული აქცენტი გაკეთდა ესტროგენის შემცვლელ თერაპიაზე, როგორც ქალებში დეპრესიის შესაძლო მკურნალობის გზაზე, მაგრამ მეცნიერთა გუნდი აღნიშნავს, რომ 3β-HSD-ის გამომმუშავებელმა ბაქტერიამ შეიძლება  რეციდივები გამოიწვიოს.
„ნაწლავში ესტრადიოლის დამშლელი ბაქტერიები შეიძლება ინტერვენციისთვის უკეთესი სამიზნე იყოს“, – აღნიშნავენ ისინი.
კვლევა Cell Metabolism-ში გამოქვეყნდა.

წყარო : sciencealert.com