გამოგონება - ინოვაციამედიცინა

ახალი პროგრამა კიბოს დიაგნოზს სიმტპომების გაჩენამდე სვამს

მოწყობილობა, რომელსაც სისხლის ნიმუშში კიბოს აღმოჩენა მისი სიმპტომების გამოვლენამდე შეუძლია, ერთ წელში იქნება მზად.

ამერიკელმა მეცნიერებმა კომპიუტერული პროგრამა შეიმუშავეს, რომელსაც სიმსივნური დნმ-ის აღმოჩენა და იმის დადგენა შეუძლია, თუ სხეულის რომელი ნაწილიდან მოდის ის.

ლოს ანჯელესის კალიფორნიის უნივერსიტეტის მეცნიერების მიერ შექმნილი პროგრამა – CancerLocator – კიბოს დნმ-ში კონკრეტულ მოლეკულურ ნიმუშს ეძებს შემდეგ კი ამ ნიმუშებს სხვადასხვა ტიპის კიბოს შედეგად გამოწვეული გენეტიკური მოდიფიკაციების მონაცემთა ბაზას ადარებს.

,,კიბოს არაინვაზიური დიაგნოსტიკა ძალიან  მნიშვნელოვანია, რადგან იგი კიბოს ადრეული დიაგნოსტიკის საშუალებას და შესაბამისად – განკურნების მეტ შანსს იძლევა. ჩვენ შევქმენით კომპიუტერული ტესტი, რომელსაც  სისხლის ნიმუშით არა მხოლოდ კიბოს აღმოჩენა, არამედ მისი ტიპის განსაზღვრაც შეუძლია,“- აცხადებენ მეცნიერები.

ახალი კომპიუტერული პროგრამის ტესტირება ორ სხვა პოპულარულ მოწყობილობასთან, Random Forest (RF) და Support Vector Machine (SVM), ერთად განახორციელეს.

სამივე მათგანი ტესტირება ღვიძლის კიბოთი დაავადებული 29 პაციენტის, ფილტვის კიბოთი დაავადებული 12 პაციენტისა და ძუძუს კიბოთი დაავადებული 5 პაციენტის . სისხლის ნიმუშებით განახორციელეს.

მკვლევარების გუნდმა თითოეული მეთოდის ცდომილების ხარისხი შეადარეს, აღმოჩნდა, რომ RF-სა და SVM-ის ცდომილება 0.646 და 0.604 იყო, ხოლო ახალი პროგრამის – 50 პროცენტით ნაკლები – 0.265.

პროგრამის საშუალებით ღვიძლის კიბოთი დაავადებული 29 პეციენტიდან 25 კიბოს ადრეული სტადიის დაუსვეს, პროგრამამ შემთხვევების 80 პროცენტის აღმოჩენა შეძლო.  ხოლო ფილტვის კიბოთი დაავადებული 12 პაციენტიდან 5 შემთხვევა გამოავლინა.

პროგრამის ავტორების განცხადებით, კვლევის ფარგლებში მხოლოდ სამი ტიპის კიბოს (ძუძუს, ღვიძლისა და ფილტვის) შეფასება მოხდა. „ზოგადად, რაც უფრო მაღალი იყო სიმსივნური დნმ-ის წილი სისხლში, მით უფრო ზუსტ დიაგნოზს სვამდა პროგრამა, რომელიც ხელმსისაწვდომი იქნება ერთი წლის ფარგლებში,“ – აცხადებენ მეცნიერები.

მკვლევარებმა კვლევის დასკვნები ჟურნალ ,,Genome Biology-ში” გამოაქვეყნეს.

წყარო: Dailymail