ასტრონომია - კოსმოსი

მეცნიერებმა ეგზოტიკური ფორმის ვარსკვლავები აღმოაჩინეს

ესპანელმა და პორტუგალიელმა მეცნიერებმა შეიმუშავეს თეორიული მეთოდი და ბოზონის ვარსკვლავების ახალი სახეობა აღმომჩინეს, ამის შესახებ სამეცნიერო ჟურნალი Phys.org წერს.

ვარსკვლავები შედგება ბოზონის ფერმიონებისგან. ასეთ ვარსკვლავებს აქვთ ბაგელის ფორმა და სწრაფად იფანტებან. ბოზონის ნაწილაკებს არ შეუძლიათ ერთიდაიგივე კვანტურ მდგომარეობაში ყოფნა. ეს განასხვავებს მას ფერმიონებისგან (მაგალითად ელექტრონები), რომელთა მიმართაც მოქმედებს პაულის აკრძალვის პრინციპი.

ფერმიონებისგან ძირითადად მატერია შედგება, თუმცა ზოგიერთი ბოზონი, მაგალითად ფოტონებს აქვთ ურთიერთქმედების ფუნქცია. ამავდროულად, ითვლება, რომ ბნელი მატერია შეიძლება შედგებოდეს ულტრაიისფერი ნაწილაკებისგან, რომლებიც ასევე ბოზონები არიან.

ბოზონების ერთსა და იმავე მდგომარეობაში მყოფმა თვისებამ ჰიპოთეტურად შეუძლია გამოიწვიოს მაკროსკოპული ობიექტების და კიდევ ეგზოტიკური ვარსკვლავების გამოჩენა. ახალ ნამუშევარში ასტროფიზიკოსებმა დაადგინეს, შეიძლება თუ არა მბრუნავი ბოზონიური ვარსკვლავები სტაბილური იყოს. ამისათვის მათ გამოიყენეს რიცხვითი მოდელი და აინშტაინის ფარდობითობის ზოგადი თეორია გაითვალისწინეს.

მეცნიერებმა დაადგინეს, რომ სკალარის ვარსკვლავებს აქვთ ტოროუსის ფორმა, ხოლო ვექტორიანები სფერული ხასიათისაა. ამ შემთხვევაში, ტოროიდული ვარსკვლავები არასტაბილურია და ნაწილებად იშლება შავი ხვრელის შესაძლო ფორმირებით.

მომავალში, ფიზიკოსები გეგმავენ გაარკვიონ, ყოველთვის არის თუ არა სკალარული ვარსკვლავები არასტაბილური ან ეს დამოკიდებულია თუ არა ბნელი მატერიის ნაწილაკების თვისებებზე, რომელთაგანაც ისინი შედგება.