close

ფილოსოფია

აქართველოილოსოფიარაზები

რა მოხდება, სიკვდილი რომ არ იყოს?!  – გურამ დოჩანაშვილი

გურამ დოჩანაშვილი

 ,,სიკვდილი რომ არ იყოს – აღარ იქნებოდა ამქვეყნად გულადი და ლაჩარი, მდიდარი და მონა, თვით სიკეთე და ბოროტებაც არ იქნებოდა, სიკვდილი რომ არ იყოს. არ დაგჭირდებოდათ არც ბრძოლა და ერთმანეთის ჟლეტა, მაგრამ არც მოსავლისათვის მიწის დაბარვა დაგჭირდებოდათ. არც ოსტატური სიტყვა-პასუხი, არც ვისიმე შიში არ გექნებოდათ და არც კეთილები იქნებოდით და არც ბოროტნი, არც ბედნიერნი და არც უბედურნი -აღარაფერი არ ვიქნებოდით… ვიღა გაგვარჩევდა, სიკვდილი რომ არ იყოს… მთელი ის ჩვენი უსასრულო სიცოცხლე აღარაფერი არ იქნებოდა, ახლა კი, ახლა, სიკვდილი რომ არის, სიცოცხლე სიცოცხლეა, მაშინ კი, მერწმუნეთ, დამიჯერეთ, თავად წვიმაც და ჰაერიც აღარაფერი არ იქნებოდა, აღარაფერი, ჰეე, სიკვდილი რომ არ იყოს…“

გურამ დოჩანაშვილი (,,სამოსელი პირველი“)

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
აქართველოილოსოფიარაზები

,,აზ­რის წარ­მოთ­ქმა რო­მე­ლი­მე სა­გან­ზე, თვით საგ­ნის შე­უს­წავ­ლე­ლად და შე­უგ­ნებ­ლად – მხო­ლოდ რეგ­ვენს ადა­მი­ანს შე­უძ­ლია”

ვაჟა ფშაველა

,,აზ­რის წარ­მოთ­ქმა რო­მე­ლი­მე სა­გან­ზე, თვით საგ­ნის შე­უს­წავ­ლე­ლად და შე­უგ­ნებ­ლად – მხო­ლოდ რეგ­ვენს ადა­მი­ანს შე­უძ­ლია.”

ვაჟა-ფშაველა

 

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ილოსოფიარაზები

სოკრატე: ,,ყველაზე დიდი სიკეთე ცოდნაა, ყველაზე დიდი ბოროტება კი – უგუნურება”

სოკრატე

,,ყველაზე დიდი სიკეთე ცოდნაა, ყველაზე დიდი ბოროტება კი – უგუნურება.”

სოკრატე

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ილოსოფიარაზები

,,ჯოჯოხეთი რა არის? – ტანჯვა იმის გამო, რომ სიყვარული არ შეგიძლია”

დოსტოევსკი

,,ჯოჯოხეთი რა არის? – ტანჯვა იმის გამო, რომ სიყვარული არ შეგიძლია.”

თეოდორ დოსტოევსკი

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ანათლებააქართველოილოსოფიასიქოლოგია

დიმიტრი უზნაძე – რაზე უნდა იყოს ორიენტირებული სასწავლო პროცესი?

დიმიტრი უზნაძე

,,სასწავლო პროცესი იმაზე უნდა იყოს ორიენტირებული, რომ მოსწავლეს ადამიანის დამახასიათბელი ერთ–ერთი მოთხოვნილება –ინტელექტუალური მოთხოვნილება (ცნობისმოყვარეობა) ე.წ. სწავლის წყურვილში გადაეზარდოს.”

 

დიმიტრი უზნაძე

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ილოსოფიარაზები

,,შეგიძლია, ისე მოკვდე, რომ არასოდეს აღმოაჩინო, რა იყო შენი გრძნობა” – მამარდაშვილი

მერაბ მამარდაშვილი

,,შეგიძლია, ისე მოკვდე, რომ არასოდეს აღმოაჩინო, რა იყო შენი გრძნობა. ეს შენი გრძნობა იყო, შენი, მაგრამ ის ვერ იგრძენი; ფიქრი შენი იყო, მაგრამ შენ ის ვერ იფიქრე; გამოცდილება შენი იყო, მაგრამ ამ გამოცდილებიდან აზრი ვერ გამოიტანე. ასე და ამგვარად, გამოცდილება მეორდება, თითქოს შენი ცხოვრება მარადიულად ღეჭავს ერთსა და იმავე  ნაჭერს, ისე, რომ ვერცერთხელ ვერ გადაყლაპა იგი!

ქართველი ფილოსოფოსი, მეცნიერებათა დოქტორი, პროფესორი – მერაბ მამარდაშვილი

 

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ილოსოფიარაზებისიქოლოგია

,,გათავისუფლების გამო აღტაცების გრძნობას ძლიერი მწუხარება ერთვის, რადგანაც…

ზიგმუნდ ფროიდი

,,გათავისუფლების გამო აღტაცების გრძნობას ძლიერი მწუხარება ერთვის, რადგანაც საპყრობილე, საიდანაც გავთავისუფლდი, ჯერ კიდევ ძალიან მიყვარს.”

ზიგმუნდ ფროიდი

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ილოსოფია

ადამიანური ეგოს სახეცვლილებები

ეგო

 სამყაროს საზრისი? ქაოსურად მოცეკვევე ნაწილაკების ერთობლიობაშია. ატომების, რომლებმაც განიცადეს, ვერ მოასწრეს ან იქნებ დავგასწრეს კიდეც გადაელახათ ყოფიერების საფეხურებრივი მდგომარეობა. მიწიერთა არსი  ხომ საბოლოო წერტილის საწყისად გადაქცევაა, სულის სახეცვლილებებისა, სადაც სიცოცხლის საზრისს უფსკრულში გადაჩეხვის რისკი წარმოადგენს. თვითგადალახვა კი – ინსტრუმენტია, უფრო სწორად – არბიტრი, მაკავშირებელი რგოლი საკუთარი თავის დაკარგვის შიშსა და ღირებულებების შექმნას შორის.

თუკი ისინი თავისუფლებას ჩარჩოში სვამენ, შენ კი ცდილობ საზღვები გაამაგრო, როგორ შეძლებ შენი ნაწილაკების შეგროვებას როცა ცოცხლად გარდაიცვლები? შესძლებ რომ საკუთარი ,,მეს“ რაობა ნაპირის მეორე მხარეს გაიტანო? ადამიანის მდგომარეობამ ყველაზე ბედნიერსა და ყველაზე უბედურს შორის ემანსიპაციას უნდა მოუხმოს. თუკი ინდივიდი სახელად ადამიანი ფიქრობს, როგორია შეეძლოს თოლიასავით ფრენა და იგი ფრენის იმ ტაქტიკას გამოიგონებს, რითიც პიროვნებას სხეულის ბალანსი შეეძლება, მაშინ შეგვიძლია თამამად ითქვას, რომ ადამიანს შეუძლია გახდეს თოლია. მიზანდასახული თოლია დაუმორჩილებლობის სიმბოლოა ჩვენს ისტორიაში, ვინაიდან მეამბოხეს სურს საყოველთაოდ გაბატონებული პარადიგმა დაამსხვრიოს და სახლდაკარგულმა ახალი ნავსაყუდელი ეძიოს. თუმცა, საკუთარი თავის გაორების ორ ასპექტს შორის სისხლში გაჟღენთილს დაკარგვის შიში იპყრობს, მოერევა კი თოლია შავად შეფერილ, საკუთრივ შავ სულს, სარკის მეორე მხარეზე არეკლილს?! თუკი ,,შეშლილობა“ და ტკივილის განცდა ერთადერთი საშუალებაა ღირებულებათა შექმნის, შავ თოლიას უნდა შეეძლოს საკუთარი ღონის გონით ფორმად გარდაქმნა ანუ ის უნდა ფლობდეს გარდასახვის ხელოვნებას, ვინაიდან ყველაფერი, რაც გვანადგურებს და გვტკენს, ცეცხლად გარდავქმნათ, რადგან სურვილი იმისა, რომ სიღრმეს ჩაწვდე და უფსკრულის დონეზე ამაღლდე, მხოლოდ ზედაპირის შეცნობის შემდგომ ხორციელდება. ათვლის სათავედ ხილული სამყარო უნდა ავიღოთ ანუ გავჩერდეთ ზედაპირთან, იმისათვის, რომ აბსტრაქციაში გადავეშვათ. ტკივილი კი – შეცნობის პროცესია. იარაღი, რომლითაც ინდივიდი საკუთარ სიღრმეებში ჩადის და მოექცევა – როგორც ბავშვი, გაღრმავებული გრძნობებით ახალშობილი. საკუთარი თავის რწმენა ერთადერთი ბერკეტია, რომელიც ბავშვს აიძულებს გამოიგონოს ,,ბორბალი“ – კაცობრიობის ისტორიაში თვითრეალიზების მოვლენა. და რა არის შენი საზრისი? შენი აღსასრულისა და დაბადების ანგარიში, ნაშთად დარჩენილი შენი მცდელობები დედამიწაზე. მოპოვება ხომ რთულია და წარმოგიდგენიათ შენარჩუნება როგორი ძნელი?

და მაინც, საინტერესოა ადამიანია სამყაროს თუ თავად სამყარო ადამიანის საზრისი? ვინ იცის.
ერთი კი ნათელია, ადამიანი ნაწილაკია ორბიტაზე მოსიარულე არჩევნის უფლებით უძრაობასა და სივრცეში სინათლედ გარდაქმნისა. შენ კი ხარ ქაოსურად მოცეკვავე ვარსკვლავი, რომელიც ,,სანთელივით თავად იწვის, რომ სხვებს ნათელი მოფინოს“…შენ, შეგიძლია შეცვალო სამყარო, რადგან საკუთარ შესაძლებლობებს სხვა ვერავინ შეგიზღუდავს და რადგან რომ უნდა იცოცხლო სანამ მოკვდები, ცოცხლადაც უნდა მოკვდე და თავიდან დაიბადო, რომ შენს ყოფადობას აზრი მიეცეს.

მასალა მოამზადა:  მარიამ შერეშაშვილმა

ივლიტა ჯიბუტის სახელობის საქველმოქმედო ფონდი; ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ილოსოფიარაზები

რატომ ბერდებიან ადამიანები? – გოდერძი ჩოხელი

გოდერძი ჩოხელი

,,ადამიანები იმიტომაც ბერდებიან, რომ, სხვა ყველაფერთან ერთად, თანდათანობით აკლდებათ სითბო: მშობლების სითბო, შვილების სითბო, შეყვარებულის სითბო, მეგობრებისა და ახლობელი ადამიანების სითბო და, რაც მთავარია, იმედის სითბო. ადამიანს დაბადებიდან სულ თან დაჰყვება იმედის სითბო, ფიქრობს,რომ ერთხელაც იქნება… მაგრამ რაკი ის რაღაც ამ ქვეყანაზე თურმე არ ხდება, ნელ–ნელა,რაც წლები გადის, თანდათანობით ქრება იმედის სითბო და, მართალია, სიკვდილამდე მაინც ღვივის მისი ნაპეწკლები ადამიანის სულში, მაინც საზარელია სიმარტოვის ჟამს საიდანღაც მონა ქროლის ამაოების ქარი.”

გოდერძი ჩოხელი

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ილოსოფიარაზები

რა არის დრო? – თომას მანი

თომას მანი

,,რა არის დრო? – საიდუმლოება – უსახელო და ყოვლისმძლე, მოვლენათა სამყაროს განმსაზღვრელი პირობა, მოძრაობა, გადაჯაჭვული და შერწყმული სივრცეში სხეულების განლაგებასა და მოძრაობასთან. იარსებებდა კი დრო, მოძრაობა რომ არ ყოფილიყო? ან მოძრაობა კი იარსებებდა დროის გარეშე? კითხვა კითხვად რჩება. არის თუ არა დრო სივრცის ფუნქცია, ან პირიქით? ან იქნებ ისინი ერთმანეთის იდენტურნი არიან? აქაც მხოლოდ კითხვას ვსვამთ! დრო მოქმედია. მას ზმნით გამოსახატავი თვისება აქვს: იგი ,,იწვევს”, მაგრამ რას? ცვლილებას! ,,ახლა” და ,,მაშინ” ერთი და იგივე არ არის. ,,აქ” არ არის ,,იქ”, რადგან მათ შორის მოძრაობა ძევს, მაგრამ ვინაიდან მოძრაობა, რისი მეშვეობითაც დროს ვზომავთ, წრიულია და თავის თავში ჩაკეტილი, ამიტომ – ასეთი მოძრაობისა და ცვლილებისთვის ასევე თავისუფლად შეიძლებოდა სიმშვიდე და უძრაობა გვეწოდებინა –  ,,მაშინ” ხომ გამუდმებით მეორდება ,,ახლაში”, ,,აქ” კი ცნებაში ,,იქ” .

თომას მანი, ჯადოსნური მთა, ტ.1, თბ.1978, გვ.5.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 2 3 6
Page 1 of 6