close
ატეგორიის გარეშე

10 ჰორმონი, რის გამოც წონაში იმატებთ: როგორ დავამშვიდოთ ისინი

thumb-4

რატომ არის, რომ ზოგი მთელი ცხოვრება დიეტებს იცავს, ზოგი კი ჭამს და არ სუქდება? დამნაშავე ნამდვილად გენეტიკაა თუ შეიძლება ერთი კატეგორიიდან მეორე ჯგუფში გადასვლა? ზედმეტ კილოგრამებზე ნერვიულობა არ უგულებელყოთ. თანამედროვე სამყაროში ეს საკმაოდ მწვავე საკითხია. აი, რატომ უნდა იცოდეთ იმ ჰორმონების შესახებ, რომლებიც წონაზე პასუხისმგებელნი არიან.

გსმენიათ, რომ სტრესით ადამიანი სუქდება? ეს ერთ–ერთი მარტივი მაგალითია: სტრესის განცდით სხეული განსხვავებულად მუშაობს და მისი წონა იცვლება. და ეს მხოლოდ ნერვებს არ ეხება. აღმოჩნდა, რომ ჩვენს ცხოვრებაში როგორც მინიმუმ 10 ფაქტორს სამოსის ზომაზე გავლენის მოხდენა შეუძლია.

წონის ჰორმონები

ლეპტინი

ერთ–ერთი მთავარი ჰორმონი, რომელიც მადაზეა პასუხისმგებელი. ჩვენ მუდმივად ჭამა გვსურს, როცა ამ ჰორმონის დონე შემცირებულია. ამავდროულად, მისი ჭარბი რაოდენობა თრომბის წარმოქმნის რისკს ზრდის. ფრთხილად იყავით!

გადაწყვეტილება: ხელოვნური დამატკბობლები ნაკლებად ჭამეთ, მაგრამ ხილი აუცილებლად მიირთვით. ჯანსაღი ძილი და რეგულარული კვება (3-4 საათში ერთხელ) ლეპტინის დონეს დაარეგულირებს.

გრელინი

ამ ჰორმონს კუჭ–ნაწლავის ტრაქტი შიმშილსა და ნერვებს შორის დელიკატური ბალანსისთვის აწარმოებს. ხშირი და მძიმე წახემსებით მისი დონე და შფოთვა იზრდება. თუ მშიერი ხართ, ის ნერვულ სისტემას ინარჩუნებს. გრელინის ნორმალური მდგომარეობის შესანარჩუნებლად დღეში მაქსიმუმ 5-ჯერ ჭამეთ (2 წახემსებით), ბევრი წყალი დალიეთ და საკმარისი რაოდენობის ცილა მიირთვით.

ფარისებრი ჯირკვლის ჰორმონები

ჰორმონების ეს ჯგუფი ცხიმოვანი უჯრედების დაშლაზე არიან პასუხისმგებელნი. ფარისებრი ჯირკვლის ფუნქციის დარღვევისას ცხიმების დაშლა მცირდება, რაც წონის მატებას იწვევს. ჰორმონების გასაკონტროლებლად უმი ბოსტნეულის მიღებას მოერიდეთ, რაციონში თუთიის, იოდის და D ვიტამინის შემცველი პროდუქტების წილი გაზარდეთ (მაგალითად, ლობიო, იოდიზირებული მარილი, თევზი).

ინსულინი

ეს ჰორმონი სისხლში გამოიყოფა შაქრის გაზრდილი რაოდენობის საპასუხოდ, რომელიც ჭამის შემდეგ აუცილებლად წარმოიქმნება. იგი ზედმეტ შაქარს ცხიმში ინახავს, თან მის დაშლას ხელს უშლის.

ინსულინის შესამცირებლად საჭიროა ნახშირწყლების რაოდენობა (შაქარი, ცომეული, გაზიანი) შეამციროთ. მეტი მწვანილი მიირთვით, ბევრი წყალი დალიეთ და საკვების მიღებებს შორის მეტი შუალედი გააკეთეთ, რომ ინსულინის დონე შეამციროთ.

ესტროგენი

მას ქალის ჰორმონსაც უწოდებენ. ესტროგენის დეფიციტი მუცლის არეში ცხიმის დაგროვებას იწვევს. სწორედ ამიტომ, შეიძლება ერთდროულად გამხდარი და მსუქანი იყოთ. ესტროგენის დონის გასაკონტროლებლად ვარჯიში დაიწყეთ, უფრო მეტი მთელი მარცვლეულის პროდუქტები მიირთვით.

ტესტოსტერონი

ესტროგენის საპირისპირო! ქალებმა მის დონეს ყურადღება უნდა მიაქციონ, რადგან მისი გაზრდილი დონე თმიანობას, აკნეს, მენსტრუაციული ციკლის დარღვევას და უნაყოფობას ზრდის. ამავდროულად, დაბალი დონე სიმსუქნეს იწვევს.

ტესტოსტერონის დონის დეფიციტი არ დაუშვათ, მაგრამ ასევე არ გადააჭარბოთ! უფრო მეტი უჯრედისი, C ვიტამინით, მაგნიუმით, თუთიით და ცილებით მდიდარი პროდუქტები მიირთვით. ასევე აქტიური ფიზიკური ვარჯიში არ დაგავიწყდეთ.

სომატოტროპინი

ზრდის ჰორმონი, რომელიც მკვებავი ნივთიერებების და ენერგიის მისაღებად ცხიმების დაშლაზეა პასუხისმგებელი. ამისთვის ძილის წინ ყავა არ დალიოთ, სტრესს მოერიდეთ და თერმულად დამუშავებული საკვების წილი შეამცირეთ.

კორტიზოლი

მას სტრესის ჰორმონს უწოდებენ. სტრესის და უძილობის დროს კორტიზოლის დონე იზრდება. ეს კი მადის მატებას და პრობლემების ჭამით გაქრობას იწვევს. მაშინაც კი, თუ დღიური კალორიების დონეს არ აჭარბებთ, სტრესის დროს მიღებული საკვები ცხიმებში ინახება.

კორტიზოლის დონის გასაკონტროლებლად მხოლოდ ჭამა საკმარისი რაა. ჯანსაღი ძილი, გასართობი ჰობი და სულიერ ჰარმონიაზე მუშაობა უფრო დაგეხმარებათ! და მაინც, რაციონიდან შემწვარი საკვები და ალკოჰოლი გამორიცხეთ.

მელატონინი

ბოლო, მაგრამ არანაკლებ მნიშვნელოვანი ჰორმონი ჩვენს სიაში. ძილის ჰორმონი დასვენების დროს ცხიმის დაშლაში დაგეხმარებათ. უფრო სწრაფად დაიკლებთ, თუ უფრო მეტს დაიძინებთ. საჭირო დონის შესანარჩუნებლად მინიმუმ 8 საათი ძილი აუცილებელია. ხოლო ხარისხიანი ძილისთვის დაწოლამდე ნახევარი საათით ადრე ტელეფონი გვერდზე გადადეთ. მელატონინი სიბნელეში იწარმოება.

ჰორმონები – ჩვენი მთავარი დამხმარეები წონის მართვაში. როგორც ხედავთ, ძალიან ბევრი რამ საკვების მიღებაზეა დამოკიდებული! სწორედ ამიტომ, დიეტა ყველაზე მარტივი და ეფექტური მეთოდია ჭარბ წონასთან საბრძოლველად. თუმცა ზოგიერთ შემთხვევაში, როგორიცაა მელატონინი, კორტიზოლი და რიგი სხვა ჰორმონი, სალათით სადილობა საკმარისი არაა. ვიმედოვნებთ, რომ ამ სტატიიდან სასარგებლო დასკვნები გააკეთეთ!

წყარო : alltime.ge

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

მასალის გამოყენების პირობები

კომენტარი