ისტორია

მეცნიერებმა დაადგინეს როგორ და სად გაჩნდა პირველად შავი ჭირი

შავი ჭირი ითვლება ყველაზე მომაკვდინებელ ეპიდემიად, რაც კი ოდესმე ყოფილა კაცობრიობის ისტორიაში. მან ასობით მილიონი ადამიანის სიცოცხლე იმსხვერპლა, თუმცა მეცნიერი ჯერ კიდევ ვერ თანხმდებიან იმასთან დაკავშირებით, თუ როდის და როგორ გაჩნდა პირველად შავი ჭირი. თუმცა, ახლახან საერთაშორისო მკვლევართა ჯგუფმა განაცხადა, რომ აღმოაჩინეს შავი ჭირის ნამდვილი წარმომავლობა.
არქეოლოგებმა 140 წლის წინ აღმოაჩინეს საფლავის ქვები წარწერით, რომ აქ დაკრძალულები ამოუცნობი ჭირით დაიღუპნენ. ნამარხების შესწავლისა და დნმ-ის ნიმუშებიდან მიღებულ მონაცემებზე დაყრდნობით, შავი ჭირის პირველადი წარმოშობა დადგინდა.
მკვლევრებმა წარსულში აღმოაჩინეს გენეტიკური მასალა, საიდანაც ივარაუდეს, რომ შავი ჭირი 900-1300-იან წლებში გამოჩნდა პირველად. ევოლუციურმა მოვლენამ Yersinia Pestis-ის(ბაქტერია, რომელმაც გამოიწვია შავი ჭირის ინფექცია) მრავალი ახალი შტამის წარმოშობა გამოიწვია. მისი კვლევით კი მეცნიერებმა მრავალ შტამს მიაგნეს და სწორედ ის ითვლება შავი ჭირის საწყისად.
შვიდი ადამიანის ნამარხიდან აღებულმა გენეტიკური მასალის ანალიზმა სამ ადამიანში გამოავლინა შავი ჭირის ბაქტერია, Yersinia pestis. დნმ-ის ანალიზის შედეგმა კი აჩვენა, რომ შავი ჭირი პირველად გავრცელდა 1338-1339 წლებში ცენტრალურ აზიაში, ისიქ-ქოლის ტბის მახლობლად მცხოვრები საზოგადოების წევრებში (დღევანდელი ყირგიზეთის ტერიტორიაზე). კვლევა მნიშვნელოვანია გამომდინარე იქიდან, რომ გვეხმარება დაავადების ისტორიისა და ევოლუციის შესახებ ცოდნის გაზრდაში და შავი ჭირის წარმოშობის შესახებ დებატებიც შეიძლება დასრულებულად ჩაითვალოს.